Gå til innhold

Hun vil jo ikke heller! -sier bhg...


Anbefalte innlegg

Har vært på foreldresamtale i den nye barnehagen til jentungen på 4,5 år. Med en av assistentene (har ikke ped-ledere foreldresamtaler?)

Hun har hatt en tøff høst, og slitt med å finne seg tilrette i ny, stor og uoversiktlig barnehage. I begynnelsen turte hun ikke å ta kontakt med de andre ungene, og hadde ingen å leike med.

Hvis jeg spurte henne om hvordan hun hadde hatt det i barnehagen, svarte hun f.eks "jeg satt på gulvet med ryggen mot en hylle. På byggerommet. Hele dagen"

Nå har hun endelig fått èn venninne, som hun gjerne vil leike med. Denne venninna har gått i bhg lenge, og leiker gjerne med min jente, men vil selvfølgelig også gjerne leike med de andre ungene. Så da blir det utestenging.

Dette prata vi masse rundt på foreldresamtalen, og jeg kom med noen tips om hva de hadde gjort i den "gamle" barnehagen for å spleise barnegruppa. Der fikk de en kjempefin gjeng på 10 4-åringer der alle leika sammen...

"Men hun VIL jo ikke leike med de andre heller, da." får jeg som svar...

halloooo!!! Hun er 4 år, helt ny og redd og trenger hjelp til å finne venner!? Det må da være mulig å jobbe litt med å etablere vennskap i barnehagen?

-eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252962-hun-vil-jo-ikke-heller-sier-bhg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei. Synes synd på dattera di og håper det vil bedre seg. Jeg jobber selv som assistent i bhg (er i permisjon nå). Det med foreldresamtale med assistent er helt vanlig. Vi i vår avd deler opp ungene slik at vi tre ansatte er primærkontakt for like mange barn hver. Primærkontakten er også den som har foreldresamtale med foreldrene til disse barna. Det har ingenting med utdannelsen å gjøre denne "jobben" da det står i alles kontrakter at dette arbeidet kan utføres av både leder og assistenter. Jeg er selv utdannet barnevernspedagog og har derfor like høy og god utdannelse som en pedleder så for min del er det greit å være primærkontakt - men jeg skjønner at en assistent uten noen spesiell bakgrunn kan virke som noe "dårligere kompetent". Er du ikke fornøyd med henne du har som primærkontakt, si ifra til ped leder, så vil nok pedleder overta foreldresamtalene. De er jo tross alt der som "sjefen" på avd!

Det skal ikke gå ut over dattera di dette og du kan jo bruke det someksempel. På vår avd er det en gutt som sliter med å leke med andre. Han er 5 nå og har alltid lekt alene hjemme og leker også alene i bhg. Vi gjør/gjorde alt vi kunne for å integrere han med de andre. Ingen barn skal være alene i bhg! Stå på kravene dine og lykke til!!!

Barnehagen gjør ikke jobben sin hvis de ikke hjelper til med å få henne inn i jentegjengen. Du har all mulig rett til å etterlyse hva de har tenkt å gjøre. Bare fortsett å ta det opp.

Det er sikkert ikke første gangen de får inn en ny som er sjenert og engstelig for å brøyte seg inn i en etablert flokk.

Det kan jo være en fordel om du og datteren din kan bli enige om hva hun skal si (altså noe annet enn at hun ikke VIL leke med de andre). Sannheten er vel at hun "ikke vet om hun får lov" eller noe sånt. Men det er ikke hennes eget ansvar å ordne opp i saken.

Dette ville ikke jeg godtatt. Dersom de ser at barnet ikke klarer det sosiale, bør de hjelpe henne "i gang". Jeg har selv en sønn som slet (og fremdeles sliter) sosialt, og det er utrolig hvor mye energi og krefter det ble lagt inn, for å hjelpe min sønn. Vi hadde en fantastisk barnehage!

Nå viste det seg at årsaken til min sønns sosiale problemer, var at han har asbergers syndrom, noe som gjør at han ikke oppfatter uskrevne regler, underforståtte hentydninger og han liker heller ikke å late som om han er noe annet enn seg selv. Han liker heller ikke mye bråk og høye lyder. (Noe som selvsagt utelukket alt av "sabeltann"-rollelek osv).

