Gå til innhold

Astma/allergi og arvelighet

Anbefalte innlegg

Gjest litt engstelig for tiden

Vår førstefødte er rett rundt hjørnet, og en ting jeg tenker mye på er hvorvidt den lille kommer til å arve sine foreldres sykdommer.

Min mann og hans familie er nemlig svært rammet av astma og alle mulige allergier, noe som selvfølgelig har preget dem veldig fra de var små. Inn og ut av sykehus, dietter, begrenset aktivitet, medisiner og alskens forholdsregler.

Har noen her kunnskap om hvor stor sjans det er for at vårt barn også vil arve dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253025-astmaallergi-og-arvelighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

I tillegg til det Jubalong sier: Forsøk å unngå å eksponere barnet for ting det er vanlig å være allergisk mot så lenge som mulig. Tenker da både på div. matvarer og på katt/hund etc. Mener ikke at du trenger å være hysterisk på dette, men ville f.eks. unngått å ha katt eller hund hjemme.

Jeg er sterkt allergisk mot hund, katt, gris og hest. Har også hatt en del astma, men astmaen er blitt myte bedre de siste ti årene.

Mannen min har pollenallergi, særlig mot gress, men også noe bjørk. Allergien hans er økende.

Vi har tre barn, på 7,5 år, 5 år og 2,5 år. Foreløpig har INGEN av dem hatt tegn på allergi!!!!

Men jeg regner jo med at det ikke varer evig, og er glad for hvert år som går uten allergi blant barna.

Det vi har gjort bevisst, er å unngå at barna har daglig kontakt med pelsdyr + ammet lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...