Gå til innhold

Hun eller jeg som er rar? (familierelatert)

Anbefalte innlegg

ringerikskringla

vi gir alle gaver til hverandre til jul,men hadde noen av mine søsken kommet med dette forslaget pga dårlig råd så hadde jeg selvsagt støttet det.

kunne ikke falle meg inn og si noe annet.

vi har allerede en avtale om att til voksne så kjøper vi ikke gaver som koster mer enn 200 kr

Fortsetter under...

Dere er rare, begge to! ;-)

Hvis det ikke passer for deg å ha dem på middag når de kommer på besøk rett over jul, hvorfor ber du dem på det, da? OG så er du sur for at svigerinna di foreslår det samme?

Men ang. pakker: Gi pakker kun til ungene, ikke spør en gang!Dere voksne får sikkert ei helsing eller noe på bursdager, og det holder da vel i massevis.

Håper jeg misforstod noe her, for dette var rart....

Dere er rare, begge to! ;-)

Hvis det ikke passer for deg å ha dem på middag når de kommer på besøk rett over jul, hvorfor ber du dem på det, da? OG så er du sur for at svigerinna di foreslår det samme?

Men ang. pakker: Gi pakker kun til ungene, ikke spør en gang!Dere voksne får sikkert ei helsing eller noe på bursdager, og det holder da vel i massevis.

Håper jeg misforstod noe her, for dette var rart....

Hun ba dem visst ikke hjem i januar, men foreslo at de kunne gå ut og spise. Mens svigerinne ba seg selv hjem istedet.

*oppklarer* :-)

Er enig med DEG!

Huff, fødte selv en sønn for snart 4 uker siden og fikk beskjed om det av alle at ukene før/etter skulle jeg bare passe meg selv og nyte livet og kose meg å bli oppvartet etc etc.

Men hva skjedde? Joa, når pjokken kom inviterte kreti og pleti seg selv på besøk, og dagen min besto seg av oppvarting, kaffelaging og LAAAAAAAAAAnge besøk. Jeg er utslitt av alle gjestene. Hvor ble det av å ta hensyn til mor/barn som alle så fint snakket om??

Nå nærmer julen seg og for ca 14 - 15 mnd siden avtalte jeg og gubben at julen skulle feires med min fam i fjor og hans i år. Men nå er pjokken dukket opp og ting har forandret seg. Hans familie er her hvor vi bor så det er lite problem å feire med dem i år, men personlig ønsker jeg å feire hjemme alene med min mann og min sønn. men nei, jeg lovte før pjokken var på papiret at det skulle gjøres sånn og derfor menes det at jeg bør holde løftet mitt. Så vintersdag skal vi tre dra med pakker, innkledde barn, barnesete, bleier, seng etc.. for å sitte nede hos svigers, isteden for at farmor kommer hit. Vi må lesse ned en fullastet bil og ta mange hensyn til vår sønn mens det hadde i realiteten vært mye enklere om dama kom hit.

Hensyn til andre? tja, jeg vet jeg lovte, men da var jo ikke gutten min påtenkt.

Skjønner altså godt at du sliter. Folk krever og ønsker og tar ikke hensyn til andre lengre. Det begynner liksom å bli så vanlig at egoismen har overtatt mye av gleden.

Sukk, dette ble deprimerende, men jeg måtte bare få ut noe frustrasjon:)

Da vi fikk barn så sa vi bare helt enkelt at de som ville feire jul sammen med oss og ungene gjerne måtte komme til oss for vi orket ikke dra med oss ungene ut på julaften.

Synes du skal sette foten ned jeg altså, gir du deg nå så blir det neppe lettere fremover... Men hva sier mannen din da? Kan ikke han hente farmor istedet?

Annonse

Er enig med DEG!

Huff, fødte selv en sønn for snart 4 uker siden og fikk beskjed om det av alle at ukene før/etter skulle jeg bare passe meg selv og nyte livet og kose meg å bli oppvartet etc etc.

Men hva skjedde? Joa, når pjokken kom inviterte kreti og pleti seg selv på besøk, og dagen min besto seg av oppvarting, kaffelaging og LAAAAAAAAAAnge besøk. Jeg er utslitt av alle gjestene. Hvor ble det av å ta hensyn til mor/barn som alle så fint snakket om??

Nå nærmer julen seg og for ca 14 - 15 mnd siden avtalte jeg og gubben at julen skulle feires med min fam i fjor og hans i år. Men nå er pjokken dukket opp og ting har forandret seg. Hans familie er her hvor vi bor så det er lite problem å feire med dem i år, men personlig ønsker jeg å feire hjemme alene med min mann og min sønn. men nei, jeg lovte før pjokken var på papiret at det skulle gjøres sånn og derfor menes det at jeg bør holde løftet mitt. Så vintersdag skal vi tre dra med pakker, innkledde barn, barnesete, bleier, seng etc.. for å sitte nede hos svigers, isteden for at farmor kommer hit. Vi må lesse ned en fullastet bil og ta mange hensyn til vår sønn mens det hadde i realiteten vært mye enklere om dama kom hit.