Men hadde han IKKE hatt AS, ville tiltakene barnehagen satte i gang, garantert hjulpet han masse! (Det hjalp til en viss grad, selv med AS:-)

Jeg har opplevd ped.ledere som har vært så fortapt i pedagogikk at jeg har valgt å forholde meg mest mulig til assistenten.

Og jeg har møtt assistenter som absolutt ikke ville egnet seg / følt seg vel med foreldersamtaler og 'tyngre' ansvar selv om de har vært helt topp med ungene.

Uansett mener jeg at ped.leder må ta ansvaret der et barn ikke finner seg til rette i barnehagen. Det skal ikke tilfeldig overlates til mer eller mindre reflekterte assistenter.

Denne assistenten er tydelig helt på tyttebærtur på en kløvereng. Ikke snøring.

Om hun mente at ungen ikke vil leke brude hun da spurt seg om _hvorfor_.

Jeg vet ikke hvordan deres barnehage er, men noen barnehager har nesten som filosofi å ha et stort og uoversiktilig miljø der det er fri flyt av barn og lek i alle retninger. Særlig om barnehagen er nyfrelste på sin stor-avdelig, kreative-selvstenige-barn og jeg vet ikke hva, kan de være fullstendig blinde for at opplegget er destruktivt for enkelte barn.

Noen er dessverre av den oppfatning at barn bare skal kunne slenges inn i et tilfeldig valgt sosialt miljø og klare å tilpasse seg helt av seg selv. Hvis ikke er det noe galt med barnet og/eller foreldrenes oppdragelse. Tenk om det samme ble krevd av oss voksne!

Jeg er glad for at ungene våre så langt har vært spart for denne type idioti både i barnehage og skole.

Stå på! Vær som brysom og vrang som du må. Ikke gi deg før det blir orden på tingene.

mvh

Hei hei. Synes synd på dattera di og håper det vil bedre seg. Jeg jobber selv som assistent i bhg (er i permisjon nå). Det med foreldresamtale med assistent er helt vanlig. Vi i vår avd deler opp ungene slik at vi tre ansatte er primærkontakt for like mange barn hver. Primærkontakten er også den som har foreldresamtale med foreldrene til disse barna. Det har ingenting med utdannelsen å gjøre denne "jobben" da det står i alles kontrakter at dette arbeidet kan utføres av både leder og assistenter. Jeg er selv utdannet barnevernspedagog og har derfor like høy og god utdannelse som en pedleder så for min del er det greit å være primærkontakt - men jeg skjønner at en assistent uten noen spesiell bakgrunn kan virke som noe "dårligere kompetent". Er du ikke fornøyd med henne du har som primærkontakt, si ifra til ped leder, så vil nok pedleder overta foreldresamtalene. De er jo tross alt der som "sjefen" på avd!

Det skal ikke gå ut over dattera di dette og du kan jo bruke det someksempel. På vår avd er det en gutt som sliter med å leke med andre. Han er 5 nå og har alltid lekt alene hjemme og leker også alene i bhg. Vi gjør/gjorde alt vi kunne for å integrere han med de andre. Ingen barn skal være alene i bhg! Stå på kravene dine og lykke til!!!

Trodde det var vanlig at det var ped-leder som hadde foreldresamtalene jeg. Etter 9 barnehageår tilsammen, med to samtaler pr. barn pr. år, tror jeg det var en eneste gang det var assistenten som holdt samtalen og det var fordi ped-leder var syk.

Annonse

Gjest slik er det her

Trodde det var vanlig at det var ped-leder som hadde foreldresamtalene jeg. Etter 9 barnehageår tilsammen, med to samtaler pr. barn pr. år, tror jeg det var en eneste gang det var assistenten som holdt samtalen og det var fordi ped-leder var syk.

nå har vi 5 år tilsammen i barnehage og hos oss er også kun ped.leder som har foreldresamtaler..

Du er ikke på jordet her.

