Gjest GA Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg har opplevd ped.ledere som har vært så fortapt i pedagogikk at jeg har valgt å forholde meg mest mulig til assistenten. Og jeg har møtt assistenter som absolutt ikke ville egnet seg / følt seg vel med foreldersamtaler og 'tyngre' ansvar selv om de har vært helt topp med ungene. Uansett mener jeg at ped.leder må ta ansvaret der et barn ikke finner seg til rette i barnehagen. Det skal ikke tilfeldig overlates til mer eller mindre reflekterte assistenter. Denne assistenten er tydelig helt på tyttebærtur på en kløvereng. Ikke snøring. Om hun mente at ungen ikke vil leke brude hun da spurt seg om _hvorfor_. Jeg vet ikke hvordan deres barnehage er, men noen barnehager har nesten som filosofi å ha et stort og uoversiktilig miljø der det er fri flyt av barn og lek i alle retninger. Særlig om barnehagen er nyfrelste på sin stor-avdelig, kreative-selvstenige-barn og jeg vet ikke hva, kan de være fullstendig blinde for at opplegget er destruktivt for enkelte barn. Noen er dessverre av den oppfatning at barn bare skal kunne slenges inn i et tilfeldig valgt sosialt miljø og klare å tilpasse seg helt av seg selv. Hvis ikke er det noe galt med barnet og/eller foreldrenes oppdragelse. Tenk om det samme ble krevd av oss voksne! Jeg er glad for at ungene våre så langt har vært spart for denne type idioti både i barnehage og skole. Stå på! Vær som brysom og vrang som du må. Ikke gi deg før det blir orden på tingene. mvh Ja, jeg skal holde et skarpt øye med dem nå. jeg har et par gamle bekjente fra min egen skoletid som tilfeldigvis jobber i denne bhg. så jeg skal utnytte dem litt først. De er dog på andre avdelinger. Jeg blei litt "tatt på senga" av denne foreldresamtalen, for alle samtaler jeg har vært på i mine over 6 år som barnahgemor har vært nesten utelukkende positive, og de har skrytt mine intelligente og veltilpassede barn opp i skyene. Så kommer denne assistenten og antyder at englebarnet mitt er sær og sta??!! Hun er jo ikke sta og sær og avvisende når hun er trygg på ungene, de voksne og barnehagen, og det er jo de som er der for å gjøre henne trygg? Da må de jo kunne si meg hva de har for slags tiltak som skal gjøre henne trygg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252962-hun-vil-jo-ikke-heller-sier-bhg/page/2/#findComment-2000980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Hm. Det er lyst ut et vikariat i denne bhg. Du kunne ikke tenke deg å søke, med et lite spesialoppdrag ;-) Jeg skal ta en liten prat med en av ped. lederne jeg kjenner fra før (hun er på en annen avdeling), sånn helt uformellt før jeg evt. tar det videre... Jeg tar gjerne på meg spesialoppdrag, faktisk helt gratis Det høres ut som en god idè. Jeg synes du må gjøre noe med dette raskt, for et slikt problem kan bli verre med tid. Og det mange foreldre ikke er klar over, er at det eksisterer mobbing i barnehagen også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252962-hun-vil-jo-ikke-heller-sier-bhg/page/2/#findComment-2000987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Takk for tilbakemeldingen. Javisst er du ekspert på å være mor, men hvorfor uttaler du deg så skarpt om en situasjon du ikke vet noe om annet enn det GA kan fortelle? Det kan jo faktisk være at denne assistenten ikke har blitt skikkelig forberedt til foreldremøtet av ped.leder. Det kan også være at de oppfatter situasjonen annerledes enn mor - uten at man er opphengt i teorier for det? Men hvis det er slik at mor her er usikker og ikke enig, så bør vel mor ta initiativ til et nytt møte med de - ansvarlige? Hvorfor dømme og fortelle om din ekspertise, når du istedet kan gi gode og motiverende råd? Slik jeg leser ditt innlegg, har du fint lite pent å si om barnehager - og det er fryktelig trist synes jeg. Jeg har fint lite pent å si om det som beskrives GAs innlegg. Det er sant. Det kan godt hende at assistenten ikke var tilstrekkelig forberedt at ped.leder. Det kan hende at denne assistenten aldri burde vært satt til jobben. I så fall sviktende dømmekraft fra ped.leder. I forhold til egne barn har jeg aldri støtt på en assistent som gjorde en dårlig jobb som _assistent_. De fleste har vært helt topp. Men det gjør dem ikke nødvendigvis kvalifisert til å ta deligert ped.lederansvar. Mange ville blitt fortvilet om de hadde blitt satt til foreldersamtaler. Det ville vært direkte dårlig gjort av ped.leder å sette dem til noe de ikke hadde forutsetning for i stedet for å la dem bruke kreftene på det de var dyktige til. At denne ped.lederen setter en assisten som åpenbart mangler det som skal til, viser hvor lite barnehagen har tatt problemet på alvor. