Gå til innhold

Förabannade sosialkontor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

skulle hatt penga mine den 27. forrige mnd. men har jeg fått penger?! nei!!! så her sitter jeg. har måttet avbestilt legetime hos spesialist (for å sjekke nakke/hode, noe som faktisk er grunnen til at jeg ikke kan jobbe), flytta tannlegetime, har ikke mat, vinterklær eller noe annet. eller.. har knekkebrød, vann og nugatti. givende! føler at det er et evig mas med sosialen! noen som vet hva man kan gjøre for å få det til å gå fortere?? det hjelper lite å grine, og de har alle papirer på alt de trenger. har ringt eller vært innom hver dag de siste dagene... så hvorfor i H****** har jeg ikke fått penger?

Skrevet

hva slags støtte er det opprinnelig du får? er det attføring, midlertidig uføre, full uføre, rehab ..?

dersom kontoen din er bunnskrapt er det mulighet at sosialkontoret kan bistå med husleie og en slags "kriseløsning" til mat og det viktigste, men.. var det på sosialkontoret du var?

Skrevet

hva slags støtte er det opprinnelig du får? er det attføring, midlertidig uføre, full uføre, rehab ..?

dersom kontoen din er bunnskrapt er det mulighet at sosialkontoret kan bistå med husleie og en slags "kriseløsning" til mat og det viktigste, men.. var det på sosialkontoret du var?

jeg får ingenting fordi at jeg har nettopp begynt der.. de vil ikke gi noen forklaring, men der er eneste stedet jeg kan få penger for øyeblikket sier de.

jeg får livsopphold...

kontoen inneholder 4 kr og 36 øre.. de gir meg ikke noen ting, selv om jeg sier rett ut hvordan situasjonen er.. saksbehandler ringer ikke når hun sier at hun skal heller. jepp, det var på sosialkontoret.

Skrevet

jeg får ingenting fordi at jeg har nettopp begynt der.. de vil ikke gi noen forklaring, men der er eneste stedet jeg kan få penger for øyeblikket sier de.

jeg får livsopphold...

kontoen inneholder 4 kr og 36 øre.. de gir meg ikke noen ting, selv om jeg sier rett ut hvordan situasjonen er.. saksbehandler ringer ikke når hun sier at hun skal heller. jepp, det var på sosialkontoret.

du er akkurat "begynt der" sier du? hva drev du med før dette da? var du økonomisk uavhengig eller mottok du noen form for støtte. og ikke minst; hva begrunner de dette avslaget med? og jeg forstår ikke helt: du får støtte til livsopphold, men sier du ikke får noen ting?

Skrevet

du er akkurat "begynt der" sier du? hva drev du med før dette da? var du økonomisk uavhengig eller mottok du noen form for støtte. og ikke minst; hva begrunner de dette avslaget med? og jeg forstår ikke helt: du får støtte til livsopphold, men sier du ikke får noen ting?

hehe... sorry om jeg er uklar ;) har søkt om støtte til livsopphold. behandlingstiden er ca 3 uker, og det har gått langt over tiden nå. de sier jeg skal få penger, men de må behandle ferdig... og da er spm! hvordan skal jeg klare meg i mellomtiden uten penger?

var i en bilulykke for noen mnd siden som har gitt meg store problemer med nakken og hodet. er under behandling, men får ikke jobbe(får ikke sykepenger pga for kort arbeidsperiode før ulykken), og må derfor gå på sos.

Skrevet

hehe... sorry om jeg er uklar ;) har søkt om støtte til livsopphold. behandlingstiden er ca 3 uker, og det har gått langt over tiden nå. de sier jeg skal få penger, men de må behandle ferdig... og da er spm! hvordan skal jeg klare meg i mellomtiden uten penger?

var i en bilulykke for noen mnd siden som har gitt meg store problemer med nakken og hodet. er under behandling, men får ikke jobbe(får ikke sykepenger pga for kort arbeidsperiode før ulykken), og må derfor gå på sos.

da skjønner jeg litt mer. men sosialkontoret kan faktisk gi deg støtte på dagen, til en måned eller så, ihvertfall til de har godkjent søknaden. sosialkontoret er på den andre siden ikke alltid like service-minded som man skulle ønske, det kan ta 100 år før de får fingeren ut. om jeg var deg ville jeg kontaktet min primærlege og fått hjelp av vedkommende til å snakke med sos.kontoret.