Har hun en primærkontakt? Denne burde absolutt sette av mye av dagen på å engasjere jenta di i lek, etter at de to har blitt trygge på hverandre. Det er sjeldent vanskelig å fikse slike problemer om man bare orker å bruke tiden det tar.

Personlig hadde jeg tatt følgende steg:

1. Bli kjent med jenta, slik at hun har en voksen hun er trygg på. Den beste måten er å ta det rolig og på datteren din sine premisser. Ikke mase for å få henne med, men kanskje sitte ved siden av henne, ta med en bok, snakke litt om ting jeg vet hun er interessert i og så videre.

2. Når jeg følte at vi hadde god kontakt oss i mellom, så hadde jeg bedt henne med på aktiviteter jeg arrangerte. "Jeg har lyst til å leke litt med dukker, vil du være med på det?". Andre barn vil naturlig komme til når det er en voksen der, det er i hvert fall min erfaring.

3. Passe på at leken gikk glatt, slik at jenta di fikk positive opplevelser knyttet til andre barn i barnehagen.

4. Fortsette med dette opplegget ved behov.

Gjest Ped.leder.....innom av og til.

Jeg har opplevd ped.ledere som har vært så fortapt i pedagogikk at jeg har valgt å forholde meg mest mulig til assistenten.

Og jeg har møtt assistenter som absolutt ikke ville egnet seg / følt seg vel med foreldersamtaler og 'tyngre' ansvar selv om de har vært helt topp med ungene.

Uansett mener jeg at ped.leder må ta ansvaret der et barn ikke finner seg til rette i barnehagen. Det skal ikke tilfeldig overlates til mer eller mindre reflekterte assistenter.

Denne assistenten er tydelig helt på tyttebærtur på en kløvereng. Ikke snøring.

Om hun mente at ungen ikke vil leke brude hun da spurt seg om _hvorfor_.

Jeg vet ikke hvordan deres barnehage er, men noen barnehager har nesten som filosofi å ha et stort og uoversiktilig miljø der det er fri flyt av barn og lek i alle retninger. Særlig om barnehagen er nyfrelste på sin stor-avdelig, kreative-selvstenige-barn og jeg vet ikke hva, kan de være fullstendig blinde for at opplegget er destruktivt for enkelte barn.

Noen er dessverre av den oppfatning at barn bare skal kunne slenges inn i et tilfeldig valgt sosialt miljø og klare å tilpasse seg helt av seg selv. Hvis ikke er det noe galt med barnet og/eller foreldrenes oppdragelse. Tenk om det samme ble krevd av oss voksne!

Jeg er glad for at ungene våre så langt har vært spart for denne type idioti både i barnehage og skole.

Stå på! Vær som brysom og vrang som du må. Ikke gi deg før det blir orden på tingene.

mvh

PieLill - jobber du med barn? I barnehage? Styrer eller ped.leder? PPT? Ting kan tyde på det, for du uttaler deg nærmest som en selvutnevnt ekspert.....

Jeg skal ikke forsvare denne assistenten - regner med at det finnes en forklaring, som GA innhenter hos ped.leder eller styrer.

PieLill - jobber du med barn? I barnehage? Styrer eller ped.leder? PPT? Ting kan tyde på det, for du uttaler deg nærmest som en selvutnevnt ekspert.....

Jeg skal ikke forsvare denne assistenten - regner med at det finnes en forklaring, som GA innhenter hos ped.leder eller styrer.

Kjære vene... Hvis du følte deg truffet nå, så deg om det...

Men det var faktisk ikke en så gal beskrivelse av enkelte barnehager det der... Det finnes pedagoger som kun ser teori og ikke praksis...! Jeg har selv opplevd at det var enklere å forholde seg til en av assistentene enn ped.leder i ett av mine barns barnehage...

Og det kan faktisk bli for mye "fri flyt" - det vil da alltid være noen unger som blir usikre og faller utenfor...

Og hvis du lurer - er utdannet førskolelærer med 10 års erfaring som både styrer og ped.leder i bhg... Men har ikke skylapper...

PieLill - jobber du med barn? I barnehage? Styrer eller ped.leder? PPT? Ting kan tyde på det, for du uttaler deg nærmest som en selvutnevnt ekspert.....