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252962-hun-vil-jo-ikke-heller-sier-bhg/page/2/#findComment-2001061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Ja, jeg skal holde et skarpt øye med dem nå. jeg har et par gamle bekjente fra min egen skoletid som tilfeldigvis jobber i denne bhg. så jeg skal utnytte dem litt først. De er dog på andre avdelinger. Jeg blei litt "tatt på senga" av denne foreldresamtalen, for alle samtaler jeg har vært på i mine over 6 år som barnahgemor har vært nesten utelukkende positive, og de har skrytt mine intelligente og veltilpassede barn opp i skyene. Så kommer denne assistenten og antyder at englebarnet mitt er sær og sta??!! Hun er jo ikke sta og sær og avvisende når hun er trygg på ungene, de voksne og barnehagen, og det er jo de som er der for å gjøre henne trygg? Da må de jo kunne si meg hva de har for slags tiltak som skal gjøre henne trygg? Man blir tatt på senga av slikt. Pass på at du ikke setter ansatte fra andre avdelinger i en lojalitetskonflikt. Det er veldig fort å havne mellom barken og veden. Det vil ikke gavne 'den gode sak'. Husk at det kan være interne konflikter du ikke aner noe om, og plutselig stakk du neven midt inn i vepsebolet... Fortsett å stole på din egen dømmekraft og dine egne erfaringer i forhold til ditt eget barn. Der er du spesialisten. Håper det løser seg snart uten for mye trubulens. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252962-hun-vil-jo-ikke-heller-sier-bhg/page/2/#findComment-2001082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qwerty2 Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Trodde det var vanlig at det var ped-leder som hadde foreldresamtalene jeg. Etter 9 barnehageår tilsammen, med to samtaler pr. barn pr. år, tror jeg det var en eneste gang det var assistenten som holdt samtalen og det var fordi ped-leder var syk. Hmm.. er kanskje forskjellig fra plass til plass. Jeg selv har jobbet i 3 forskjellige barnehager og ble dyttet inn i forldresamtalerollen på alle stedene, den første gangen bare 2 uker etter at jeg startet og kjente knapt nok verken barnet, moren eller fremgangsmåten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252962-hun-vil-jo-ikke-heller-sier-bhg/page/2/#findComment-2001864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jessica80 Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Heisann! Jeg har selv vært assistent i en barnehage, og selv om vi alle hadde tildelt ansvarsbarn så var det alltid bare ped lederen som hadde møter med foreldrene. Jeg synes ikke det høres ut som om denne barnehagen gjør jobben sin. Den første uken noen nye begynte i barnehagen hadde vi alltid en voksen som snakket med dem og var med dem hele tiden, gjerne ta med et par ekstra unger og leke/lese bok/spille spill på et rolig rom. Dette gjelder da heller ikke bare når noen er nye, men også om det er unger som virker som om de kjeder seg, sjenerte eller lignende.. Noe som gjør at assistenter i barnehager ofte ikke gjør jobben sin er at mange ender opp i grupper med voksne hvor de drikker kaffe, slarver og leser aviser.. Dette er jo noe du kan se etter? Om de er flinke til å engasjere seg i lek med barna og involverer seg i hva de gjør.. Uansett synes jeg absolutt at du skal ta det videre. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252962-hun-vil-jo-ikke-heller-sier-bhg/page/2/#findComment-2001930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.