Gå til innhold

Vanskelig... fått jobb, men bare 7 mnd

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ble arbeidsledig rett før jeg skulle ut i permisjon. Har gått og kvernet mye på dette i permisjonstiden nå, fordi jeg selvfølgelig har ønsket meg ny jobb for å trygge forholdene hjemme for begge barna mine. Begynte å søke på jobber allerede nå i oktober, da permisjonen min i utgangspunktet går ut i slutten av januar. Mannen min kan ikke ta ut fedrekvoten, så vi har søkt om at jeg kan få denne også. Hvilket betyr at jeg i utgangspunktet skulle vært hjemme til mars.

Jeg fikk imidlertid jobben jeg søkte på nå. Denne er i utgangspunktet 50% stilling frem til juni 2007, hvilket betyr at poden får vært mye sammen med mamma til han er 13 - 14 mnd.

Det jeg lurer på er jo om det er skadelig for ham å være hos dagmamma 2 dager i uken? Det vil ikke være hele dager, for det kan vi organisere her hjemmefra med mannen min som kan være fleksibel i forhold til arbeidstider osv.

Vet jo at i mange andre land så jobber mødrene gjerne fra barnet er noen måneder gamle. I danmark har de vuggestuer hvor det er forholdsvis vanlig at babyene kommer fra de er et par mnd gamle.

Jeg ønsker meg virkelig denne jobben og det er fremtidsmuligheter for meg i denne bedriften. Gutten får totalt sett være hjemme lengre enn hvis jeg hadde hatt vanlig permisjon og så hadde gått ut i jobb. Men det er liksom det at han er så liten.

Må forresten legge til at Dagmamma praktisk talt er en nabo, som jeg stoler 100% på. Vi brukte henne til forrige mann og har hatt en stående avtale om at hun skal ha nestemann også når jeg skal ut i jobb igjen.

Hva mener du? Er jeg egoistisk når jeg går ut i jobb allerede da? Jeg gjør det for familien min sin økonomiske stilling hovedsaklig. Det er jo også viktig, eller?

UFF:::::

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253274-vanskelig-f%C3%A5tt-jobb-men-bare-7-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eldste begynte hos dagmamma da han var bare 7 mnd. Jeg skal ikke si at det gikk knirkefritt, men han var der på heltid, og det ble nok litt mye når han var såpass liten.

Hvis du bare jobber 50% og du kan ordne sånn at han får korte dager, høres det jo skånsomt ut, det går sikkert veldig fint. Men la ham få god tid til innkjøring først, og vær sikker på at han tar flaske, evt kan drikke av kopp før han begynner der.

Er det ikke noe som heter tidskonto som er et alternativ til vanlig svangerskapspermisjon? Det burde du sjekke med trygdekontoret. Hvis du bare skal jobbe 50% kan det hende du kan få utbetalt permisjonspenger parallellt med at du jobber. (Jeg kjenner ikke regelverket her altså!)

kakki1365380609

Nå har jeg valgt å være hjemme med mine barn i flere år av ulike årsaker, men jeg hadde ikke hatt noen problemer med å ta den jobben du er tilbudt.

Jeg ser ingen grunn i det hele tatt til å la være. Gutten din vil ha det helt fint og få en fornøyd mor :o) Lykke til.

For all del, ta jobben!

Det er gunstig for deg og familien på sikt, du har en dagmamma du kan stole på, og du kommer fortsatt til å ha mye tid med junior - jeg synes ikke det finnes noen ulemper i det hele tatt.

Da min eldste ble født for 16 år siden, var permisjonen med fødselspenger på 6-7 måneder. Verken hun eller hennes jevnaldrende ser ut til å ha tatt skade av det. (Selv om 16-åringer kan oppføre seg merkelig, tror jeg ikke det skyldes hendelser i alderen 7 - 12 mnd).

Annonse

Jeg hadde uten tvil tatt jobben... 2 dager i uka hos dagmamma har han nok bare godt av. :) Da får han en myk overgang til du skal jobbe 100% (hvis det er aktuelt i fremtiden). Jeg var hjemme med poden til han var litt over 13 mnd. men synes det var tøft å gå fra å være sammen med han hele dagen, til å være borte hele dagen (jeg jobber 100%, men mannen jobber skift, så blir ikke fulle dager i bhg).

Ville mye heller ha begynt mykt som du får sjansen til her. :) Ikke sikkert du får en jobb du ønsker deg senere vettu, og trenger dere penga så hadde jeg slått til ja.

tror noenganger det er verre for mødrene å gi slipp enn det er for unga. :)

Lykke til!

Jeg tror ikke småen vil ta skade av å bli passet en halv dag to ganger i uka. Men gått ut i full jobb ville jeg ikke gjort, men det er jo heller ikke det du skal.

Men jeg må rette på deg her:

"I danmark har de vuggestuer hvor det er forholdsvis vanlig at babyene kommer fra de er et par mnd gamle."

Det danske vuggestuene er det samme som småbarnsavdelingene i Norge. Barna er fra 1-3 år. Det er absolutt ikke vanlig at barna kommer i vuggestue før de er 1 år, og danske mammaer har like lang permisjon som norske mammaer.

En ting til: Du kan, som kaffepiken er litt usikker på, bruke tidskonto. Jeg kjenner en som gjorde det og begynte å jobbe en dag i uka fra barnet var omtrent på ditt barns alder. Så kan du få permisjonspenger på halvtid ved siden av jobben.

Annonse

Jeg tror ikke småen vil ta skade av å bli passet en halv dag to ganger i uka. Men gått ut i full jobb ville jeg ikke gjort, men det er jo heller ikke det du skal.

Men jeg må rette på deg her:

"I danmark har de vuggestuer hvor det er forholdsvis vanlig at babyene kommer fra de er et par mnd gamle."

Det danske vuggestuene er det samme som småbarnsavdelingene i Norge. Barna er fra 1-3 år. Det er absolutt ikke vanlig at barna kommer i vuggestue før de er 1 år, og danske mammaer har like lang permisjon som norske mammaer.

Siden jeg har en dansk stefar og en mamma som bor i Danmark, må jeg si at jeg nok kan bittelitt om det. Det er korrekt som du sier, de har like lang permisjonstid, men det er vanligere å putte babyer i barnehage fra de er så små enn det er her.

Jeg tar kanskje feil når jeg sier det kalles voggestue, mulig det er noe annet det kalles-

En ting til: Du kan, som kaffepiken er litt usikker på, bruke tidskonto. Jeg kjenner en som gjorde det og begynte å jobbe en dag i uka fra barnet var omtrent på ditt barns alder. Så kan du få permisjonspenger på halvtid ved siden av jobben.

Det er jo supert! Takk for at du sa det! :o)

Siden jeg har en dansk stefar og en mamma som bor i Danmark, må jeg si at jeg nok kan bittelitt om det. Det er korrekt som du sier, de har like lang permisjonstid, men det er vanligere å putte babyer i barnehage fra de er så små enn det er her.

Jeg tar kanskje feil når jeg sier det kalles voggestue, mulig det er noe annet det kalles-

Det kalles vuggestue jo, du har rett i det.

Jeg bor i Danmark, så jeg vet hva jeg snakker om. Det er nok vanligere å putte babyer i vuggestue eller hos dagmamma i de store byene, hvor det er en del karrieremødre, men det er det også folk som gjør i Norge. Det er absolutt ikke normalen, og jeg har til dags dato ikke hørt om noen som har gjort det. Jeg kjenner til en hel del småbarnsmødre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...