Jeg skal ikke forsvare denne assistenten - regner med at det finnes en forklaring, som GA innhenter hos ped.leder eller styrer.

Ja, jeg har jobbet i barnehage tidligere.

Jeg er ekspert på å være mor. Jeg har også dessverre vært tvunget til å utviklet en ganske bred ekspertise på å håndtere fagblinde fagfolk på flere områder.

Beskrivelsen jeg kommer med er en sammenfatning av det flere meget oppegående foreldre har fortalt meg uavhengig av hverandre, samt egne erfaringer. Felles for disse vennene er at de til slutt så seg nødt til å ta barna ut av barnehagen og at barna fikk det helt supert i et nytt opplegg og fungerte fint da de begynte på skolen.

Man finner fagblinde folk innenfor alle yrkesgrupper. Det er alltid en svært uhåndterlig situasjon fordi de har for rett til å kunne ta feil. Det blir som regel tydeligst og mest problematisk når det er yrkesgrupper som har med mennesker å gjøre.

Jeg uttalte meg ikke om barnehager, assistenter eller pedagoger generelt. Men om ting som kan forekomme når ting sporer av.

Mine egne erfaringer av barnehager har stort sett vært positive og det er mye jeg har vært imponert over. Men jeg har også støtt på enkelte pedagoger som har stirret seg så blind på sine teorier at det har skygget for synet av barna.

Hva-vet-vel-du?-responsen er for meg et tegn på fagfolk som kanskje har vel mye tillit til sitt fagområdes monopol på sannheten.

mvh

Kjære vene... Hvis du følte deg truffet nå, så deg om det...

Men det var faktisk ikke en så gal beskrivelse av enkelte barnehager det der... Det finnes pedagoger som kun ser teori og ikke praksis...! Jeg har selv opplevd at det var enklere å forholde seg til en av assistentene enn ped.leder i ett av mine barns barnehage...

Og det kan faktisk bli for mye "fri flyt" - det vil da alltid være noen unger som blir usikre og faller utenfor...

Og hvis du lurer - er utdannet førskolelærer med 10 års erfaring som både styrer og ped.leder i bhg... Men har ikke skylapper...

Takk!

;-)

mvh

PieLill - jobber du med barn? I barnehage? Styrer eller ped.leder? PPT? Ting kan tyde på det, for du uttaler deg nærmest som en selvutnevnt ekspert.....

Jeg skal ikke forsvare denne assistenten - regner med at det finnes en forklaring, som GA innhenter hos ped.leder eller styrer.

Jeg synes Pielill uttaler seg svært reflektert og vettugt om barn, jeg.

Annonse

Gjest Ped.leder...innom av og til

Kjære vene... Hvis du følte deg truffet nå, så deg om det...

Men det var faktisk ikke en så gal beskrivelse av enkelte barnehager det der... Det finnes pedagoger som kun ser teori og ikke praksis...! Jeg har selv opplevd at det var enklere å forholde seg til en av assistentene enn ped.leder i ett av mine barns barnehage...

Og det kan faktisk bli for mye "fri flyt" - det vil da alltid være noen unger som blir usikre og faller utenfor...

Og hvis du lurer - er utdannet førskolelærer med 10 års erfaring som både styrer og ped.leder i bhg... Men har ikke skylapper...

:o) Neida, følte meg ikke truffet og jeg har heller ikke skylapper (det kan man umulig få ved å lese all kritikk her inne), men ser at PieLill skriver....skal vi si...skarpt? Og, PieLill har da også gitt meg et godt og saklig svar, så du hadde ikke behøvd å svare egentlig. ;o) Men Hei-hei, hyggelig at du svarte meg.

