Gå til innhold

Krever jeg for mye?

Anbefalte innlegg

Gjest trist idag
Skrevet

Vi er et par med tre unger i alderen 3-6 år. Ifjor hadde vi et døgn sammen uten barna, vi brukte tiden på å handle julegaver, og spise ute alene. slike ting vi ikke får gjort sammen til vanlig.

Iår skulle vi gjøre det samme, og avtalen var at vi skulle få to netter (ei helg).

Det er mine foreldre som har sagt ja til å passe ungene. Ifjor ville de ikke ha alle tre, så vi måtte bortplassere en til andre.

Vi bor to timers reise fra mine foreldre, men det som gjør "reisen" vanskelig er to ferger, som overhode ikke korresponderer. Min far har vært her over ei natt ihøst, og min mor har ikke vært her siden mars. Er det jeg som er storforlangende?

Mine foreldre er +- 50 og jeg har en lillebror på 12.

Vi blir ikke prioritert på "besøkslisten" i julehøytiden, bursdagsgaver til ungene kommer ikke til dagene deres.

Denne helgen skulle de kommet til oss og vært med ungene og vi skulle hatt selskap for en av ungene på søndag ettermiddag. Idag fikk jeg vite at de trekker seg. Hvis de skal passe ungene må vi komme dit med dem. Det vil si at vi ikke får brukt fredag og søndag til annet enn bilkjøring.

Dette er så sårt, jeg savner å få besøk av dem, og jeg savner at ungene mine er ønsket av sine besteforeldre.

Krever jeg for mye?

Gjest heffalumpen
Skrevet

Livet og menneskene er forskjellige. Jeg vet ikke om dine foreldre kan snakkes med eller bearbeides. Dette er ingen ønskesituasjon som du beskriver. Men ikke alle lever med idéelle foreldre/besteforeldre. Dessverre.

Skrevet

"Krever jeg for mye?"

Både ja og nei, vil jeg si!

Skjønner godt at du ønsker deg en frihelg og mere engasjement fra besteforeldrene.

Men på en annen side synes jeg du skal ha forståelse for at de fortsatt har det ganske travelt i sine egne liv.

Og du sier jo at du har en lillebror på bare 12 år, som de er foreldre til i det daglige.

De er m.a.o ikke ferdige med foreldrerollen ennå, og naturlig nok må hovedfokuset deres fortsatt være din lillebror!

De er kanskje også yrkesaktive begge to?

Isåfall forstår jeg godt at de har vanskeligheter med å påta seg mere enn de allerede har.

Og når også avstand og reisevei tar såpass mye tid i tillegg, så er det ikke nødvendigvis viljen det står på, men tid og kapasitet.

De er sikkert glade i sine barnebarn. Men det er jo ikke bare bare å reise i 4-5 timer til og fra for å komme på besøk.

Det er også ganske krevende å passe 3 såpass små barn, og det er sikkert ikke lettere når man er rundt 50...

Gjest amparro...
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt! Jeg synes foreldrene dine viser veldig liten interesse... Jeg hadde vært like skuffet og trist hadde jeg vært deg...

Skrevet

Foreldrene dine viser svært liten interesse. Jeg hadde ikke bare blitt trist og dåret, men fly forbanna!

Skrevet

Foreldrene dine viser svært liten interesse. Jeg hadde ikke bare blitt trist og dåret, men fly forbanna!

..såret

Gjest trist idag
Skrevet

"Krever jeg for mye?"

Både ja og nei, vil jeg si!

Skjønner godt at du ønsker deg en frihelg og mere engasjement fra besteforeldrene.

Men på en annen side synes jeg du skal ha forståelse for at de fortsatt har det ganske travelt i sine egne liv.

Og du sier jo at du har en lillebror på bare 12 år, som de er foreldre til i det daglige.

De er m.a.o ikke ferdige med foreldrerollen ennå, og naturlig nok må hovedfokuset deres fortsatt være din lillebror!

De er kanskje også yrkesaktive begge to?

Isåfall forstår jeg godt at de har vanskeligheter med å påta seg mere enn de allerede har.

Og når også avstand og reisevei tar såpass mye tid i tillegg, så er det ikke nødvendigvis viljen det står på, men tid og kapasitet.

