Gå til innhold

Hva skal man bli- utdannelse.

Anbefalte innlegg

Gjest rådvill kvinne
Skrevet

Jeg er veldig i tvil hva jeg skal utdanne meg til, og jeg skulle ønske jeg fant det ut snart fordi jeg begynner å bli gammel.

Jeg er introvert/inadvendt, men begynner å bli mer åpen. Sjenert, men jobber med saken. Følsom. Var kreativ og fikk gode karrakter på formgivingsfag, men har dårlig tro på meg selv. Er egentlig ganske sosial. Gjorde det bra i norsk, matte og naturfag. Likte å skrive med har ikke lest noe særlig på noen år.

Har lyst til å bidra med noe, gjøre noe meningsfult. Har aldri trodd jeg kan jobbe med mennesker, men nå vet jeg ikke.

Jeg har hatt lyst til mye forskjellig opp gjennom årene: håndverk, kunstner, forfatter, jobbe innenfor tv og produksjon (har for dårlig karrakterer), scenografi, fotografi har tenkt på pedagogikk, biologi, psykologi. Men, jeg har dårlig selvtillitt.

Har ikke lyst til å ta en veldig "alvorlig" og vanskelig utdannelse, men kanskje noe jeg kan vokse på.

Er det noen som har forslag for hva jeg kan bli? Alle forslag mottas med stor takk:-)

Gjest Vanlig månemåler
Skrevet

Ja:-) Jeg skårer så jevnt på de testene. Ikke lett.

Velg deg det yrket som vil gjøre deg oppslukt slik at du ikke engang føler at det er noe du "må" gjøre, du glemmer nesten tid og sted, og du gjør det fordi du elsker å gjøre det, full av entusiasme.

Hvis jeg engang skal bytte yrke, vil jeg følge dette.

:o)

Skrevet

Ja:-) Jeg skårer så jevnt på de testene. Ikke lett.

Ser at du holder frem "men dårlig selvtillit" som motvekt for å gjøre noen av de kunstnerisk betonte fagene du ønsker; jeg vet ikke helt hvorfor, tror du at man må være pågående og selvsikker for å kunne jobbe med slike fag? Jeg tror at med kunnskap om fag-håndtverket i bunnen, kommer troen på at du mestrer den utøvende biten av det også.

Med mindre det er viktig for deg å være en ener, kanskje - for da tror nok jeg også at det teller at man er en selger (av seg selv og sine ferdigheter).

Skrevet

Barnevernspedagog? Pedagogikk, psykologi, empati, kreativitet.

Eller andre yrker i sjangeren - sosionom, vernepleier e.l

Evt håndtverker, men da får du lite av de interessene du nevner innen pedagogikk/psykologi.

Skrevet

Aktivitør, ergoterapeut, noe innen interiør eller design? Ingeniør av noe slag?

ylvali1365381015
Skrevet

Prøv deg på pedagogikk! Jeg har vært i dine sko, rådvill og tvilende til egne kvalifikasjoner. Jeg er ikke introvert, men var sjenert og usikker på hva jeg kunne bruke meg selv til. Jeg er et emosjonelt menneske med stort behov for å bidra, engasjere og involvere meg emosjonelt, og pedagogikkstudiene frigjorde nettopp disse kreftene i meg. Mye av det jeg studerte var filosofisk og abstrakt, men det berører essensielle problemstillinger man erfarer som menneske, også vis-a-vis andre mennesker. Mange ped-fag er praktiskorienterte, det toucher innpå psykologi og barn spesielt.

På ped finner du forøvrig all slags mennesker, folk som bygger på og videreutdanner seg, unge og upretensiøse "evige" studenter. En skjønn blanding, iallefall ved det universitetet jeg studerte. Det var så deilig! :-) Og pedstudentene var stort sett mennesker med interesse for andre og sosiale ferdigheter.