Hensyn til andre? tja, jeg vet jeg lovte, men da var jo ikke gutten min påtenkt.

Skjønner altså godt at du sliter. Folk krever og ønsker og tar ikke hensyn til andre lengre. Det begynner liksom å bli så vanlig at egoismen har overtatt mye av gleden.

Sukk, dette ble deprimerende, men jeg måtte bare få ut noe frustrasjon:)

Jeg hadde dratt til svigers jeg. Du blir mindre sliten av det enn å rydde hus, handle inn og lage all maten og så rydde opp etterpå.

Se fordelen i å komme til ferdig jul :o)

Jeg har gitt beskjeder til folk i forkant og sakt at i år blir det ingenting fra oss. Da kan de gjøre hva de vil.

Slik har også venninna mi gjort noen ganger.

Kjempegreit synes jeg.

Men å be seg selv på middag midt i flytting og føding er kjempemerkelig!!! Men her må jo du bare si at det ikke passer. Sikkert ikke noe du bør ta opp før problemet evt. kommer.

Uff.. minner om eksen til svogeren min. :( Da jeg var gravid ba vi dem på helgebesøk flere ganger, men de kom aldri. Så ringte de rett før termin og sa de kunne komme på helgebesøk da, for da passet det dem. Men da sa jeg at vi verken hadde plass eller ork til besøk høygravid og sliten som jeg var.. Og dessuten var "gjesterommet" blitt barnerom, og ikke noe gjesteseng der. Ikke orket jeg å lage mat til gubben og meg engang, så det paset i hvert fall ikke med besøk av et par og en vilter ettåring og seksåring.

Samme med julegaver til dem, vi har sagt vi bare kjøper til barna og har sagt de ikke skal kjøpe til oss. men da protesterte de.. Vi sa igjen at vi ikke har råd til å kjøpe til alle voksne når de fleste har unger, så blir bare gaver til barna til jul. Er så mange bursdager i familien vår rett før jul og, så lappene flyr.. *sukk*

Du får bare si at dere heller får møtes ute og spise siden du ikke orker storselskap som høygravid, og at dere ikke har kommet i orden. Eller foreslå å ta det hos dem. :) Du får stå på ditt og si at dere ikke har råd til julegaver, det er ikke fordi dere vil vil gi noe, men har man ikke råd så har man ikke råd.. De burde også skjønne at det ikke er gratis å få barn. Vi brukte i hvert fall mange mange tusen på utstyr og klær før poden kom til verden.

Gjest Blakk familie på flyttefot

Jeg ser det er flere som ble forvirret :)

Samtaler gikk noe a la dette: jeg spurte om vi kunne bytte gaver til ungene, og så kunne heller vi voksne spise middag ute i januar. De bor langt unna, så bare porto på gavene til ungene blir noen lapper..

Da sa hun at nei, hun ville heller ha gaver på juleaften til henne og mannen, middagen kunne vi ta hjemme hos oss. (!)

Jeg må legge til at hun har bodd hos moren sin de første ukene etter sine fødsler, og har følgelig glatt tatt imot besøk mens hun lå på sofaen, moren hennes vasket, passet storesøsken og bakte. Så hun mener det sikkert ikke vondt, hun vet ikke helt hvor slitsom det er bare..

Jeg tror på sikt du vil få et bedre forhold til (sviger)familien om du står på ditt enn om du besøker dem i julen og vantrives. Særlig om det er første julen med første barnet.

Som du ser får du ikke mye hjelp til å sette grenser, så du blir nødt til å gjøre det selv.

Er dette et løfte for bare denne julen eller for all evighet?

De som ikke skjønner ditt behov for ro alene har etter mitt syn store huller i sin sosiale kompetanse.

mvh

Heldigvis var dette bare et engangsløfte, så neste jul blir det andre "boller"

Jeg skal godta denne julen da min mann ble med meg til min familie i fjor, men fra nå av - etter julen altså - så blir det hjemmealene" jul for min del.

Skjønner ikke at svigermor selv "ser" at det er ulogisk for oss å dra dit isteden for at hun kommer hit, men hun er så innbilsk og kretser rundt sin egen verden, at alt står og faller på henne. Dessverre:(

Annonse

Da vi fikk barn så sa vi bare helt enkelt at de som ville feire jul sammen med oss og ungene gjerne måtte komme til oss for vi orket ikke dra med oss ungene ut på julaften.