Jeg har også vært borti utrolig mange "blinde" fagfolk - i mange bransjer. Dessverre får en vel si. Men jeg synes folk her inne har en tendens til å uttale seg om en situasjon de vet altfor lite om. En sak har ALLTID flere sider enn fra den som skriver melding her på DOL. Det er det jeg reagerer på. Og PieLill virker nokså dømmende når hun skriver - det må det være lov å stille sp.målstegn til mener jeg. Det er viktig å være kritisk, men ikke ubetinget kritisk, og jeg hadde da forventet svar - bare ikke akkurat fra deg. :o)

:o) Neida, følte meg ikke truffet og jeg har heller ikke skylapper (det kan man umulig få ved å lese all kritikk her inne), men ser at PieLill skriver....skal vi si...skarpt? Og, PieLill har da også gitt meg et godt og saklig svar, så du hadde ikke behøvd å svare egentlig. ;o) Men Hei-hei, hyggelig at du svarte meg.

Jeg har også vært borti utrolig mange "blinde" fagfolk - i mange bransjer. Dessverre får en vel si. Men jeg synes folk her inne har en tendens til å uttale seg om en situasjon de vet altfor lite om. En sak har ALLTID flere sider enn fra den som skriver melding her på DOL. Det er det jeg reagerer på. Og PieLill virker nokså dømmende når hun skriver - det må det være lov å stille sp.målstegn til mener jeg. Det er viktig å være kritisk, men ikke ubetinget kritisk, og jeg hadde da forventet svar - bare ikke akkurat fra deg. :o)

Milla svarte før meg.

;-)

Man trenger ikke vite så veldig mye for å vite at en ansatt i en barnehage bør spørre seg om hvorfor et barn ikke vil leke.

I det første innlegget skilte jeg dessuten på generelle betraktninger og det som siktet direkte til den aktuelle situasjonen.

Jeg går gjerne med på at jeg er dømmende i forhold til fagfolk som er polstret med skylapper og samtidig oser av velbehag over egen kompetanse. Jeg har sett alt for mye av hvor utrolig destruktivt slik fagutøvelse er. Derfor ser jeg ingen grunn til å være tålmodig med slikt og ta fram de diplomatiske silkehanskene.

Min erfaring er at det ofte er så tungt å stå opp mot en slik massiv faglig arroganse at det trengs skarpe spissformuleringer for at man skal få mot og selvtillit til å skjære gjennom.

Tror for øvrig GA er fullt ut kapabel til å dra nytte av det jeg har skrevet som måtte være relevant for hennes situasjon og la resten seile.

mvh

Du er ikke på jordet her.

Har hun en primærkontakt? Denne burde absolutt sette av mye av dagen på å engasjere jenta di i lek, etter at de to har blitt trygge på hverandre. Det er sjeldent vanskelig å fikse slike problemer om man bare orker å bruke tiden det tar.

Personlig hadde jeg tatt følgende steg:

1. Bli kjent med jenta, slik at hun har en voksen hun er trygg på. Den beste måten er å ta det rolig og på datteren din sine premisser. Ikke mase for å få henne med, men kanskje sitte ved siden av henne, ta med en bok, snakke litt om ting jeg vet hun er interessert i og så videre.

2. Når jeg følte at vi hadde god kontakt oss i mellom, så hadde jeg bedt henne med på aktiviteter jeg arrangerte. "Jeg har lyst til å leke litt med dukker, vil du være med på det?". Andre barn vil naturlig komme til når det er en voksen der, det er i hvert fall min erfaring.

3. Passe på at leken gikk glatt, slik at jenta di fikk positive opplevelser knyttet til andre barn i barnehagen.

4. Fortsette med dette opplegget ved behov.

Dette kan du!

;-)

mvh

Du er ikke på jordet her.

Har hun en primærkontakt? Denne burde absolutt sette av mye av dagen på å engasjere jenta di i lek, etter at de to har blitt trygge på hverandre. Det er sjeldent vanskelig å fikse slike problemer om man bare orker å bruke tiden det tar.

Personlig hadde jeg tatt følgende steg:

1. Bli kjent med jenta, slik at hun har en voksen hun er trygg på. Den beste måten er å ta det rolig og på datteren din sine premisser. Ikke mase for å få henne med, men kanskje sitte ved siden av henne, ta med en bok, snakke litt om ting jeg vet hun er interessert i og så videre.