De er sikkert glade i sine barnebarn. Men det er jo ikke bare bare å reise i 4-5 timer til og fra for å komme på besøk.

Det er også ganske krevende å passe 3 såpass små barn, og det er sikkert ikke lettere når man er rundt 50...

Hei.

Selvfølgelig vet jeg at de har sine liv, og et barn hjemme. Men det er det at de aldri har tid å besøke oss. De prioriterer turer andre steder i helgene, de sitter ikke hjemme og sturer.

De lever livet sitt slik som 40-50 åringer med yngre barn gjør. og det handler lite om å sove middag under stort pledd hele ettermiddagen. Helsa er god.

Vi ser de jo ikke engang i julen.

Tilsammen på hele året har vi en natt alene som par, så jeg mener selv jeg ikke forlanger og maser om mye.

Det er bare så ulidelig sårt.

Skrevet

Ja, du er litt storforlangende hvis de har en unge sjøl. Det er mer slitsomt å ha barn når man er blitt så gammel og dessuten har man hatt barn i mange år. Jeg tror ikke jeg hadde orket å reise så langt for å passe to unger over så lang tid.

Det er litt annerledes for de som ikke har barn hjemme lenger, de har mer overskudd.

Gjest trist idag
Skrevet

Ja, du er litt storforlangende hvis de har en unge sjøl. Det er mer slitsomt å ha barn når man er blitt så gammel og dessuten har man hatt barn i mange år. Jeg tror ikke jeg hadde orket å reise så langt for å passe to unger over så lang tid.

Det er litt annerledes for de som ikke har barn hjemme lenger, de har mer overskudd.

Burde jeg bare godta at sånn er det. Jeg ser ikke personlig på det sånn at de er "gamle og slitne", de lever et aktivt liv, og er ikke hjemme og slapper av istedet for å komme hit.

Men det er sårt at de ikke er innom på besøk lengre, og at vi ikke blir tilgodesett et kaffebesøk engang i juletiden.

De er ofte (2-4 ganger/mnd) i nabobyen vår, som ligger 20 min herfra, da kjører de 3 km unna fergeleiet vårt, og fergen bruker ca 8 minuttter.

Gjest Flystripa
Skrevet

Burde jeg bare godta at sånn er det. Jeg ser ikke personlig på det sånn at de er "gamle og slitne", de lever et aktivt liv, og er ikke hjemme og slapper av istedet for å komme hit.

Men det er sårt at de ikke er innom på besøk lengre, og at vi ikke blir tilgodesett et kaffebesøk engang i juletiden.

De er ofte (2-4 ganger/mnd) i nabobyen vår, som ligger 20 min herfra, da kjører de 3 km unna fergeleiet vårt, og fergen bruker ca 8 minuttter.

Har dere kranglet/er grunnleggende uenige i noe?

Dette er snål oppførsel, vanligvis så stikker man innom.

Skrevet

Hvor ofte er dere der da? Jeg ser det som mer naturlig at dere drar dit enn at de kommer til dere.

Altså, jeg ser fram til å få barnebarn jeg altså men håper ungene venter litt siden jeg har minstemann på 10 og egentlig ikke er klar for å stille opp noe særlig. Jeg kjenner at 24 års ansvar for unger tar på og det tror jeg gjelder de fleste. Jeg ser flere av venninnene mine som har barnebarn og de som har hatt mer enn to unger sjøl, sliter med kontakten med barnebarna, særlig hvis de har unger hjemme enda.

Skrevet

Det er mye større tiltak å reise 4-5 timer nå enn det var for 20 år siden, synes jeg. Så jeg forstår godt at dine foreldre vil passe barna hjemme hos seg selv.

Min mor ville alltid passe barnebarna hjemme hos seg selv. Da kunne hun også arbeide litt.

Gjest trist idag
Skrevet

Hvor ofte er dere der da? Jeg ser det som mer naturlig at dere drar dit enn at de kommer til dere.

