Gå til innhold

Hva klarer dere selv, jenter?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Altså - etter at flere av dere sier dere aldri har skiftet dekk, og endel faktisk ikke _kan_ det - hva får dere egentlig til selv?

Jeg vil gjerne være selvhjulpen, men jeg har ikke noe imot å betale for hjelp innimellom. F.eks - jeg kan jo skifte dekk, men betaler heller en eller annen luring 200 for å skifte til vinterdekk...

Men i kriser f.eks - kan dere fikse det selv da?

Om vasken er tett, eller lekker, eller vaskemaskinen stopper midt i - gjør dere forsøk på å fikse det selv?

Jeg synes det er moro å pusle med sånne ting, og gjør iherdige innsats på å fikse selv før jeg ringer fag-folk!

Hva gjør du? Og er du stolt av noe du har fikset?

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

7

• Sofline

5

• dolores83

4

• GoodTimes

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kan gjøre det meste sjøl. Dekk, småmekking, installere ny programvare på PC'n, overhale gressklipperen og sånt. Men kjønnsrollenes praktiske arbeidsfordeling gjør at jeg ofte gjør andre ting. Det å fjerne hårene fra sluken i dusjen, det er heeelt klart en oppgave som BARE menn kan beherske (har jeg overbevist min bedre halvdel om ;)

Gjest Vanlig månemåler
Skrevet

Jeg gjør det meste selv, og det skal svært mye til, før jeg ringer etter en *handyman*

:o)

Gjest theoline
Skrevet

Så lenge det ikke går på at jeg ikke strekker til fysisk, er det vel strengt tatt ingenting en mann kan gjøre som jeg ikke kan gjøre!

Men det går vel mer på å la mannen føle seg som en mann innimellom, eller at man rett å slett ikke gidder! :)

Skrevet

Jeg er faktisk ganske handy, er bl.a. god til å snekre, mure, male, koble strøm og sånt. Og jeg har byttet deler på f.eks. oppvaskmaskinen selv. Men når det kommer til biler, TVer, DVD-spillere og sånt mister jeg motet. Er rett og slett ikke særlig interessert, og skaffer helle hjelp...

Skrevet

Jeg har da skiftet dekk. Måtte det i kjøretime da jeg punkterte :) Så det kan jeg. Fyller spylevæske også ! :)

Men jeg har en mann som raskt ordner det meste. Jeg har renset filtere i maskinen og vanninntak og sånt. Liker nok at det meste blir ordnet av han.

Et år måtte jeg selv kjøpe jultre, skjære det til og sette på foten. Bare le, men da var jeg stolt :) Min kjære er flink og snill? og ordner det meste. Ville nok bli litt forleien om han dro bort noen måneder.... Har nok (forhåpentligvis) ordnet noe mer jeg er stolt av, men blankt akkurat nå :))

Skrevet

Jeg er rimelig sjølhjulpen med unntak av svært tunge løft, men jeg er ikke spesielt stolt av det. Har inntrykk av at ganske mange "damer" vet foran og bak på en DVD-spiller, hvor verktøykassa står, og hvordan man fikser et tett sluk nå for tida..?

Skrevet

Jeg prøver alltid selv først. Er kjæresten hjemme finner vi som regel ut av tingene sammen, men som sjømannskone blir man ganske selvhjulpen.

Jeg vet ikke om jeg kan skifte dekk, for jeg har aldri prøvd (jeg har aldri hatt bil). Men er det ikke bare å skru?

Skrevet

Jeg klarer ganske mye, jeg bare vil ikke ;o)

Jeg kan skifte dekk om jeg punkterer (ja, jeg har gjort det), og så lenge det ikke krever mannestyrke skal jeg nok få det til det meste.

Men der er jo veldig pjaktisk med en handy mann, det er jeg den første til å innrømme.

Om jeg må velge vasker jeg heller klær enn å mekke bil og hus. Og skjemmes ikke over det :-)

Gjest Olga fra Oslo
Skrevet

Jeg hadde blitt ganske hjelpeløs om mannen min f.eks hadde falt i fra nå.

Det hadde vært et mareritt for meg og skulle nøste opp alt han driver med økonomisk. Hva slags fond har han penger i og hva med alle prosjektene han holder på med? Huff og huff, jeg har ingen peiling og jeg har ikke gjort en verdens ting for å få peiling heller.

Jeg har hatt mine små regninger og alt det andre har han styrt med.

Skifte dekk? Nei, det gjør mannen min. Og nå har han lært det videre til 13-åringen også.

Jeg er ikke lærevillig;o)

Men jeg skulle fint ha greid meg selv, når først alt styret hade vært ordnet opp i. Det vet jeg.

Men skifte dekk?

Det er bare å bestille time. Andre kan skifte dekk for deg. Man må ikke kunne det for å ha det bra her i verden.

Men når det er sagt, så ER du flink da. Du fortjener like mye ros som menn når de tar i vaskekosten.

Vet du, jeg tror aldri jeg har sett i løpet av vårt 17-årige samliv at mannen min har vasket gulv jeg. Jeg har sett at han har forsøkt å vaske badegulvet.Han spylte skiten rundt omkring med dusjen.Har aldri sett han tørke støv heller.

Jeg tror vi lever mer gammeldags enn det som er vanlig i 2006.

