Gå til innhold

Feier, men ingen pipe!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd 2,5 år i leilighet med vedovn, men feieren kom aldri.

Nå har jeg bodd her i 4 mnd og har fått varsel om at feieren kommer, men jeg har ikke vedovn! Det er jo for søren ikke engang pipeløp i denne opgangen såvidt jeg vet! I alle fall ikke på min side.

I tillegg står det at jeg må betale gebyr om jeg ikke er hjemme når feieren kommer...

Tror det er på tide med en liten mail til Trondheim kommune avdeling feiervesenet gitt.

Fortsetter under...

Gjest mandolina
Skrevet

Feieren har flere oppgaver enn å feie pipe.

Han må påse at det er brannvarslere og brannslukkingsapparat i huset.

Vi har hus med skorstein og ved/parafinovn. Annen hver gang feieren kommer inspekserer han bare om forebyggende tiltak er i orden.

I altfall i den kommunen vi bor i.

Hilsen

Skrevet

Feieren har flere oppgaver enn å feie pipe.

Han må påse at det er brannvarslere og brannslukkingsapparat i huset.

Vi har hus med skorstein og ved/parafinovn. Annen hver gang feieren kommer inspekserer han bare om forebyggende tiltak er i orden.

I altfall i den kommunen vi bor i.

Hilsen

Jeg har aldri opplevd at feier eller brannvesen har kommet for å sjekke at vi brannslokningsapparat og røykvarslere så det tviler jeg på. Skal sende mail til feiervesenet uansett.

Gjest Vidigal
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at feier eller brannvesen har kommet for å sjekke at vi brannslokningsapparat og røykvarslere så det tviler jeg på. Skal sende mail til feiervesenet uansett.

Jeg har vedovn og har besøk av feieren to ganger i året. Men han har aldri sjekket om jeg har røykvarsler eller brannslokningsapparat. Og har jeg glemt å sette frem stige til han så får jeg bare en lapp på døra at han kommer tilbake en annen dag. Dato og klokkeslett.

Men har du ikke pipe, så trenger du heller ikke en feier. Og da skal du heller ikke betale for det.

Gjest mandolina
Skrevet

Det er forholdsvis ny praksis. De har vært hos oss en gang.

Hilsen

Skrevet

Det er forholdsvis ny praksis. De har vært hos oss en gang.

Hilsen

Men er det _påbudt_ med brannsolkningsapparat og røykvarslere? Joda jeg har begge deler selvfølgelig, men om det ikke er påbudt så har de ingenting med å dra rundt og sjekke dem heller.

Annonse

Skrevet

Jeg har ingen vedovn eller pipe, men får rett som det er varsel om at feieren kommer! Har forresten ikke ett ham enda.

Har også fått regning feieavgift. Da jeg kontaktet kommunen om dette, ble den strøket. De sa det var enklest å ta feieavgifta med på regningen over kommunale avgifter til alle. Så fikk de som ikke hadde pipe skrike ut! Noen betalte kanskje også, for feieavgiften var latterlig lav i begynnelsen, sammenlignet med de andre avgiftene.

Gjest mandolina
Skrevet

Men er det _påbudt_ med brannsolkningsapparat og røykvarslere? Joda jeg har begge deler selvfølgelig, men om det ikke er påbudt så har de ingenting med å dra rundt og sjekke dem heller.

Det er påbudt.

Leste litt i brannvernforskriftene

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20020626-0847.html#map005

men fant ikke noe som entydig sa at de må dra hjem og undersøke.

Hos oss kom feieren og ga oss pålegg om at etterfylle brannslukkerapparatet fordi det var eldre enn tre år.

Vi har bodd her i 25 år og de var for første gang her for et par år siden. I fjor feiet de pipen. Skal vist nok bytte på det annen hvert år, med feing og tilsyn.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...