Gå til innhold

Sushi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av diskusjonen lenger nede - hva er sushi? Er det fisk på ris, eller en samle betegnelse? Jeg mener det siste, selvom jeg er klar over at det ofte blir brukt om nigiri-sushi.

Fant blant annet dette på nettet:

"SUSHI

Nowadays sushi is commonly known as raw fish on a piece of rice.But actually sushi means vinegared rice that is rolled with vegetables, fish or pickles, then wrapped in nori, and sliced into rounds (Norimaki). There are different sushi formats: Nigiri (hand-shaped), futo (thick), maki (rolled), temaki (hand-rolled), chirashi (scattered on top of the rice)."

http://www.sushi.infogate.de/lang.htm

hilsen en alvorlig, sannsynligvis kronisk avhengi

Gjest Vanlig månemåler
Skrevet

Hva smaker egentlig sushi? Jeg har aldri smakt, men begynner alvorlig å tenke på å smake, når jeg hører dere skryter slik av smaken.

:o)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er som du tror fisk på ris.

Sashimi er uten ris, og gjerne med en eller annen nydelig saus - eller helt bart.

Ah ... sushi og sashimi og maki! :)

Skrevet

Hva smaker egentlig sushi? Jeg har aldri smakt, men begynner alvorlig å tenke på å smake, når jeg hører dere skryter slik av smaken.

Vet ikke om jeg klarer å beskrive.. Det er så mange ulike smaker, avhegi av fiskesort og om og annet fyll eller tilbehør. Risen er spesiell, m bl.a eddik og sukker. Risen er usannsynlig god på sin måte, og mange av fiskesortene er det og, men som sagt veldig forskjellig.

Er svak for laks og kamskjell, og smørfisk av de rå, ellers er røkt laks og diverse friterte skalldyr sammen m avokado og.. Nei, det må oppleves!

Skrevet

Det er som du tror fisk på ris.

Sashimi er uten ris, og gjerne med en eller annen nydelig saus - eller helt bart.

Ah ... sushi og sashimi og maki! :)

Livet hadde ikke vært det samme uten.. :)

*oppdaget utkjøring av sushi idag*

Gjest Vanlig månemåler
Skrevet

Vet ikke om jeg klarer å beskrive.. Det er så mange ulike smaker, avhegi av fiskesort og om og annet fyll eller tilbehør. Risen er spesiell, m bl.a eddik og sukker. Risen er usannsynlig god på sin måte, og mange av fiskesortene er det og, men som sagt veldig forskjellig.

Er svak for laks og kamskjell, og smørfisk av de rå, ellers er røkt laks og diverse friterte skalldyr sammen m avokado og.. Nei, det må oppleves!

Tusen takk for forklaringen!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Livet hadde ikke vært det samme uten.. :)

*oppdaget utkjøring av sushi idag*

Hvis du bor i Oslo bør du ta en tur på Nippon Art eller Alex Sushi en gang lommeboka føles tung. :)

Jeg spiste en fireretteres på Nippon Art for noen uker siden, og det er bare en ting å si: Herregud for god mat! :)

Først sashimi av ulike fiskeslag i en knallgod saus, så en varmrett bestående av kveite, kamskjell og sjøkreps, og så en stor tallerken med dagens fineste sushi, sashimi og makiruller.

Til slutt dessert, men desserten på sånne steder blir aldri noen høydare i og med at maten i seg selv er bedre enn enhver dessert - men likefullt en verdig avslutning på et fantastisk måltid. :)

Skrevet

Hvis du bor i Oslo bør du ta en tur på Nippon Art eller Alex Sushi en gang lommeboka føles tung. :)

Jeg spiste en fireretteres på Nippon Art for noen uker siden, og det er bare en ting å si: Herregud for god mat! :)

Først sashimi av ulike fiskeslag i en knallgod saus, så en varmrett bestående av kveite, kamskjell og sjøkreps, og så en stor tallerken med dagens fineste sushi, sashimi og makiruller.