Synes du skal sette foten ned jeg altså, gir du deg nå så blir det neppe lettere fremover... Men hva sier mannen din da? Kan ikke han hente farmor istedet?

Farmor inviterte både meg, min mann, hans søster og hennes mann for 2 år siden. Hun selv er borte hos min svogers foreldre annet hvert år og derfor passet det /for henne/ for 2 år siden at vi feiret jul hos min familie i fjor da hun var borte, men da måtte vi feire jul hos henne i år. Greit nok, da vi var 4 unge mennesker, men nå som vi har "forflyttet" generasjonen litt er jo ting annerledes,men vi har jo "lovet" - om så for 2 år siden. Derfor godtar jeg å feire jul der i år, men har sagt fra at thats it. Fra og med neste år bestemmer VI (jeg og min mann) hvor vi vil feire, og det betyr hjemme hos oss selv. Ikke for å være stygg,men svigermor har 9av 10 tendenser som psykopat (jeg har utdannelsen og vet derfor dette, og sier det ikke for å være stygg).

Synes synd på svigers pga dette, ingen andre som ser at hun er syk og jeg orker ikke ta det opp - det er jo ingen medisiner mot det likevel.

Men jeg sliter, ja det gjør jeg, for mentalt knekker hun både meg og de andre sakte men sikkert.

Jeg hadde dratt til svigers jeg. Du blir mindre sliten av det enn å rydde hus, handle inn og lage all maten og så rydde opp etterpå.

Se fordelen i å komme til ferdig jul :o)

Jeg vet jeg slipper det ja, og derfor godtar jeg å dra også, men 4 timers hos svigermor er døden nært - jeg skal ikke si jeg hater henne, men det er jammen meg ikke langt unna. Vi har absolutt ikke noe bra forhold. SUKK!!!

Heldigvis var dette bare et engangsløfte, så neste jul blir det andre "boller"

Jeg skal godta denne julen da min mann ble med meg til min familie i fjor, men fra nå av - etter julen altså - så blir det hjemmealene" jul for min del.

Skjønner ikke at svigermor selv "ser" at det er ulogisk for oss å dra dit isteden for at hun kommer hit, men hun er så innbilsk og kretser rundt sin egen verden, at alt står og faller på henne. Dessverre:(

Arbeidsmessig synes jeg det er enklest å komme til ferdiglaget jul hos svigermor. Så om vi uansett skulle tilbringe julen sammen hadde jeg gladelig overlatt stresset til henne.

Noe annet er behovet for å skape sin egen jul på egne premisser. Der følte jeg behov for fri fra hele tjukke slekta.

;-)

Håper det blir en trivelig julefeiring.

mvh

Jeg vet jeg slipper det ja, og derfor godtar jeg å dra også, men 4 timers hos svigermor er døden nært - jeg skal ikke si jeg hater henne, men det er jammen meg ikke langt unna. Vi har absolutt ikke noe bra forhold. SUKK!!!

Sitt der og smil pent og når de skal rydde på plass så sier du pent at neste gang burde dere kanskje være hjemme slik at det ikke blir så mye å gjøre for svigers.

Og så løfter du ikke en finger for å hjelpe til.

Sitt der og smil pent og når de skal rydde på plass så sier du pent at neste gang burde dere kanskje være hjemme slik at det ikke blir så mye å gjøre for svigers.

Og så løfter du ikke en finger for å hjelpe til.

Lenge siden jeg løftet en finger der i gården:)

Ble bare klaging - først at jeg ikke gjorde noe, så at jeg gjorde alt feil.

Hun ber nok gladelig til jul igjen, for det er hennes ære å invitere. Dessverre. Hun er noe ovenpå når hun har gjester, blir litt prippen og forteller alle naboene det etc..

Føler seg som en flott husfrue. Når jeg fødte gutten min kom han via keisersnitt. Han var ikke et døgn engang før ALLE naboene hennes visste at det var en "keiser" i familien. SOm om det var noe stas liksom. Ble sur da jeg mener at mitt keisersnitt er noe privat og ikke bygdesnakk, men for henne var det KEISER og bedre enn de fleste fødsler som foregår normalt. SKjønner du?? Hun sendte et bilde til lokalavisa her i byen og med store bokstaver sto det at det var født en KEISER - ikke nok med det, men gutten min som har dobbelt navn hadde hun presisert å sette bindestrek mellom, for det så finere ut! Enda jeg har sagt i 2 år til henne at bindestrek er det verste jeg vet. Hun gjør alt for å provosere!

Dama er sprø - lite å få gjort med det. Men jeg er glad jeg ikke har flere løfter å holde for henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...