Skrevet

da skjønner jeg litt mer. men sosialkontoret kan faktisk gi deg støtte på dagen, til en måned eller så, ihvertfall til de har godkjent søknaden. sosialkontoret er på den andre siden ikke alltid like service-minded som man skulle ønske, det kan ta 100 år før de får fingeren ut. om jeg var deg ville jeg kontaktet min primærlege og fått hjelp av vedkommende til å snakke med sos.kontoret.

de klarte å få ut finger'n sist mnd, men tror den er limt fast med superlim for øyeblikket..

de sier selv at de ikke kan gi støtte på dagen... er så irritert/lei av dem. og så klarte de å slenge i trynet på meg helt uten videre "er du rusmisbruker? du ser ut som en! kommer pengene til å gå til dop?" og jeg ruser meg absolutt ikke. eneste medisinen jeg tar er for migrene og aerius (allergi)... frekt syns jeg...

Skrevet

kan nesten virke som om de leter etter spesielt vanskelige/vrange personer når de ansetter folk.. skjønner jo at de ikke kan gi penger ut i hytt og pine, men de har jo alle papirene de trenger :-S

Skrevet

kan nesten virke som om de leter etter spesielt vanskelige/vrange personer når de ansetter folk.. skjønner jo at de ikke kan gi penger ut i hytt og pine, men de har jo alle papirene de trenger :-S

Definitivt nedverdigende nok å dra til sosialkontoret uten å måtte få slike bemerkninger. Men som sagt, din primærlege kan jo aktiviseres litt -de pleier å bli litt "mildere" da. _Noe_ må du jo ha å leve av uansett.

Skrevet

Definitivt nedverdigende nok å dra til sosialkontoret uten å måtte få slike bemerkninger. Men som sagt, din primærlege kan jo aktiviseres litt -de pleier å bli litt "mildere" da. _Noe_ må du jo ha å leve av uansett.

ja. det er flaut... men penger må man ha! legen har gjort det han kan, sendt med papirer og ringt... vrange jævler.. (sorry uttrykket)

Skrevet

Er ikke du for ung til å få penger der da?

Nå husker ikke jeg hvor gammel du er, men i Oslo må man være 24 for å få sosialpenger og foreldrene er forpliktet til å hjelpe deg. Dersom du flytter hjem og mora di har dårlig råd så vil hun få barnenorm for deg dersom hun ligger under grensa for sosialnormen.

Nå vet ikke jeg hvor ulovlig eller lovlig dette er, men det er i hvert fall slik det blir praktisert på endel kontorer.

Jeg er forresten ikke helt enig i vurderinga når det gjelder dette :o)

Skrevet

Nå husker ikke jeg hvor gammel du er, men i Oslo må man være 24 for å få sosialpenger og foreldrene er forpliktet til å hjelpe deg. Dersom du flytter hjem og mora di har dårlig råd så vil hun få barnenorm for deg dersom hun ligger under grensa for sosialnormen.

Nå vet ikke jeg hvor ulovlig eller lovlig dette er, men det er i hvert fall slik det blir praktisert på endel kontorer.

Det der må være ulovlig praksis.

Foreldre har IKKE forsørgelsesplikt etter loven for sine barn når de er over myndighetsalder.

Men at Oslo kommune ikke følger loven er vel strengt tatt ikke noe nytt... :-(

Skrevet

Det der må være ulovlig praksis.

Foreldre har IKKE forsørgelsesplikt etter loven for sine barn når de er over myndighetsalder.

