Gå til innhold

Hvilke matvarer spiser du ikke?Og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest Fornarnia
Skrevet

Men han sier at de med tang ikek er sushi - så har jeg rett eller har jeg rett? :)

Jeg spiser i perioder sushi flere ganger i uka, og kaller bare de bitene med ris og fisk for sushi. Maki-ruller kaller jeg maki-ruller og ikke sushi og sashimi kaller jeg sashimi. Så jeg syns prozak har rett, selvom sushi kanskje er en samlebetegnelse for alt sammen.

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

15

• flisa

7

• Mañana

6

• ylvali1365381015

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg spiser i perioder sushi flere ganger i uka, og kaller bare de bitene med ris og fisk for sushi. Maki-ruller kaller jeg maki-ruller og ikke sushi og sashimi kaller jeg sashimi. Så jeg syns prozak har rett, selvom sushi kanskje er en samlebetegnelse for alt sammen.

herreminhatt for en snobb du er :)

Gjest Aimabel
Skrevet

Hva slags type er god på pizza? Og hva annet har du på pizzaen samtidig? Elsker blåmuggost :)

Jeg har bare gorgonzola og rosmarinkvister på. Du må ha en skikkelig god bunn med mye olje. Det finnes også en ferdigvariant fra Dr oeteker som har blåmuggost og noen andre oster på.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har bare gorgonzola og rosmarinkvister på. Du må ha en skikkelig god bunn med mye olje. Det finnes også en ferdigvariant fra Dr oeteker som har blåmuggost og noen andre oster på.

Bare pizzasaus,gorgonzola og rosmarin? Blir det ikke litt tørt?

Gjest Aimabel
Skrevet

Bare pizzasaus,gorgonzola og rosmarin? Blir det ikke litt tørt?

æsj, ikke pizzasaus da. Det blir ikke tørt. Men jeg er kanskje litt rar? Har på masse ost.

candyqueen_83
Skrevet

æsj, ikke pizzasaus da. Det blir ikke tørt. Men jeg er kanskje litt rar? Har på masse ost.

Bare bunn,gorgonzola og rosmarin? Det blir vel ikke pizza :P Kan være det er godt men..

Gjest Aimabel
Skrevet

Bare bunn,gorgonzola og rosmarin? Det blir vel ikke pizza :P Kan være det er godt men..

Den første italienske pizzaen hadde ikke tomatsaus. Ble pizza likevel :-) Men kanskje litt kjedelig? Den fra butikken er ikke noe bedre, den har bare litt flere oster på. Kan sikkert hive på endel andre ting også, men jeg gjør det enkelt! :-)

candyqueen_83
Skrevet

Den første italienske pizzaen hadde ikke tomatsaus. Ble pizza likevel :-) Men kanskje litt kjedelig? Den fra butikken er ikke noe bedre, den har bare litt flere oster på. Kan sikkert hive på endel andre ting også, men jeg gjør det enkelt! :-)

Har du oppskrift på bunnen du bruker?

Skrevet

jooooooo

http://www.aperitif.no/index.db2?id=28369

Litt ned i teksten står det:

"Legg et ark tang på et sammenbrettet glasshåndkle eller en bambusmatte. Ta vann på fingrene og ta en "ball" ris som du klemmer utover tangen."

Sorry, du har ikke rett. Og aperitiff.no tar også feil. Det heter maki-ruller. Sushi-ruller blir heller ikke feil, men det er altså ikke sushi. Sushi er en spesifikk rett som serveres nøyaktig slik jeg beskrev.

"........................................"

Skrevet

Vel, dette er kanskje ikke elementær barnelære, men det er ikke så vanskelig å få i seg proteiner som du tror.

Egg, bøner, erter, linser, nøtter, tofu, TVP, seitan, tempeh er alle proteinkilder på likt nivå som kjøtt.

B12 er sjelden et problem for vegetarianere, ettersom vi spiser egg og meiereprodukter. Dette er en utbredt misforståelse ettersom det er VEGANERE som har verre for å få i seg nok av denne vitaminen. Dersom man likevel ikke får i seg B12 via meieriprodukter og egg er gjærekstrakt og soyaprodukter utmerkede kilder til vitamin B12.

Kanskje er vi ikke skapt til å spise gress, men ble kua skapt for å stå i fjøs med 150 andre kuer? Ble høna skapt for å sperres inne på et areal tilsvarende et A4-ark?

De proteinene du nevner der er en annen type proteiner enn kjøtt - selv om det er mye bra proteiner. Men det er et faktum at menneskekroppen er skapt for å fordøye bl.a kjøtt. Akkurat det er faktisk ikke noe å diskutere, all den tid vi vet meget godt hva som skiller kjøttetende og gressetende dyr.

Det går selvfølgelig an å leve som vegetarianer, men det er vanskeligere. Det beste for menneskekroppen er selvfølgelig et balansert kosthold. (Det at menneskene ble kjøttetere var faktisk det som gjorde at vi utviklet hjernene til noe annet enn andre dyrearter.)

"....................................."

