Gå til innhold

trafikkulykker

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Jeg er rett og slett ikke enig. Skifte kanal, sette i cd og snakke med ungene kan man gjøre uten å ta blikket fra veien. For å sende sms må man nødvendigvis se på mobilen. Om man ikke er ekstremt dyktig til å skrive meldinger uten å se på tastaturet, noe svært få er.

Og er man ikke i stand til å gjøre de overnevnte tingene uten å ta blikket fra veien i flere sekund, ja da bør man ikke snakke med unger, skifte cd eller stasjon på radioen heller. Kall meg gjerne fanatisk, men det er ikke mange sekund man skal ha oppmerksomheten et annet sted før det går galt...

Og det er noe forbanna tull at man kan gjøre det på steder hvor det er "ufarlig". Det er alltid lett å finne unnskyldninger for hvorfor det man gjør ikke er farlig. Men det blir ikke mindre farlig av den grunn ;o)

Jeg er rett og slett uenig med deg, og klarer ikke å fatte at man ikke kan vente med å sende den sms'en til bilen står stille. Det er jo ingenting som brenner ned om man ikke gjør det?!

Omvendt med meg hvertfall. Sms kan jeg skrive uten å se på mobilen,men å bytte kanal på stereoen, bytte cd osv klarer jeg ikke uten å se :) Masse knapper jo :)

Skrevet

Å skrive/lese en enkel sms - "ja", "ok" eller lignende er ikke verre enn å skifte kanal på radioen, sette i en cd/kassett, snakke med ungene i baksetet.

Og så er det selvsagt noe med at man gjør ikke det - ordner med sms - i enhver setting. I alle fall ikke jeg. Jeg gjør det på en strekning uten fotgjengere, uten mye trafikk osv.

Det har vært på rette strekninger el hvor jeg har god oversikt. Men skal ikke det heller lengre :)

Skrevet

Jeg er rett og slett ikke enig. Skifte kanal, sette i cd og snakke med ungene kan man gjøre uten å ta blikket fra veien. For å sende sms må man nødvendigvis se på mobilen. Om man ikke er ekstremt dyktig til å skrive meldinger uten å se på tastaturet, noe svært få er.

Og er man ikke i stand til å gjøre de overnevnte tingene uten å ta blikket fra veien i flere sekund, ja da bør man ikke snakke med unger, skifte cd eller stasjon på radioen heller. Kall meg gjerne fanatisk, men det er ikke mange sekund man skal ha oppmerksomheten et annet sted før det går galt...

Og det er noe forbanna tull at man kan gjøre det på steder hvor det er "ufarlig". Det er alltid lett å finne unnskyldninger for hvorfor det man gjør ikke er farlig. Men det blir ikke mindre farlig av den grunn ;o)

Jeg er rett og slett uenig med deg, og klarer ikke å fatte at man ikke kan vente med å sende den sms'en til bilen står stille. Det er jo ingenting som brenner ned om man ikke gjør det?!

Poenget mitt er at de aller aller færreste er 100% konsentrert om trafikken når de kjører. Å ta øynene fra veien et par tiendedels sekunder gjør man stadig vekk.

Skrevet

Hehe, flink pike! Jeg må innrømme at jeg har lest sms i bilen jeg også. Og holdt på å kjøre av veien siste gang jeg gjorde det... Og det var ikke på grunn av innholdet i sms'en ;o) Det var på en rett strekning, lite trafikk, og burde, i følge enkeltes retorikk være trygt. Men i løpet av de 2-3 sekundene klarte jeg tydeligvis å vri ørlite på rattet. Fikk meg en støkk og en vekker, kan du si!

Så nå rører jeg ikke mobilen når det piper inn melding, så mye er sikkert!

Ja, hvis du tar øynene fra veien 2-3 sekunder for å lese en sms, da skjønner jeg at du synes det er farlig! Det er lenge, og på den tiden kan mye skje.

Tror ikke jeg ser vekk mer enn toppen 1/2 sekund om gangen for å håndtere mobilen.