2. Når jeg følte at vi hadde god kontakt oss i mellom, så hadde jeg bedt henne med på aktiviteter jeg arrangerte. "Jeg har lyst til å leke litt med dukker, vil du være med på det?". Andre barn vil naturlig komme til når det er en voksen der, det er i hvert fall min erfaring.

3. Passe på at leken gikk glatt, slik at jenta di fikk positive opplevelser knyttet til andre barn i barnehagen.

4. Fortsette med dette opplegget ved behov.

Hm.

Det er lyst ut et vikariat i denne bhg. Du kunne ikke tenke deg å søke, med et lite spesialoppdrag ;-)

Jeg skal ta en liten prat med en av ped. lederne jeg kjenner fra før (hun er på en annen avdeling), sånn helt uformellt før jeg evt. tar det videre...

Gjest Ped.leder.....innom av og til

Ja, jeg har jobbet i barnehage tidligere.

Jeg er ekspert på å være mor. Jeg har også dessverre vært tvunget til å utviklet en ganske bred ekspertise på å håndtere fagblinde fagfolk på flere områder.

Beskrivelsen jeg kommer med er en sammenfatning av det flere meget oppegående foreldre har fortalt meg uavhengig av hverandre, samt egne erfaringer. Felles for disse vennene er at de til slutt så seg nødt til å ta barna ut av barnehagen og at barna fikk det helt supert i et nytt opplegg og fungerte fint da de begynte på skolen.

Man finner fagblinde folk innenfor alle yrkesgrupper. Det er alltid en svært uhåndterlig situasjon fordi de har for rett til å kunne ta feil. Det blir som regel tydeligst og mest problematisk når det er yrkesgrupper som har med mennesker å gjøre.

Jeg uttalte meg ikke om barnehager, assistenter eller pedagoger generelt. Men om ting som kan forekomme når ting sporer av.

Mine egne erfaringer av barnehager har stort sett vært positive og det er mye jeg har vært imponert over. Men jeg har også støtt på enkelte pedagoger som har stirret seg så blind på sine teorier at det har skygget for synet av barna.

Hva-vet-vel-du?-responsen er for meg et tegn på fagfolk som kanskje har vel mye tillit til sitt fagområdes monopol på sannheten.

mvh

Takk for tilbakemeldingen.

Javisst er du ekspert på å være mor, men hvorfor uttaler du deg så skarpt om en situasjon du ikke vet noe om annet enn det GA kan fortelle?

Det kan jo faktisk være at denne assistenten ikke har blitt skikkelig forberedt til foreldremøtet av ped.leder. Det kan også være at de oppfatter situasjonen annerledes enn mor - uten at man er opphengt i teorier for det? Men hvis det er slik at mor her er usikker og ikke enig, så bør vel mor ta initiativ til et nytt møte med de - ansvarlige?

Hvorfor dømme og fortelle om din ekspertise, når du istedet kan gi gode og motiverende råd? Slik jeg leser ditt innlegg, har du fint lite pent å si om barnehager - og det er fryktelig trist synes jeg.

Gjest Ped.leder...innom av og til

Milla svarte før meg.

;-)

Man trenger ikke vite så veldig mye for å vite at en ansatt i en barnehage bør spørre seg om hvorfor et barn ikke vil leke.

I det første innlegget skilte jeg dessuten på generelle betraktninger og det som siktet direkte til den aktuelle situasjonen.

Jeg går gjerne med på at jeg er dømmende i forhold til fagfolk som er polstret med skylapper og samtidig oser av velbehag over egen kompetanse. Jeg har sett alt for mye av hvor utrolig destruktivt slik fagutøvelse er. Derfor ser jeg ingen grunn til å være tålmodig med slikt og ta fram de diplomatiske silkehanskene.

Min erfaring er at det ofte er så tungt å stå opp mot en slik massiv faglig arroganse at det trengs skarpe spissformuleringer for at man skal få mot og selvtillit til å skjære gjennom.

Tror for øvrig GA er fullt ut kapabel til å dra nytte av det jeg har skrevet som måtte være relevant for hennes situasjon og la resten seile.

mvh

Dæven du er god til å formulere deg!! Jeg gir opp og lister meg ut av dette forumet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...