Gå til innhold

Jente 2.5 år plutselig begynt å sove dårlig om natten

Anbefalte innlegg

Hei

Datteren min på 2.5 år har så og si alltid vært en drøm å legge og få til å sove hele natten. Hun har sovet 12-13 timer hver natt hvis hun har hatt anledning og gjerne sovet til 8.30 - 9 tiden i helgene.

De siste 2-3 ukene virker det som hun plutselig er blitt redd for noe og vil ikke sovne hvis vi ikke sitter på rommet hennes, til nøds utenfor døren på rommet. Hun våkner gjerne et par ganger om natten og står opp og vi må følge henne i seng igjen og sitte til hun har sovnet. Da sover hun så lett at bare vi prøver å gå ut av rommet våkner hun og sier "nei, ikke gå ut".

Vi har prøvd å ta noen netter hver, men blir jo slitne av å være våkne midt på natten. Faren har lagt seg på gjesteseng på rommet hennes en del netter, og det hjelper jo, men den sengen er vond å ligge på :) Jeg er også redd det er å gjøre henne en bjørnetjenste, hun må jo lære at det er trygt og greit å sove i egen seng på eget rom.

At jeg er rimelig høygravid (7,5 mnd) hjelper ikke akkurat på situasjonen, er sliten nok uten å ha nattevåk i tillegg.

Tips om hvordan hun kan bli trygg igjen om natten mottas med takk :)

Fortsetter under...

Kanskje du kan legge en sånn batterilampe som man trykker på, i sengen hennes? Og så kan du finne/dikte et eventyr som handler om det å være redd kanskje. Eventyr om eks en av bamsene hennes, som passer på alle barn som sover osv.....Og så sover bamsen i armen hennes heeeele natten lang..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...