Gå til innhold

Hjelp til noen setninger.

Gjest kan jeg skrive det slik? takk for hjelpen....

Anbefalte innlegg

Gjest kan jeg skrive det slik? takk for hjelpen....
Skrevet

Det er flott om man kan kommunisere på kundens språk om han f.eks. ikke kan norsk, men jeg mener at innvandrere bør lære seg språket i det landet de bosetter seg. Det er viktig for integrasjonen, for å forstå samfunnet (som f.eks. koder og oppbygning) og for å kunne delta mer inkluderende.

nøffgakkmøbææ
Skrevet

hvis det er en oppgave: nei til begge deler.

den er ikke særlig bra oppbygget- du bruker både forkortelser, og unødvendig parantes.

ellers er ikke språket av det beste, du får øve litt og lese fagbøker på ditt emne.

er det en akademisk oppgave er sjeldent hensikten at du skal si dine egne meninger uten å begrunne dem meeeget godt.

sårri at jeg var streng- men du spurte..!:=)

Skrevet

På fora mot innvandring finner du mange ufine, men gode formuleringer. Selv om du ikke er mot, så kan du lære mye av "fienden".

Det er bare å tone ned formuleringen noen hakk, så har du mye bra.

Gjest kan jeg skrive det slik?
Skrevet

På fora mot innvandring finner du mange ufine, men gode formuleringer. Selv om du ikke er mot, så kan du lære mye av "fienden".

Det er bare å tone ned formuleringen noen hakk, så har du mye bra.

Hva mener du med å tone ned?

Jeg skal levere en oppgave og synes jeg har kjørt meg fast i et spor. Altså at jeg skriver så dårlig....

Skrevet

hvis det er en oppgave: nei til begge deler.

den er ikke særlig bra oppbygget- du bruker både forkortelser, og unødvendig parantes.

ellers er ikke språket av det beste, du får øve litt og lese fagbøker på ditt emne.

er det en akademisk oppgave er sjeldent hensikten at du skal si dine egne meninger uten å begrunne dem meeeget godt.

sårri at jeg var streng- men du spurte..!:=)

Skal jeg bare kutte det ut?

Skrevet

Tja, nå har jeg ikke sett resten av teksten, men her er noen tips:

- kutt ut forkortelser, skriv for eksempel

- Hva mener du med "koder og oppbygning"?

- Hva betyr "delta mer inkluderende"?

nøffgakkmøbææ
Skrevet

nei, men du kan skrive om. hvis det er en oppgave da. eller egentlig, ja jeg ville kuttet det ut med mindre dette er hovedkjernen til oppgaven. hva er oppgaveteksten?

Skrevet

Ikke skriv "jeg mener at". Bruk heller "Det finnes mange argumenter for at" eller lignende. Så fortsetter du med hva argumentene for hvert av standpunktene er.

Gjest noen tanker
Skrevet

Det er flott om man kan kommunisere på kundenes språk, og særlig fordi norsk er et lite og marginalt språk, vil det være nødvendig at de ansatte behersker ett eller flere andre språk enn norsk.

Ikke desto mindre vil det være av stor betydning at de som bosetter seg i et nytt land, søker å lære seg dette landets språk. Dette er viktig både for å øke mulighetene for integrering og inkludering, for å forstå alt i det nye samfunnet, som koder og oppbygning (er dette bebgreper du skal bruke bør du definere det)..

Hvis du skal skrive mer om språk og språkopplæring, bør du få med deg at mange (særlig kvinner og eldre fra enkelte land) som kommer hit er analfabeter, og utfordringene i det å lære seg et nytt språk når man ikke kan sitt eget språks gramatikk. Eller at man ikke har sett / brukt et latinsk alfabet før.

"For å delta inkluderende" (vil det si at det er innvandreren som skal inkludere, eller skal han/ hun inkluderes?)

Integrasjonen?? Mener du integreringen?

Kunden? Er det snakk om et kundeforhold / i en butikk?

Skrevet

Jeg kutter det ut.

Skrevet

Hva mener du med å tone ned?

Jeg skal levere en oppgave og synes jeg har kjørt meg fast i et spor. Altså at jeg skriver så dårlig....

Det du evt finner av sånt på fora og tråder mot innvandring er unyanserte, så du må se på forsvarsinnlegg også. Når du skal skrive generelt og nøytralt, så må du også nyansere, altså gjerne ha like mye "for" som "mot".

Å lære norsk språk er et viktig element i innvandringsdebatten. Dårlig språkopplæring er det desidert største hinderet for integrering, og det største hinderet for sosial omgang. En del av problemet er også at mange utlendinger ikke forstår at de snakker for dårlig norsk, og at de ikke snakker norsk hjemme. I tillegg danner det seg miljøer utelukkende av folk som snakker "pidgin-norsk" eller "kebab-norsk", og dermed går den riktige norsken i glemmeboka.

De snakker om at barn bør gå i barnehage for å lære norsk, men undersøkelser viser at det ikke hjelper. En seiglivet myte som, for majoriteten, er fullstendig feil. Grunnen er trolig at barnehager i Oslo, hvor dette er et problem, så er etnisk norske blitt en sjeldenhet. I tillegg har vi nå i det siste fått noen barnehager med nesten bare ansatte fra minoriteter, og foreldre flytter barn til barnehager med flest fra sitt opprinnelseland, og til områder og skoler med li etnisitet og religion. Altså tilspissingen mot segregering fortsetter uten at noen kan gjøre noe.

Resultatet ser du på elevene fra minoriteter som kommer ut av 10. klasse i Oslo: 80% er (utrolig nok) funksjonelle analfabeter. Søk på lese og skrivevansker f eks i Aftenposten.

Alt det ekstreme skjer i Oslo øst. Et laboratorium for (manglenede) integrering.

Gjest Vinteren
Skrevet

Med mindre oppgaven spør om din mening, bør man være veldig forsiktig med setninger som "jeg mener at...".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...