Ped er veldig anvendelig, så lenge du sikter på et yrke der du er i direkte kontakt med andre, det behøver ikke være barn. Du kan spesialisere deg på rådgivning eller førskole, spesped eller ta en filosofisk retning, mulighetene er mange.

Det var bare et råd av egen erfaring, kanskje bommer jeg skikkelig i forhold til dine egenskaper og preferanser. ;-)

Lykke til! Det er mange i din båt!! :-)

Mvh,

Gjest rådvill kvinne
Skrevet

Prøv deg på pedagogikk! Jeg har vært i dine sko, rådvill og tvilende til egne kvalifikasjoner. Jeg er ikke introvert, men var sjenert og usikker på hva jeg kunne bruke meg selv til. Jeg er et emosjonelt menneske med stort behov for å bidra, engasjere og involvere meg emosjonelt, og pedagogikkstudiene frigjorde nettopp disse kreftene i meg. Mye av det jeg studerte var filosofisk og abstrakt, men det berører essensielle problemstillinger man erfarer som menneske, også vis-a-vis andre mennesker. Mange ped-fag er praktiskorienterte, det toucher innpå psykologi og barn spesielt.

På ped finner du forøvrig all slags mennesker, folk som bygger på og videreutdanner seg, unge og upretensiøse "evige" studenter. En skjønn blanding, iallefall ved det universitetet jeg studerte. Det var så deilig! :-) Og pedstudentene var stort sett mennesker med interesse for andre og sosiale ferdigheter.

Ped er veldig anvendelig, så lenge du sikter på et yrke der du er i direkte kontakt med andre, det behøver ikke være barn. Du kan spesialisere deg på rådgivning eller førskole, spesped eller ta en filosofisk retning, mulighetene er mange.

Det var bare et råd av egen erfaring, kanskje bommer jeg skikkelig i forhold til dine egenskaper og preferanser. ;-)

Lykke til! Det er mange i din båt!! :-)

Mvh,

Tusen takk for et innspirerende innlegg?

Hva slags jobber kan en få? Vet du om det er store forskjeller mellom pedagogikk og spes ped?

Kanskje jeg kan bruke noe av det kreative i tillegg. Jeg trenger en utdannelse å vokse på, er bare i tvil om jeg er "pedagogisk nok" og om jeg passer til å jobbe med mennesker.

Takker så mye.

Gjest rådvill kvinne
Skrevet

Aktivitør, ergoterapeut, noe innen interiør eller design? Ingeniør av noe slag?

Ergoterapeut har jeg tenkt på, bare at jeg har hørt at det er flest jobber på eldrehjem og det blir veldig uvant for meg.

Interiør har jeg også hatt lyst til, men markedet er kanskje mettet.

Takk for gode forslag! :-)

Gjest rådvill kvinne
Skrevet

Barnevernspedagog? Pedagogikk, psykologi, empati, kreativitet.

Eller andre yrker i sjangeren - sosionom, vernepleier e.l

Evt håndtverker, men da får du lite av de interessene du nevner innen pedagogikk/psykologi.

Skulle gjerne funnet en kombinasjon mellom håndverk og psykologisk/sosial-greier, men ikke for "alvorlig". Barnevern blir for hardt for meg, men takk for mange bra tanker! :-)

Gjest rådvill kvinne
Skrevet

Velg deg det yrket som vil gjøre deg oppslukt slik at du ikke engang føler at det er noe du "må" gjøre, du glemmer nesten tid og sted, og du gjør det fordi du elsker å gjøre det, full av entusiasme.

Hvis jeg engang skal bytte yrke, vil jeg følge dette.

:o)

Et godt råd! Det må være noe jeg har lyst til å gjøre. Øsnker også å vokse, på en måte og lære noe meningsfult.

Gjest rådvill kvinne
Skrevet

Ser at du holder frem "men dårlig selvtillit" som motvekt for å gjøre noen av de kunstnerisk betonte fagene du ønsker; jeg vet ikke helt hvorfor, tror du at man må være pågående og selvsikker for å kunne jobbe med slike fag? Jeg tror at med kunnskap om fag-håndtverket i bunnen, kommer troen på at du mestrer den utøvende biten av det også.

