Gå til innhold

Slanking og økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest nei til fedme
Skrevet

Jeg sal snart begynne på libra kurs. Vi spiser alt for mye i det daglige. Er hjemmeværende oig småspiser mye.

Er det noen som har gått på slike kurs og funnet ut om de sparer mye på matbudsjettet?

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

21

• flisa

7

• fei1365380229

6

• Katt-ja

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest LOTUS78
Skrevet

Tviler på at du kommer til å spare så mye egentlig, for sunn mat f.eks. friske grønnsaker og frukt er dyrt.

Skrevet

Jeg har ikke gått på sånt kurs, men jeg kan jo sammenligne meg selv med folk som bruker mye penger på ferdigmat osv. Jeg kjøper nesten bare friske råvarer, og i forhold til folk som lever av ferdigmat, bruker jeg generelt mindre penger. Hvis du i tillegg kutter ut kaker og godterier og tar med matpakke i stedet for å kjøpe mat i kantina, er du nesten garantert å spare. Hvor mye kan jeg ikke svare deg på.

Gjest heller tvert om
Skrevet

Jeg går på Grete Roede kurs.

Og bruker ikke mindre penger på mat nå enn tidligere, heller tvert i mot.

Vi spiser jo sunnere alle sammen hjemme, mer frukt og grønnsaker, og mer rent kjøtt til middag.

Og sunn mat er jo dyrere enn usunn mat.

Gjest dyrt med sunn mat
Skrevet

Jeg har ikke gått på sånt kurs, men jeg kan jo sammenligne meg selv med folk som bruker mye penger på ferdigmat osv. Jeg kjøper nesten bare friske råvarer, og i forhold til folk som lever av ferdigmat, bruker jeg generelt mindre penger. Hvis du i tillegg kutter ut kaker og godterier og tar med matpakke i stedet for å kjøpe mat i kantina, er du nesten garantert å spare. Hvor mye kan jeg ikke svare deg på.

Hva slags sunn mat er det som er så billig?

Vi begynte å lage kyllingsalat til lunch en periode, og matutgifter økte betraktelig!

Brødskiver er etter min mening heller ikke usunnt, og et billig og greit alternativ. Men skulle jo helst spist mer grønt og protein da

å lage en smoothie, eller en fruktsalat med kesam blir gjerne dyrere enn å kjøpe en pakke kjeks til familien.

Skrevet

Vi begynte å lage kyllingsalat til lunch en periode, og matutgifter økte betraktelig!

Brødskiver er etter min mening heller ikke usunnt, og et billig og greit alternativ. Men skulle jo helst spist mer grønt og protein da

å lage en smoothie, eller en fruktsalat med kesam blir gjerne dyrere enn å kjøpe en pakke kjeks til familien.

Man må jo planlegge innkjøpene sine litt så man ikke ender med å kaste 5 kg grønnsaker hver uke. Generelt er det billigere å lage maten fra grunnen av enn å kjøpe ferdigmat. Det har jeg funnet ut av ved å prøve begge deler.

Frosne grønnsaker og bær (perfekt til smooties) er som oftest billig. Poteter og andre rotgrønnsaker er heller ikke dyrt. En pakke kjeks til 25 kr eller 8-10 fruketer til 25 kr går vel ut på det samme.

Skrevet

Nå er jeg ikke kjent med libra, men jeg antar man kan velge å spise en del vegetarretter til middag. Så sparer du på kjøttet.

Gjest dyrt med sunn mat
Skrevet

Nå er jeg ikke kjent med libra, men jeg antar man kan velge å spise en del vegetarretter til middag. Så sparer du på kjøttet.

du kan sikkert spare og likevel spise sunnt, men da blir det fort litt kjedelig mat. Skal man lage sin egen pastasaus, med karbonadedeig, fullkornspasta og med salat ved siden av, blir det dyrere enn hvis du tar en pk torosaus, en pk kjøttdeig, og en pk spaghetti.

Skrevet

du kan sikkert spare og likevel spise sunnt, men da blir det fort litt kjedelig mat. Skal man lage sin egen pastasaus, med karbonadedeig, fullkornspasta og med salat ved siden av, blir det dyrere enn hvis du tar en pk torosaus, en pk kjøttdeig, og en pk spaghetti.

Jeg spiser absolutt ikke kjedelig.

Pastasaus kan du f.eks. lage på denne måten:

Kjøttdeig (skal uansett tilsettes Toroen), løk og hvitløk (koster nesten ingenting) stekes.