Men at Oslo kommune ikke følger loven er vel strengt tatt ikke noe nytt... :-(

Dette bruker de i det ene øyeblikket hvis den under 24 går på sosialkonteret

5.1.2.5 Krav på underhold etter barneloven

I henhold til barneloven § 51, jf. § 52 har foreldre plikt til å forsørge mindreårige barn, også om de ikke bor sammen med barnet. Dersom foreldrenes økonomi tilsier det, kan de også pålegges å forsørge barn over 18 år som er i slik skolegang som må regnes som vanlig, jf. § 53.

Og så bruker de dette hvis foreldre går

Personer over 18 år skal normalt vurderes selvstendig ved søknad om økonomisk stønad, også om de bor sammen med foreldrene. Se punkt 5.1.4.5.1 om enslige og punkt 5.1.3.1 om studenter.

Og så er det dette

5.3.4.1 Innledning

Ett av vilkårene som sosialtjenesten kan pålegge stønadsmottakeren, og som er uttrykkelig hjemlet i sosialtjenesteloven § 5-3 annet ledd, er å utføre arbeidsoppgaver i bostedskommunen. Det fremgår av forarbeidene at bestemmelsen særlig tar sikte på unge sosialhjelpsmottakere som ikke har noe tilbud fra Aetat.

I grunnen så er det ganske morsomt å lese hele loven.

http://tinyurl.com/yyrbnh

Ja, det er første gangen jeg legger ut en tinyurladresse så hvis jeg ikke greier det ;o)

Gjest soldier
Skrevet

Jeg syns det er et fint trekk, og trygt å vite, at de saksbehandlerne innen det offentlige som skal forvalte mine og andres skattepenger, er forsiktige og tilbakeholdne.

Gjest mandolina
Skrevet

Søk hjelp hos forsikringsselskapet. Bilen var vel forsikret.

Sosialkontoret kan gi hastehjelp til mat.

Hilsaen

Gjest spiolina
Skrevet

Jeg har jobbet på sosialkontor og jeg ble helt sjuk av alle "latsabbene" som vanket der!! Fytti katta sier jeg bare........... Så innmari mange folk som ikke gidder å jobbe!!!!!!!!!!!!!!

Det er mange som har krav på hjelp og de skal få det. Men fy faen så mange som ikke gidder å gjøre et slag.

Måtte bare få det ut :-)

Skrevet

Ehhh, bor ikke du hjemme hos foreldrene dine da og er 17 år eller noe? Har du eget skap der med knekkebrødene dine? Får ikke spise middag sammen med dem?

Skrevet

Ehhh, bor ikke du hjemme hos foreldrene dine da og er 17 år eller noe? Har du eget skap der med knekkebrødene dine? Får ikke spise middag sammen med dem?

bor litt rundt om kring siden jeg driver og ser etter leilighet. så nei, ikke mye mat på denne jenta. blir 19..

Skrevet

er over 18, og mamma er derfor ikke pliktig i å forsørge meg.

er heller ikke i vanlig skolegang, og mamma har like dårlig råd som meg.

de kan heller ikke pålegge meg å jobbe/utføre arbeidsoppgaver pga nakken..

greit nok at de er tilbakeholdne, men det får da være grenser. hadde det vært opp til meg så hadde jeg jobba, men det er umulig. forsikringsselskapet er informert, men det er ikke noe de kan gjøre.. ennå!

Skrevet

er over 18, og mamma er derfor ikke pliktig i å forsørge meg.

er heller ikke i vanlig skolegang, og mamma har like dårlig råd som meg.

de kan heller ikke pålegge meg å jobbe/utføre arbeidsoppgaver pga nakken..

greit nok at de er tilbakeholdne, men det får da være grenser. hadde det vært opp til meg så hadde jeg jobba, men det er umulig. forsikringsselskapet er informert, men det er ikke noe de kan gjøre.. ennå!

Se på svare mitt til Gemini, i Oslo får du beskjed om at du kan bo hjemme og at foreldrene dine kan forsørge deg. Hvis foreldrene dine har dårlig råd får de beskjed om at de ikke trenger å forsørge deg.

Det der blir brukt igjen og igjen av mange sosialkontor her i byen. Setter veldig mange i beit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...