Til slutt dessert, men desserten på sånne steder blir aldri noen høydare i og med at maten i seg selv er bedre enn enhver dessert - men likefullt en verdig avslutning på et fantastisk måltid. :)

Skal huske navnet til neste oslotur, men bor dessverre på andre siden av fjellet, vi har ikke så stort utvalg i sikkelig god susi. Men to bra i sentrum heldigvis. Den utkjørte var helt grei, ikke fantastisk men godt! Og praktisk når man bor utenfor byn. Men må snart ha en helkveld tror jeg! Altfor lenge siden!

Gjest jeg er liten
Skrevet

dere som liker sushi, er dere generelt glad i fisk? Har lyst å prøve, men er egentlig ikke så begeistret for fisk i utgangspunktet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Skal huske navnet til neste oslotur, men bor dessverre på andre siden av fjellet, vi har ikke så stort utvalg i sikkelig god susi. Men to bra i sentrum heldigvis. Den utkjørte var helt grei, ikke fantastisk men godt! Og praktisk når man bor utenfor byn. Men må snart ha en helkveld tror jeg! Altfor lenge siden!

Det er helkveldene som er tingen. Jeg kjøpte sushi på Ultra her forleden, og den smakte helt greit - men du får ikke den stemningen og de inntrykkene du får på en sushirestaurant når rettene kommer nydelig dandert til bordet. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

dere som liker sushi, er dere generelt glad i fisk? Har lyst å prøve, men er egentlig ikke så begeistret for fisk i utgangspunktet.

Jeg er glad i fisk. Men jeg tror ikke det trenger å være noe must.

Det er bare å forsøke. Ta en liten forrett med noen få biter, og faller det ikke i smak velger du noe annet som hovedrett.

Sushi er også noe man må vende seg til. Det blir bedre og bedre for hver eneste gang du spiser det. Men du registrerer jo raskt om det er noe for deg eller ikke.

Jeg tror ikke trikset er å starte med sushi kjøpt på Ultra eller Smartclub. Det beste er nok å starte med skikkelig sushi på en skikkelig sushirestaurant.

Kvalitetsforskjellen er enorm fra sted til sted - noe man muligens ikke skulle tro da mange tenker som så at det vel er grenser for hvor ulikt rå fisk kan smake.

Skrevet

Er glad i fisk, men kjenner flere som ikke er var det før de begynnte å spise sushi. Bestillte en meny første gangen men masse forskjellig på en god restaurant. Oppdaget hvor forkjellig det var. Noe likte jeg med en gang, andre ting har tatt tid.

Kamskjellene husker jeg gled ned og har vært avhengi siden!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Er glad i fisk, men kjenner flere som ikke er var det før de begynnte å spise sushi. Bestillte en meny første gangen men masse forskjellig på en god restaurant. Oppdaget hvor forkjellig det var. Noe likte jeg med en gang, andre ting har tatt tid.

Kamskjellene husker jeg gled ned og har vært avhengi siden!

Bar sashimi var småavansert for meg første gang jeg spiste det, men nå er det som godteri. :)

Det beste er nok å starte med sushi og makiruller, samt tynne sashimiskiver i en eller annen saus.

Skrevet

Bar sashimi var småavansert for meg første gang jeg spiste det, men nå er det som godteri. :)

Det beste er nok å starte med sushi og makiruller, samt tynne sashimiskiver i en eller annen saus.

Har inntrykkav at de fleste starte med maki ja. Men var faktisk ren laks og kamskjell som smakte best første gangen. Sausene kom siden. Men er fortsatt veldig glad i sashimi!

Skrevet

Sushi er faktisk bare selve risen. Det vanligste å ha sammen med risen er rå fisk, men sushi lages også med f.eks røkt fisk, kokt reke, rått eller varmebehandlet kjøtt, eller grønnsaker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...