Gå til innhold

Hva en grensen mellom forkjølelse og influensa?

Anbefalte innlegg

Gjest Dumt spørsmål kanskje
Skrevet

De siste årene har jeg veldig ofte hatt vondt i halsen, feber, hodepine, rennende nese og generell dårlig allmenntilstand. Skulle gjerne holdt senga, og jeg er egentlig ikke så pysete av meg. Men man kryper jo på jobb ;)

Det er vel neppe influensa, det kommer jo ikke så ofte, men hva vil dere kalle slik "sykdom"? kraftig forkjølelse? Det hender jo at man bare er litt tett i nesa og slikt også, uten at man blir så veldig dårlig av det.

Skrevet

Forkjølelse kommer gradvis. Influensa kommer brått og har som regel høyere feber.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Meget godt spørsmål, etter min mening. Folk sier de har influensa til alle årstider, bare for at kolleger og venner skal skjønne hvor ille det er - og at de må være hjemme. Men influensaen kommer jo ikke før den kommer, det varierer fra år til år, før jul/i jula, evt. etter jul.

Du har sikkert kraftig forkjølesle, kanskje med bihulebesvær, eller halsbetennelse osv.. Og feber.

En forskejll er visst at influensa er virus. Forkjølelse er bakteriell. Hvis snørra blir gul eller misfarget, er det bakterier. Er snørra klar, er det ikke bakterieinfeksjon..ennå. Noe slikt!?

God bedring

Skrevet

Meget godt spørsmål, etter min mening. Folk sier de har influensa til alle årstider, bare for at kolleger og venner skal skjønne hvor ille det er - og at de må være hjemme. Men influensaen kommer jo ikke før den kommer, det varierer fra år til år, før jul/i jula, evt. etter jul.

Du har sikkert kraftig forkjølesle, kanskje med bihulebesvær, eller halsbetennelse osv.. Og feber.

En forskejll er visst at influensa er virus. Forkjølelse er bakteriell. Hvis snørra blir gul eller misfarget, er det bakterier. Er snørra klar, er det ikke bakterieinfeksjon..ennå. Noe slikt!?

God bedring

Forkjølelse skyldes virus, ikke bakterier.

Gjest liten løve
Skrevet

God bedring

Hvis snørret er helt blankt og vandig så er det ikke forkjølelse men allergi.

Skrevet

Forkjølelse kommer gradvis. Influensa kommer brått og har som regel høyere feber.

Influensa er epidemisk, og til Norge kommer den hvert år en gang mellom seinhøst og jul og varer til ut i mars.

Den som får influensa før den "offisielt" har kommet til Norge (det blir rapportert til helsemyndighetene når det skjer) - er blitt smittet i land som får den før oss.

De fleste influensaer kommer erfaringsvis fra Asia.

nøffgakkmøbææ
Skrevet

det du har kaller jeg vanlig forkjølelse. influense kaller jeg det når man har skikkelig verk i hele kroppen/oppkast/høy feber/ikke sjangs til å gå på jobb/virus på balansenerver og andre koselige ettersykdommer:=)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...