Gå til innhold

Jeg har eksamen

Gjest synes synd på meg selv

Anbefalte innlegg

Gjest synes synd på meg selv

Holder på med studium i tillegg til jobb. Bruker annenhver helg til å lese og studere, mens ungene er hos faren.

Av og til må jeg faktisk levere oppgaver og har eksamener! That's the name of the game! Men studiene er helt nødvendige dersom jeg skal kunne få meg ny jobb når den jeg har nå opphører etter nyttår.

Men det er noe som aldri slår feil:

Når jeg planlegger en studie-dag eller sitter hjemme med innspurten av en eksamen, da vil ALLTID et eller annet skje med ungene. Enten vil et eller flere av barna gå til streik og nekte gå til faren eller komme hjem fra faren fordi de har kranglet med ham! Eller - dette ned fra et eller annet høyt sted og trenge tur til Legevakta. Eller faren vil ha planlagt - eller ikke planlagt - noe som gjør at han ikke kan ha ungene den helga likevel (f.eks. vil en alvorlig krangel med samboeren komme opp).

I morgen skal og må en deleksamen leveres. Jeg har ikke sagt til ungene at jeg har en fridag og skal sitte hjemme i dag og jobbe med eksamen. Vekker dem for å sende dem til skolen, men naturligvis - når jeg vekker dem, nekter han på 15 å våkne. Er for sliten, bare _må_ sove i dag. Det er han som det ellers aldri er noe trøbbel å få på skolen. I dag, av alle dager er han dødstrøtt. Ingen spesiell foranledning, det jeg vet. La seg til vanlig (tidlig) tid i går og jeg tror ikke han har kjærlighetssorg eller noe, heller.

Men det er som utgjort!!! Og nå begynner jeg bli "paranoid" her: Går ungene (ubevisst) inn for å aktivt sabotere at jeg gjør noe for meg selv? Kan de ikke unne meg verken helger der jeg kan være alene og disponere tida mi uten å tenke på dem eller en studiedag så jeg får gjort eksamen? Har de en sånn innebygd radar som fanger opp når jeg trenger å få være "bare voksen", bare være meg selv uten å ta hensyn til dem - som slår ut straks jeg legger planer slik at planene går i vasken?

Eller er jeg forfulgt av at slik er det bare?

Eller er det slik å være kvinne og mor - at jeg ikke klarer å planlegge for meg selv og gjennomføre det jeg planlegger, alltid har min egen radar som tenker på ungene først? Og - gjør jeg dem en bjørnetjeneste når jeg lar deres behov komme først?

Har jo notert meg at de har mye mer respekt for fars behov enn mine, føler mer og mer at jeg lar dem tråkke over meg uten å ta særlig hensyn. Men hvordan kan jeg kreve mer hensyn - uten å skape store konflikter? Eller - _må_ vi gjennom en større konflikt for å komme fram til en måte å leve sammen på der også mine behov tas vare på?

Men nå må jeg altså forsøke å huske å få med meg alt jeg trenger for å sette meg et annet sted med eksamen. Hadde jeg fått være alene hjemme, ville jag ha hatt alle bøkene rett ved siden av meg hele tida. Nå må jeg forsøke å huske hva jeg trenger.

Men jeg er så sliten at jeg ikke klarer å konsentrere meg hvis jeg har et barn i huset. Bare det sier vel at jeg kanskje har for mye fokus på deres behov - og for mye på mine egne?

Noen som har tips til hvordan jeg kan endre situasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253141-jeg-har-eksamen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til

Jeg har også eksamen, små barn, og deltidsjobb. Det ER travelt, men prøv å sette deg først til du får levert. Jeg jobber nå på overtid med noen innleveringsoppgaver.... Lykke til! (Jeg føler også at det jeg holder på med ikke blir tatt seriøst.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253141-jeg-har-eksamen/#findComment-1999795
Del på andre sider

Siden det er gutten din på 15 som er hjemme fra skolen, ville jeg ha benyttet meg av ham jeg da, om jeg satt å las til eksamen;)

Som f.eks lage kaffi, smøre skiver o.l til en studerende mor;)

Det går vel and å lese til eksamen selv om han her i hus.

Begynner han å spille musikk og diverse, skru ut sikringene>;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253141-jeg-har-eksamen/#findComment-2002259
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...