Gå til innhold

har hjemstedet betydning selv om man flytter og reiser mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil alltid være glad i hjemstedet mitt, selv om jeg nå har bodd nesten like lenge "borte".

Jeg sier ennå at vi skal reise "hjem" når vi reiser på besøk til min mamma og pappa.

Gjest Shira12
Skrevet

Hjemstedet mitt er spesielt for meg ja. Jeg bor ikke der, men sier at jeg skal hjem når jeg reiser dit.

Skrevet

Nja... Både og. Jeg bodde i en fjord i Nord-Norge fram til jeg var ti år og jeg har ingen varme følelser for dette stedet i ettertid, selv om jeg titter innom en gang i blant for å mimre litt.

Men Tromsø og Nord-Norge som helhet er viktig for meg, selv om jeg ikke ønsker å bo der. Har forelsket meg i Oslo nå ;)

Skrevet

Ikke i mitt tilfelle nei. Har ikke vært der på 4 år og vi bor 2 timers kjøretur unna. Flyttet da jeg var 16 år og kommer aldri til å flytte tilbake. Tror det har mye med oppvekst og trivselsfaktorer å gjøre, samt at man har nær familie på det aktuelle stedet.

Skrevet

Det har det for meg i alle fall. Jeg flyttet fra hjemstedet som 19-åring og har ikke bodd der siden. Men mor bor der så jeg er på besøk 2-3 ganger i året.

Skrevet

Veldig.

Jeg bor 6 timer kjøretur unna hjemstedet mitt.

Min mor bor der og jeg besøker minst 4 ganger i året.

Sier alltid jeg skal hjem når jeg skal dit.

Skrevet

Så absolutt.

Flyttet hjemmefra da jeg var 17, men foreldrene mine bor enda på hjemplassen min og jeg er der ca. 3 ganger i året. Og det er alltid veldig godt å komme hjem. :-)

Men tror aldri jeg blir å flytte tilbake.

Gjest Fornarnia
Skrevet

Nei, ikke for alle hvis du mener at hjemstedet er der man vokste opp. "Hjemstedet" mitt er der jeg bor nå, og det blir ikke for livet. Der jeg vokste opp er der jeg vokste opp, men det er ikke "hjemme" lenger (foreldrene mine har flytta også). Det er ikke trist eller vedmodig, det er helt greit. Og jeg hadde en flott barndom der, og var svært glad i huset som barn. Det betyr bare ikke noe spesielt nå. Men jeg er en lite sentimental person, og har vel egentlig aldri lidd av hjemlengsel.

Skrevet

Flyttet på hybel da jeg var 15, det er flere ti-år siden nå. Sier fortsatt at jeg skal reise hjem. Kanskje synet på hjemplassen forandrer seg noe når mor ikke er mer.

Gjest drømmeri
Skrevet

Foreldrene mine er skilt så vi har ikke barndomshjemmet lenger. Hjemstedet er litt spesielt, selv om det har vært mye utbygging så det er veldig forandret. Savner egentlig det å ha et rom hjemme hos foreldrene mine. Kunne kommet på besøk og overnatte ellerno, hvis jeg var alene. Eller hvis det skulle gått galt økonomisk, eller i samliv, kunne det vært en trygghet. Hyggelig om vi alle kunne samles på hjemstedet til jul også

Skrevet

Mener du barndomshjemstedet? For meg har det ikke særlig stor betydning.

Jeg flyttet hjemmefra som 18-åring, og fem-seks år senere flyttet foreldrene mine fra stedet også. Så jeg har ikke vært der på årevis, og har heller ikke noen savnfølelse eller tilhørighetsfølelse dit.

Men til stedet jeg bor på nå har jeg fått en voldsom tilhørighet og lokalpatriotisme. Det er her jeg hører hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...