Altså, jeg ser fram til å få barnebarn jeg altså men håper ungene venter litt siden jeg har minstemann på 10 og egentlig ikke er klar for å stille opp noe særlig. Jeg kjenner at 24 års ansvar for unger tar på og det tror jeg gjelder de fleste. Jeg ser flere av venninnene mine som har barnebarn og de som har hatt mer enn to unger sjøl, sliter med kontakten med barnebarna, særlig hvis de har unger hjemme enda.

Vi er der mye oftere, da kommer vi fredag og er til søndag.

Og siden de kjører like forbi (5 km + 8 min ferge) stuedøra vårs 2-4 ganger i mnd så er det ikke tiltaket på å reise "så langt" som er problemet.

Gjest trist idag
Skrevet

Har dere kranglet/er grunnleggende uenige i noe?

Dette er snål oppførsel, vanligvis så stikker man innom.

Nei har ikke det. Og har tatt opp dette flere ganger. Får rare svar hver gang som jeg motargumenterer og da blir de svar skyldig.

Skrevet

Vi er der mye oftere, da kommer vi fredag og er til søndag.

Og siden de kjører like forbi (5 km + 8 min ferge) stuedøra vårs 2-4 ganger i mnd så er det ikke tiltaket på å reise "så langt" som er problemet.

Altså her i huset har vi en bestemor som bor fem minutter unna med trikken og som aldri har vært her. Jeg tror hun også kjører forbi med trikken omtrent hver dag.

Jeg bryr meg ikke så mye egentlig, vil hun ikke ha kontakt med minstemann så er det hennes tap.

Det er tydeligvis mye lettere å besøke tre andre barnebarn som bor 5mil unna. Men hun liker ikke gutter da så det er nok grunnen.

Gjest trist idag
Skrevet

Altså her i huset har vi en bestemor som bor fem minutter unna med trikken og som aldri har vært her. Jeg tror hun også kjører forbi med trikken omtrent hver dag.

Jeg bryr meg ikke så mye egentlig, vil hun ikke ha kontakt med minstemann så er det hennes tap.

Det er tydeligvis mye lettere å besøke tre andre barnebarn som bor 5mil unna. Men hun liker ikke gutter da så det er nok grunnen.

Skjønner at jeg ikke er alene, for å si det sånn. Men jaggu godt å få gruggen ut!

Det er jo ungene som lider under dette..

Gjest Flystripa
Skrevet

Nei har ikke det. Og har tatt opp dette flere ganger. Får rare svar hver gang som jeg motargumenterer og da blir de svar skyldig.

Ja, det er trist når den ene parten ikke ønsker kontakt/å stille opp, like mye som den andre parten ønsker.

Det er desverre ikke så mye å gjøre med det.

Skrevet

Skjønner at jeg ikke er alene, for å si det sånn. Men jaggu godt å få gruggen ut!

Det er jo ungene som lider under dette..

Jeg har planlagt å bli en snill og interessert bestemor jeg altså, men da ender jeg vel opp med å bli en såkalt masebestemor som folk på forumet her er sure på.

Det ser ut til at det er vanskelig å være bestemor og da spesielt farmor. Da er det feil hvis man bryr seg og feil hvis man ikke bryr seg.

Jeg synes de som klager over "mas" fra besteforeldre har et luksusproblem.

Gjest sånn er av og til livet
Skrevet

Hei.

Selvfølgelig vet jeg at de har sine liv, og et barn hjemme. Men det er det at de aldri har tid å besøke oss. De prioriterer turer andre steder i helgene, de sitter ikke hjemme og sturer.

De lever livet sitt slik som 40-50 åringer med yngre barn gjør. og det handler lite om å sove middag under stort pledd hele ettermiddagen. Helsa er god.

Vi ser de jo ikke engang i julen.

Tilsammen på hele året har vi en natt alene som par, så jeg mener selv jeg ikke forlanger og maser om mye.

Det er bare så ulidelig sårt.

Du er i båt med mange. Det er mye vondt mellom foreldre og barn, og mellom søsken.

Jeg råder deg til å finne hyggelige voksne som kunne funke som alternative besteforeldre. Det finnes mange eldre som savner familie. Om nødvendig; skriv til et ukeblad og averter - sitt ikke hjemme og stur.

Og vær forbered på sjokket om ca 15 år når din lillebror får egen familie. Vær forberedt på den iver og omsorg de viser for de nye barnebarna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...