Skrevet

Bilen har riktige dekk, og jeg bruker alltid bilbelte. Men uff, jeg må innrømme at jeg tar korte samtaler i mobilen mens jeg kjører, men kun korte beskjeder altså. SMS-skriving pleier jeg ikke å gjøre - det hender likevel av og til hvis jeg står lenge på rødt lys eller i stillestående kø. Det er skummelt å legge seg til slike vaner som tar oppmerksomheten vekk fra trafikkbildet, så jeg unngår det mest mulig.

Kjører 10-20 km for fort på motorveien hvis det er gode kjøreforhold, fysj og fy! Men prøver alltid å holde fartsgrensa i 30-50-sonene der det kan tenkes å komme barn ut i veien, syklister i full fart over fotgjengerfeltet(!) og sånt.

Skrevet

Bor i Oslo nå og har ikke bil.

Men før jeg flyttet og hadde bil, kjørte jeg ofte altfor fort (ikke slik at jeg sto i fare for å miste lappen om jeg ble stoppet, men...). Men jeg brukte aldri mobilen mens jeg kjørte og bruker alltid belte. Uansett om jeg er fører eller passasjer.

Når jeg nå kjører bil, merker jeg at jeg er blitt mye mer forsiktig enn når jeg kjørte bil daglig. Er blitt mer pysete, og det har jeg nok bare godt av. Men det betyr likevel ikke at jeg tasser avgårde langt under fartsgrensa. For jeg synes at sinkene også er veldig farlig i trafikken.

Skrevet

Bor i Oslo nå og har ikke bil.

Men før jeg flyttet og hadde bil, kjørte jeg ofte altfor fort (ikke slik at jeg sto i fare for å miste lappen om jeg ble stoppet, men...). Men jeg brukte aldri mobilen mens jeg kjørte og bruker alltid belte. Uansett om jeg er fører eller passasjer.

Når jeg nå kjører bil, merker jeg at jeg er blitt mye mer forsiktig enn når jeg kjørte bil daglig. Er blitt mer pysete, og det har jeg nok bare godt av. Men det betyr likevel ikke at jeg tasser avgårde langt under fartsgrensa. For jeg synes at sinkene også er veldig farlig i trafikken.

Ja det er bedre å ligge litt over enn litt under fartsgrensen. Mange irriteres av treghet, jeg også, men jeg kjører ikke forbi...

Skrevet

Ja, hvis du tar øynene fra veien 2-3 sekunder for å lese en sms, da skjønner jeg at du synes det er farlig! Det er lenge, og på den tiden kan mye skje.

Tror ikke jeg ser vekk mer enn toppen 1/2 sekund om gangen for å håndtere mobilen.

Det har jeg rett og slett vanskelig å tro. Et par-tre sekunder går fort. Det er ikke mye man får gjort med en mobil på et halvt sekund. Du kan jo ta tiden på det selv.

Å sende/lese en melding krever at man mister konsentrasjonen i noen sekund. Sammenhengende eller av og på. Og uansett hvordan du vrir og vender på det så _er_ det ikke smart å sende meldinger når du kjører bil! Og i tillegg helt unødvendig...

Skrevet

Kjører jeg på landevei, så ligger jeg nok ofte en 10 km over fartsgrensa. En sjelden gang snakker jeg i mobilen mens jeg kjører også.

Bilen er riktig skodd - piggdekk nå. Bilbeltet er på 99,9% av gangene jeg er i bilen.

Jeg har vært i bilulykke 2 ganger. Begge gangene ble jeg påkjørt bakfra mens jeg ventet på klar bane for å svinge ut på en vei. Føler jeg faktisk er ganske flink til å kjøre bil...

Skrevet

Poenget mitt er at de aller aller færreste er 100% konsentrert om trafikken når de kjører. Å ta øynene fra veien et par tiendedels sekunder gjør man stadig vekk.

Så da er poenget ditt at man bare kan fortsette med alle disse distraksjonene da? Eller kanskje man bør forsøke å redusere dem mest mulig...? Jeg forstår at du har behov for å forsvare at du sender meldinger når du kjører bil, men det _er_ ikke smart, uansett hvor mye du vrir og vender på det. Sorry!

Skrevet

Det kan forresten godt hende at det bare var et sekund jeg også hadde blikket borte fra veien da jeg leste sms'en. Poenget var at den lille uoppmerksomheten var nok til at jeg vred ørlite på rattet, og tok retning på grøfta.