Skrevet

Sorry, du har ikke rett. Og aperitiff.no tar også feil. Det heter maki-ruller. Sushi-ruller blir heller ikke feil, men det er altså ikke sushi. Sushi er en spesifikk rett som serveres nøyaktig slik jeg beskrev.

"........................................"

Snobber! ;|

Skrevet

De proteinene du nevner der er en annen type proteiner enn kjøtt - selv om det er mye bra proteiner. Men det er et faktum at menneskekroppen er skapt for å fordøye bl.a kjøtt. Akkurat det er faktisk ikke noe å diskutere, all den tid vi vet meget godt hva som skiller kjøttetende og gressetende dyr.

Det går selvfølgelig an å leve som vegetarianer, men det er vanskeligere. Det beste for menneskekroppen er selvfølgelig et balansert kosthold. (Det at menneskene ble kjøttetere var faktisk det som gjorde at vi utviklet hjernene til noe annet enn andre dyrearter.)

"....................................."

Selvsagt er det beste for et menneske et balansert kosthold. Men påstår du at vegetarianere ikke kan ha et balansert kosthold? De fleste vegetarianere har mere kunnskap om kosthold og ernæring enn den gjennomsnittlige kjøtteter, og har satt seg grundig inn i hva som skal til for å dekke alle kroppens behov.

Mennesker bruker dessuten mye lengre tid på å fordøye kjøtt en andre kjøttetende dyr. For min del er det over 10 år siden jeg har spist kjøtt, og får jeg i meg noe av det blir jeg straks dårlig fordi kroppen min ikke klarer å fordøye det.

"..........."

Skrevet

Snobber! ;|

Aldeles ikke. Korrekt må det være, må vite.

"........................................."

Skrevet

Skalldyr, kaviar, grønne oliven, fetaost og stangselleri liker jeg ikke.

ylvali1365381015
Skrevet

Vi spiser frukt og grønnsaker hver dag. Fisk en-to g pr uke, Kylling, svinekjøtt, pitamat, ris, potet, pizza, pølse, pasta og masse annet variert. Krydderhylla er godt utstyrt, heller krydder enn bedrevet (rak- og lute-) fisk.

Salater og maiskolber - herregud, jeg kan da ikke ramse opp alt vi liker å spise. Tror ikke du trenger å bekymre deg for vitaminene jeg (ikke?)får i meg, nei. Hvilke vitaminer skulle det i så fall være? *himle*

jesus da kjære deg, det var da svært!

jeg hadde da ikke deg spesielt i tankene da jeg svarte prozak...

jeg er ikke bekymret for deg på noen måte! :-)

Skrevet

For en gangs skyld er jeg enig med deg. Jeg vet ikke hva som er minst smart, å ikke spise kjøtt, fugl ELLER fisk, eller å ikke spise grønnsaker. Begge deler er å be om trøbbel når man kommer litt opp i årene.

".........................................."

"Jeg vet ikke hva som er minst smart, å ikke spise kjøtt, fugl ELLER fisk, eller å ikke spise grønnsaker. Begge deler er å be om trøbbel når man kommer litt opp i årene."

Det vil tiden vise det.

Skrevet

jeg klarer ikke tanken på innmat og blodmat. Jeg har smakt både blodpudding, lever og lungemos, men synes det er skikkelig ekkelt.

Nyrer har jeg ikke smakt, men bare tanken byr meg imot. *urk*

Jeg forsyner meg heller ikke av slikt som sursild eller rakfisk, men spiser gjerne både sushi og gravet fisk.

Jeg KAN spise, men ikke veldig gjerne, bl.a. røkt laks og cabaret og krabbekjøtt fra selve skallet (men krabbeklør er godt).

ylvali1365381015
Skrevet

Vel, dette er kanskje ikke elementær barnelære, men det er ikke så vanskelig å få i seg proteiner som du tror.

Egg, bøner, erter, linser, nøtter, tofu, TVP, seitan, tempeh er alle proteinkilder på likt nivå som kjøtt.

B12 er sjelden et problem for vegetarianere, ettersom vi spiser egg og meiereprodukter. Dette er en utbredt misforståelse ettersom det er VEGANERE som har verre for å få i seg nok av denne vitaminen. Dersom man likevel ikke får i seg B12 via meieriprodukter og egg er gjærekstrakt og soyaprodukter utmerkede kilder til vitamin B12.

Kanskje er vi ikke skapt til å spise gress, men ble kua skapt for å stå i fjøs med 150 andre kuer? Ble høna skapt for å sperres inne på et areal tilsvarende et A4-ark?

Her er du på linje med meg, egentlig. Jeg har rett og slett moralske kvaler ved tanke på dyrevelferd og slakterutiner feks. Jeg er innmari glad i godt kjøtt (tom gåselever, selv om jeg vet det masse jeg ikke bør vite om det, dersom jeg fortsatt skal nyte maten). Jeg orker ikke kutte ut kjøttet helt, prøver å være bevisst på å kjøpe økologisk og på sånne framers-market-grier/fiskebilen når jeg kan. Det holder ikke helt, jeg vet det. ;-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...