Gå til innhold

Hva betyr utvikling av selvet?

Anbefalte innlegg

Gjest ulmusen
Skrevet

har det noe med selvbildet og identitet og gjøre?

Skrevet

Selvet er det innerste jeg. Det du sjeldent og noen ganger aldri utleverer fullt ut til andre. Men som utgjør at du nettopp er deg!

Din identitet er mer knyttet til hva du gjør og hva du velger å vise andre. Selvbildet er sammensetning av hvem du er, hva du viser og din identidet...

Så utvikling av selvet går dypere i ditt indre enn de to andre.

Mener jeg...

Skrevet

Selvutvikling

”Det finnes bare en vei til suksess – å bli i stand til å leve livet på sin måte.”

Lever du livet på din måte?

Eller opplever du at livet har stoppet litt opp? Lever du mer i fortiden enn her og nå? Vet du ikke helt hvor veien går videre?

Har du oppdaget at du har ”arvet” dine foreldres mønstre for hvordan livet skal leves?

Skurrer ekteskapet ditt? Finner du ikke den rette partneren? Eller er du av dem som finner samme type partner gang på gang? Har du et anstrengt/uavklart forhold til dine nærmeste? Er du stresset? Har du lite energi? Setter du av nok tid til deg selv? Uten å få dårlig samvittighet?

Er det noe som hindrer deg i å gjøre det som er riktig for deg? Setter du deg mål? Når du disse? Vet du hva som er verdifullt for deg? Vet du egentlig hva du vil? Er du helt ærlig med deg selv? Har du overbevisninger om deg selv som begrenser deg?

Svarer du nei på ett eller flere av spørsmålene, vil det være en god investering å sette av tid til bevisstgjøring og selvutvikling.

Personlig selvutvikling kan sammenliknes med et tog som stopper regelmessig for å sette av passasjerer og ta med nye. Vi må jevnlig stoppe opp og droppe de gamle overbevisningene våre, de som hindrer oss i å leve vårt liv, og ta inn noen nye overbevisninger.

”Å leve, virkelig leve og bli kjent med seg selv, er en forutsetning for å bli kjent med andre mennesker.”

Gjest morentilfire
Skrevet

Personlighetsutvikling, ville

jeg ha sagt for å si det

kort.

Men det kommer jo an på om din

innfallsvinkel er psykologisk,

sosiologisk eller pedagogisk.

Jeg vet at den nye rammeplanen

er i fokus for folk som jobber

i barnehage/skole, så denne

linken er muligens til nytte:

http://www.fylkesmannen.no/digimaker/

documents/0610_Foredrag_fra_

Rammeplankonferansen_uke_38._2006._F82LDe719076..doc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...