Med mindre det er viktig for deg å være en ener, kanskje - for da tror nok jeg også at det teller at man er en selger (av seg selv og sine ferdigheter).

Det er kravet til stadig nye ideer som gjør at jeg får preastasjonsangst, og at "produktet" bør være nyskapende og orginalt. Jeg har tenkt på produktdesign eller modellbygging tidligere. Det tiltrekker meg. Vanskelige valg! Takk for refleksjoner!

Gjest Aimabel
Skrevet

Skulle gjerne funnet en kombinasjon mellom håndverk og psykologisk/sosial-greier, men ikke for "alvorlig". Barnevern blir for hardt for meg, men takk for mange bra tanker! :-)

Hva med aktivitør eller lærer i kunst og håndverk?

Gjest Aimabel
Skrevet

jeg tror det er lettere å jobbe med håndverk hvis man sliter med selvtillit, enn design. Men det kommer jo an på hvordan du jobber, tror ikke man egner seg så godt som freelancer ihvertfall

Gjest Aimabel
Skrevet

Det er kravet til stadig nye ideer som gjør at jeg får preastasjonsangst, og at "produktet" bør være nyskapende og orginalt. Jeg har tenkt på produktdesign eller modellbygging tidligere. Det tiltrekker meg. Vanskelige valg! Takk for refleksjoner!

Hvis du satser på design tror jeg du bør være veldig målbevisst. Det er mange om beinet!

Gjest Aimabel
Skrevet

glemte å skrive at du bør være på vakt for enkelte privatskoler. Det er mange som tilbyr designutdanning, men ikke alle gir kompetanse til arbeidslivet. Anbefaler deg å søke statens institutt for aritektur og møbeldesign. (hvis det er det det heter nå.....?)

Skrevet

Ergoterapeut da?

Da trenger du å være kreativ, det er sosialt, de fleste går på hjemmebesøk og du skal finne bra og pene løsninger for folk.

ylvali1365381015
Skrevet

Tusen takk for et innspirerende innlegg?

Hva slags jobber kan en få? Vet du om det er store forskjeller mellom pedagogikk og spes ped?

Kanskje jeg kan bruke noe av det kreative i tillegg. Jeg trenger en utdannelse å vokse på, er bare i tvil om jeg er "pedagogisk nok" og om jeg passer til å jobbe med mennesker.

Takker så mye.

Spesped er jo en gren av ped, der du jobber oppmot mennesker(fortrinnsvis barn) med spesielle behov eller problemer. Adferds-, språk- og matematikkvansker, andre problemer i møte med bhg eller skole. Hele barnet er jo i fokus, selv om man er spesialisert. Rådgivning kan kombineres med psykologi, og da kan du jobbe i skoleverket, ppt, sosialtjenesten forøvrig, tom med par/samlivstreapi.

Småbarnsped sentrerer seg selvsagt rundt de minste i bhg el. Da kan man jobbe med enkletbarn også. Man kan selvsagt også jobbe som lærer, kombinert med et annet "undervisningsfag" (fortrinnsvis ungdomsskole og oppover), eller som pedlærer på høyskole/universitet.

Eller du kan ta den helt ut på universitetet, og stange hodet i taket som doktorgradsstipendiat. Da trenger du ikke forholde deg til barn eller mennesker på samme måte, og kan synse og mene og forske litt. ;-) Høres litt fristende ut det også, faktisk, jeg for min del elsker å mene og diskutere og finne ut av ting. Problemet er vel for meg at jeg er ekstrovert og trenger å bryne meg i møte med andre mennesker, speile meg i dem og involvere meg i dem.

Nå er ikke jeg noen yrkesveileder, men håper noe av dette kan gi det noe å tygge på! :-)

Mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...