En boks hakkede tomater tilsettes, evt. litt ketsjup eller tomatpure i tillegg.

Tilsett litt reven gulrot eller sellerirot. Kok 10 min.

Tilsett krydder etter smak. Krydder virker dyrt i innkjøp, men det er ikke mye som skal til, så du har det lenge.

Fullkornspasta er godt og sunt, men ikke et must, og i slankesammenheng inneholder det like mye kalorier. Uansett skal man nedsette mengden pasta når man er på slanker'n, fordi det er så kaloririkt.

I stedet for vanlig grønn salat, kan man f.eks. servere råkostsalat av gulrot, rosiner og en skvett appelsinjuice eller en appelsin i biter. Ikke dyrt i det hele tatt.

Gjest dyrt med sunn mat
Skrevet

Kjøttdeig (skal uansett tilsettes Toroen), løk og hvitløk (koster nesten ingenting) stekes.

Tilsett krydder etter smak. Krydder virker dyrt i innkjøp, men det er ikke mye som skal til, så du har det lenge.

Fullkornspasta er godt og sunt, men ikke et must, og i slankesammenheng inneholder det like mye kalorier. Uansett skal man nedsette mengden pasta når man er på slanker'n, fordi det er så kaloririkt.

I stedet for vanlig grønn salat, kan man f.eks. servere råkostsalat av gulrot, rosiner og en skvett appelsinjuice eller en appelsin i biter. Ikke dyrt i det hele tatt.

Kjøttdeig (skal uansett tilsettes Toroen)

Hva mener du med det?

Skrevet

Kjøttdeig (skal uansett tilsettes Toroen)

Hva mener du med det?

Du skal jo uansett tilsette kjøttdeig når du lager pastasaus fra Toro, så det blir ikke dyrere fordi du skal tilsette kjøttdeig i hjemmelaget pastasaus.

Gjest dyrt med sunn mat
Skrevet

Du skal jo uansett tilsette kjøttdeig når du lager pastasaus fra Toro, så det blir ikke dyrere fordi du skal tilsette kjøttdeig i hjemmelaget pastasaus.

nei, nå er ikke posesaus med kjøttdeig sunn mat heller. Karbonadedeig inneholder halvparten så mye kalorier, og hjemmelaget pastasaus inneholder flere næringsstoffer enn posesaus.

Skrevet

nei, nå er ikke posesaus med kjøttdeig sunn mat heller. Karbonadedeig inneholder halvparten så mye kalorier, og hjemmelaget pastasaus inneholder flere næringsstoffer enn posesaus.

Jeg kom med et forslag til å erstatte pastasausen fra Toro.

Gjest dyrt med sunn mat
Skrevet

Jeg kom med et forslag til å erstatte pastasausen fra Toro.

kanskje vi kan være enig i en ting, at du kan kutte ned litt på mengden så sparer du kalorier og penger? :o)

Gjest heller tvert om
Skrevet

Hvis du skal slanke deg er det kanskje greit å erstatte kjøttdeigen med karbonadedeig.

Mye mindre kalorier og fett i den, dermed også mye sunnere.

Og i slankesammenheng er det faktisk en fordel å gå fra vanlig pasta til fullkorn.

Skrevet

kanskje vi kan være enig i en ting, at du kan kutte ned litt på mengden så sparer du kalorier og penger? :o)

Ja, det kan vi godt være enig i. :-)

Skrevet

Jeg tror du vil blir overrasket over hvor mye du blir bedt om å spise. Hører at både Libra og Grete Roede legger opp til 5 eller 6 måltider per dag. Det er nok sammensetning av maten som er viktig.

Skrevet

Hvis du skal slanke deg er det kanskje greit å erstatte kjøttdeigen med karbonadedeig.

Og i slankesammenheng er det faktisk en fordel å gå fra vanlig pasta til fullkorn.

Jeg er klar over at det er sunnere med karbonadedeig, men jeg kaller alt kjøttdeig av gammel vane.

Jeg er også klar over at fiberrik mat metter mer, men lager man kun den mengden man skal spise, blir det ingen kaloriforskjell.

fei1365380229
Skrevet

Forskning har faktisk vist at jo grovere mel, brød, pasta, risen er jo bedre er det også i "slankesammenheng". Og kjøttdeig er som du sier; fy, fy :) Bruk karbonadedeig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...