Men jeg kan ihvertfall skryte av at det er jeg som klipper plen og det er jeg som maler stort sett og jeg kan selvsagt montere enkle ikea-møbler og ja til og med skifte lyspære kan jeg:)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg prøver alltid selv først. Er kjæresten hjemme finner vi som regel ut av tingene sammen, men som sjømannskone blir man ganske selvhjulpen.

Jeg vet ikke om jeg kan skifte dekk, for jeg har aldri prøvd (jeg har aldri hatt bil). Men er det ikke bare å skru?

Jo :)

Løsne boltene først, plasser jekken under bilen (et sted den fester godt) - jekk ivei!

Når du har bilen såpass over bakken at hjulet såvidt er nedi, skrur du boltene helt av, bytter dekk, setter boltene på igjen (på skrått overfor hverandre), jekk bilen ned - og stram boltene når den står på bakken.

Så enkelt, men litt slitsomt :)

Skrevet

Jeg er ikke flink til å fikse ting hjemme, for jeg er bortskjemt og har en veldig handy samboer.

På jobben derimot, der _må_ jeg fikse ting fortløpende når de klikker (og det syns jeg de gjør altfor ofte...) Panteautomater med mystiske påfunn, bankterminaler uten kontakt med omverdenen, frysehavarier (stønn!), tippemaskiner som ikke vil lese kupongene... Denslags kan jeg fikse. Det må da telle litt? Vær så snill? ;)

Gjest Shira12
Skrevet

Det der vil jeg helst ikke snakke om!

Holder meg til deg jeg Togli, vil ikke snakke om det jeg heller ;o)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg hadde blitt ganske hjelpeløs om mannen min f.eks hadde falt i fra nå.

Det hadde vært et mareritt for meg og skulle nøste opp alt han driver med økonomisk. Hva slags fond har han penger i og hva med alle prosjektene han holder på med? Huff og huff, jeg har ingen peiling og jeg har ikke gjort en verdens ting for å få peiling heller.

Jeg har hatt mine små regninger og alt det andre har han styrt med.

Skifte dekk? Nei, det gjør mannen min. Og nå har han lært det videre til 13-åringen også.

Jeg er ikke lærevillig;o)

Men jeg skulle fint ha greid meg selv, når først alt styret hade vært ordnet opp i. Det vet jeg.

Men skifte dekk?

Det er bare å bestille time. Andre kan skifte dekk for deg. Man må ikke kunne det for å ha det bra her i verden.

Men når det er sagt, så ER du flink da. Du fortjener like mye ros som menn når de tar i vaskekosten.

Vet du, jeg tror aldri jeg har sett i løpet av vårt 17-årige samliv at mannen min har vasket gulv jeg. Jeg har sett at han har forsøkt å vaske badegulvet.Han spylte skiten rundt omkring med dusjen.Har aldri sett han tørke støv heller.

Jeg tror vi lever mer gammeldags enn det som er vanlig i 2006.

Men jeg kan ihvertfall skryte av at det er jeg som klipper plen og det er jeg som maler stort sett og jeg kan selvsagt montere enkle ikea-møbler og ja til og med skifte lyspære kan jeg:)

Da rare er at uansett hvor mye man maser om kjønnsroller, likestilling og rettferdig fordeling av arbeidet - så ser det ut til at vi trives i det gamle mønstere med manne- og kvinnejobber.

Jeg bor alene - dermed gjør jeg alt selv. Men jeg betaler heller noen for å vaske gulvet mitt, enn for å bygge kjøkken! Det er jo moro :)

Og siden jeg driver firma har jeg koll på økonomi, regnskap og sånne ting også - så det føler jeg ikke er noen mannegreie engang...

Gjest Persille
Skrevet

Det der vil jeg helst ikke snakke om!

Heh :)

Vi trives med gamle mønstre, selv om vi stadig klager over likestilling, kjønnsroller og rettferdig arbeidsfordeling ser det ut til!

Gjest Persille
Skrevet

Jeg er ikke flink til å fikse ting hjemme, for jeg er bortskjemt og har en veldig handy samboer.

På jobben derimot, der _må_ jeg fikse ting fortløpende når de klikker (og det syns jeg de gjør altfor ofte...) Panteautomater med mystiske påfunn, bankterminaler uten kontakt med omverdenen, frysehavarier (stønn!), tippemaskiner som ikke vil lese kupongene... Denslags kan jeg fikse. Det må da telle litt? Vær så snill? ;)

Det teller :)

Skrevet

Holder meg til deg jeg Togli, vil ikke snakke om det jeg heller ;o)

Da er vi to!

*holder armene i kors, ser morsk ut og kniper munnen godt sammen*

Gjest Olga fra Oslo
Skrevet

Jeg må bare legge til at jeg fikser tette sluk og tett vask.

Såpass greier jeg.

Skrevet

Jo :)

Løsne boltene først, plasser jekken under bilen (et sted den fester godt) - jekk ivei!

Når du har bilen såpass over bakken at hjulet såvidt er nedi, skrur du boltene helt av, bytter dekk, setter boltene på igjen (på skrått overfor hverandre), jekk bilen ned - og stram boltene når den står på bakken.

Så enkelt, men litt slitsomt :)

Det var sånn jeg trodde det skulle gjøres... Jeg finner sikkert ut av det når jeg en dag forhåpentligvis blir stolt bileier. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...