Gå til innhold

Slanking og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forskning har faktisk vist at jo grovere mel, brød, pasta, risen er jo bedre er det også i "slankesammenheng". Og kjøttdeig er som du sier; fy, fy :) Bruk karbonadedeig.

Jeg regner med den var til meg. :-)

Se svar til heller tvert om.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

21

• flisa

7

• fei1365380229

6

• Katt-ja

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229
Skrevet

Jeg er klar over at det er sunnere med karbonadedeig, men jeg kaller alt kjøttdeig av gammel vane.

Jeg er også klar over at fiberrik mat metter mer, men lager man kun den mengden man skal spise, blir det ingen kaloriforskjell.

Slanking er ikke så enkelt lenger at man bare ser på kcal. Hvitt mel som finnes i "vanlig" pasta har høyere GI og man legger på seg mer av den enn av fullkornspasta.

Det er det ikke bare Fedon som sier altså.

Skrevet

Slanking er ikke så enkelt lenger at man bare ser på kcal. Hvitt mel som finnes i "vanlig" pasta har høyere GI og man legger på seg mer av den enn av fullkornspasta.

Det er det ikke bare Fedon som sier altså.

Det der med GI er det jo ganske stor uenighet om. Tro meg, jeg har lest mye om slanking og sunt kosthold, og flertallet av "ekspertene" sier at det kun er antall kalorier som teller.

Uansett (det denne tråden jo egentlig handler om): Hvis man bytter ut fin pasta med fullkornspasta og spiser mindre mengde pasta (siden den metter mer stapper man i seg mindre, og man trenger ikke 100 g pasta til hvert måltid) og passer på å hamstre når det er tilbud på fullkornspasta, blir det ikke dyrere i lengden.

fei1365380229
Skrevet

Det der med GI er det jo ganske stor uenighet om. Tro meg, jeg har lest mye om slanking og sunt kosthold, og flertallet av "ekspertene" sier at det kun er antall kalorier som teller.

Uansett (det denne tråden jo egentlig handler om): Hvis man bytter ut fin pasta med fullkornspasta og spiser mindre mengde pasta (siden den metter mer stapper man i seg mindre, og man trenger ikke 100 g pasta til hvert måltid) og passer på å hamstre når det er tilbud på fullkornspasta, blir det ikke dyrere i lengden.

Det stemmer bare ikke altså :). Det spiller en rolle hva du spiser, når du spiser, hvor mange måltider du spiser og hvor mye du spiser!

Skrevet

Det stemmer bare ikke altså :). Det spiller en rolle hva du spiser, når du spiser, hvor mange måltider du spiser og hvor mye du spiser!

Som sagt, det er stor uenighet på området! Hva som er riktig skal jeg ikke uttale meg om. :-)

fei1365380229
Skrevet

Som sagt, det er stor uenighet på området! Hva som er riktig skal jeg ikke uttale meg om. :-)

Men altså de mer (?) seriøse forskerne enn Fedon kommer etter og skjønner også etterhvert at det er blodsukkerstigningen som er viktig.

Skrevet

Men altså de mer (?) seriøse forskerne enn Fedon kommer etter og skjønner også etterhvert at det er blodsukkerstigningen som er viktig.

Ja, det er noen som sier det. Fedon var vel heller ikke den første. Men det er fortsatt mange som er uenige.

Gjest heller tvert om
Skrevet

Ja, det er noen som sier det. Fedon var vel heller ikke den første. Men det er fortsatt mange som er uenige.

Hvem er det som er uenige i det da?

Har erfaring med at flere og flere kommer etter her.

Skrevet

Helt enig! :)

og Banting fra Sverige var vel aller først - 100 år siden eller noe :)

Skrevet

Var det en som _het_ Banting?

Skrevet

*googler litt*

Sannelig,- det visste jeg ikke - at verbet kom fra en person...

Skrevet

Det har du jaggu rett i - men det svanske ordet kommer vel derfra da?

Ja, det står så i wikipedia-artikkelen. Bantning på svensk kommer av det engelske verbet banting, som altså ble et verb etter denne herr Bantings dokument. Banting er vel utdødd som verb på engelsk, men lever jo i beste velgående på svensk.

Skrevet

Jeg har gått på Libra kurs, og følger det kostholdet.

Helt normalt kosthold, du spiser 5 måltider til dagen, hver 3 time.

Går ned som bare det! Jeg kjenner to som har gått ned sykt mange kilo bare på å spise riktig og ofte.

Den første livsstilsendringen jeg har gått på som fungerer i lengden og som jeg har klart å holde meg til.

LYKKE TIL! :)

Skrevet

Ettter jeg sluttet å spise usunn mat og snop, så har også utgiftene gått betraktelig ned ;)

Skrevet

Kan ikke si noen navn her, men det var tendensen da jeg leste en god del om dette for noen måneder siden.

Skrevet

Ettter jeg sluttet å spise usunn mat og snop, så har også utgiftene gått betraktelig ned ;)

Endelig en som støtter teorien min... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...