Det er ikke for å være slemme med oss at noen har bestemt at man ikke skal håndtere mobil når an kjører bil...

Skrevet

Kjører jeg på landevei, så ligger jeg nok ofte en 10 km over fartsgrensa. En sjelden gang snakker jeg i mobilen mens jeg kjører også.

Bilen er riktig skodd - piggdekk nå. Bilbeltet er på 99,9% av gangene jeg er i bilen.

Jeg har vært i bilulykke 2 ganger. Begge gangene ble jeg påkjørt bakfra mens jeg ventet på klar bane for å svinge ut på en vei. Føler jeg faktisk er ganske flink til å kjøre bil...

Bank i bordet! ;)

Skrevet

Omvendt med meg hvertfall. Sms kan jeg skrive uten å se på mobilen,men å bytte kanal på stereoen, bytte cd osv klarer jeg ikke uten å se :) Masse knapper jo :)

Jeg har en sånn kjekk liten spake på rattet som jeg kan skifte kanal og sang med. Cd skifter jeg ikke når jeg kjører, med mindre den cf'en jeg skal ha ligger framme og ute av coveret, da klarer jeg det uten å ta blikket fra veien.

Men hjelpes, jeg sitter nok ikke med blikket klistret på veien 100% av tiden, jeg heller. Men jeg gjør så godt jeg kan ;o)

Skrevet

Bilen har fine sko på, jeg bruker ALLTID belte (til og med når jeg skal kjøre bilen 5 meter frem inn i garasjen) og jeg holder meg stort sett til fartsgrensa eller følger trafikkflyten.

Mobilen derimot... Har kuttet litt ned på den etter jeg kjørte i ræva på en fyr mens jeg leste en sms, men jeg er nok ikke så flink som jeg burde der nei. Ringer sjelden, men både leser og skriver smser mens jeg kjører.

Skrevet

Det har jeg rett og slett vanskelig å tro. Et par-tre sekunder går fort. Det er ikke mye man får gjort med en mobil på et halvt sekund. Du kan jo ta tiden på det selv.

Å sende/lese en melding krever at man mister konsentrasjonen i noen sekund. Sammenhengende eller av og på. Og uansett hvordan du vrir og vender på det så _er_ det ikke smart å sende meldinger når du kjører bil! Og i tillegg helt unødvendig...

Det som er trøblete for en er kanskje ikke trøblete for en annen.

Jeg verken skriver eller leser meldinger sånn stort sett mens jeg kjører. Men det har hendt. Enkle meldinger. Taster uten å se, tar en titt (garantert ikke mer enn 1/2 sekund, og det kun med det "ene øyet", altså mens jeg fortsatt ser på veien - holder mobilen opp ved siden av rattet). Og altså,- naturligvis ikke ved kompliserte trafikkbilder. Og jeg har aldri vært på vei ut i grøften av den grunn (eller noen annen grunn).

Å snakke i mobil - uten handsfree - har jeg ingen problemer med. Jeg sitter som oftest og kjører med bare den ene hånden på rattet uansett,- med mindre det er noe spesielt - vanskelige forhold, at jeg er trøtt eller lignende.

Unger i baksetet er faktisk mye mer distraherende - for meg.

Unødige forbikjøringer gjør jeg aldri, og kjører pent og tror ikke jeg irriterer noen med kjøringen min. Og har aldri bulket en gang - på mer enn 20 år.

Skrevet

Bilen har fine sko på, jeg bruker ALLTID belte (til og med når jeg skal kjøre bilen 5 meter frem inn i garasjen) og jeg holder meg stort sett til fartsgrensa eller følger trafikkflyten.

Mobilen derimot... Har kuttet litt ned på den etter jeg kjørte i ræva på en fyr mens jeg leste en sms, men jeg er nok ikke så flink som jeg burde der nei. Ringer sjelden, men både leser og skriver smser mens jeg kjører.

Belte når du kjører bilen inn i garasjen, bra! Jeg har hørt om en politimann som gav kona bot da hun ikke brukte belte når hun skulle flytte bilen inn i garasjen! :) Ja han er sær, bare så det er sagt ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...