Gå til innhold

Hvorfor begynner unge med stoff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange grunner kan det være? Er det bare spenning eller er det andre ting?

Skrevet

Det kan være av samme grunn som man drikker alkohol, man føler seg fri? Bare så forbasket synd at stoff blir man vel avhengig av med en gang? Jeg kjenner ingen med stoffproblem, bare ser dem.

Gjest lite omløp
Skrevet

Unge ... det er ikke bare unge som begynner med stoff idag.

For et par år siden var det ei her i nærmiljøet, nærmere 30 år med 2 barn som begynte med det ! Selvfølgelig og heldigvis ble dette tidlig oppdaget slit at barna ble tatt fra henne, og idag er det pappaen som har barna. Hun sluttet etter ca et år på kjøret, men må nok slite i mange år før hun får tilbake noen tillit hos mange av venner og familie.

Det må være så lite omløp i toppen på de fleste som begynner med stoff idag, så opplyste som vi er .....

Skrevet

For et par år siden var det ei her i nærmiljøet, nærmere 30 år med 2 barn som begynte med det ! Selvfølgelig og heldigvis ble dette tidlig oppdaget slit at barna ble tatt fra henne, og idag er det pappaen som har barna. Hun sluttet etter ca et år på kjøret, men må nok slite i mange år før hun får tilbake noen tillit hos mange av venner og familie.

Det må være så lite omløp i toppen på de fleste som begynner med stoff idag, så opplyste som vi er .....

Ja jeg skjønner at hvem som helst kan begynne, men jeg lurer på hva de helt unge har slags årsak til stoffdebut? Er det problemer som ligger bak, eller er det for spenningens skyld? og hva slags problemer? Kan det være omsorgssvikt, dårlig nettverk ovs?

Skrevet

Det kan være like fruktbart å spørre hvorfor ungdom ikke begynner med narkotika. Tilgang på det er det stort sett overalt.

Skrevet

Det kan være like fruktbart å spørre hvorfor ungdom ikke begynner med narkotika. Tilgang på det er det stort sett overalt.

Der har du et veldig godt poeng!

Skrevet

Hvorfor driver du forskning her inne?

Hvis du må vite det, har jeg en ungdom jeg sliter med.

Gjest amparro...
Skrevet

Jeg begynte med stoff fordi jeg var sinnsykt spenningsøkende!! Var rundt 16 da jeg forsøkte første gang. Var 27 siste gang.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe standardsvar på det. Jeg vil nesten gå så langt å si at det er flaks eller uflaks om ungene dine starter med det eller ikke.

Gjest ingen fasit
Skrevet

Ja jeg skjønner at hvem som helst kan begynne, men jeg lurer på hva de helt unge har slags årsak til stoffdebut? Er det problemer som ligger bak, eller er det for spenningens skyld? og hva slags problemer? Kan det være omsorgssvikt, dårlig nettverk ovs?

Det kan jo være helt individuelt.

Skrevet

Det kan være av samme grunn som man drikker alkohol, man føler seg fri? Bare så forbasket synd at stoff blir man vel avhengig av med en gang? Jeg kjenner ingen med stoffproblem, bare ser dem.

Der tar du rimelig feil.

Alkohol er like avhengihets dannende som dop.

det kommer an på hvor mye du bruker det om man skal bli avhengi. Det samme med røyk.

Gjest Elextra
Skrevet

Lite omløp i toppen? Jeg vil heller si at vedkommende må ha psykiske problemer av noen art, og det er noe annet.

Skrevet

Leser i tråden nedenfor her, og kommer med desse svarene.

Jeg begynte selv med dop som 16 åring, etter 3 år med drikking. Var så godt som alkoholiker i 8ende klasse.

Jeg havna i feil miljø, fordi jeg ble godtatt der, ingen andre ville ha med meg å gjøre på skolen, fordi jeg hadde den bakgrunnen som jeg har. Ikke hadde jeg pappa, ikke var vi rike, jeg hadde lese og skrivevansker og ble sett på som dum. jeg hadde en stefar som mishandlet meg og som selv var pillenarkoman på den tiden.

en episode i 12 års alderen som forandret hele livet mitt.

Jeg flyktet i alkoholen, og etterhvert i dopen.

Siden jeg var i dop miljøet i over 10 år, så såg jeg folk i fra begge sider, folk fra gode hjem som kun var ute etter spenning. Og folk som hadde slitt mye i barndommen, incest, mishandling osv... Så det kan vøre så mange grunner til stoffmisbruk, finnes ingen fasit.

Gjest this is a signature
Skrevet

-Tilhørighet

-Fordi vennene gjør det

-Flykte vekk fra problemer, etc. (virkelighetsflukt)

-Fordi de liker rusen

-For å øke selvtilliten (enkelte stoffer)

Gjest this is a signature
Skrevet

Der tar du rimelig feil.

Alkohol er like avhengihets dannende som dop.

det kommer an på hvor mye du bruker det om man skal bli avhengi. Det samme med røyk.

Før kunne jeg bare holde meg til festrøyk, men det skled ut etterhvert..

Hvis jeg tar meg en sigarett nå, er det gjort..

Jeg får ihvertfall tilbake suget med en gang..

Skrevet

Etter min mening er sosial fobi den nest viktigste årsaken til at unge begynner med rusmidler.

Skrevet

Personlig tror jeg det dreier seg om folk som ikke finner nok mening med livet. Hvis du har et godt liv og er rimelig oppegående begynner du ikke på stoff så enkelt er det. Men selvfølgelig har visse mennesker en mye større "utforsker" trang enn andre.

Noen mener at dette er genetisk. Men miljøen må går i er selvfølgelig også minst like viktig.

Selv benytter jeg meg heller av kroppens naturlige dop.(hormonet dopamin etc). Merker at jeg etter trening blir jeg veldig glad. Men mange sluntrer unna trening og blir latere og latere og det blir et helvete å komme i gang, siden kroppen ikke er vant til trening.

All forskning tyder på at hadde folk trent mere hadde depresjoner vært langt mindre utbredt og jeg er da sikker på at folk hadde vært mye lykkeligere og langt færre hadde begynt på dop.

Selv har jeg alltid hatt venner som ikke røyker og bruker hasj og det har selvfølgelig innvirkning.

Selv pleier jeg å drikke kun 2-3 halvlitere mens andre ikke forstår hvordan jeg klarer å stoppe med det. Men jeg har ikke lyst på mere. Så enkelt er det.Men dette har jo også med å grensesette seg selv som noen sliter med. Personlig liker jeg ikke å begynne å miste kontroll og bli svimmel.

Men mange sliter med grenser, og det går fra å teste cannabis noen ganger, til man blir psykisk avhengig til det ikke lenger er nok, til man har testet sterkere stoffer og går "gradene" til man er narkoman og fysisk avhengig siden dette medfører at kroppens naturlige dop blir produsert i langt mindre grad som gjør at man føler seg lite tilfreds for å si det mildt.

For mange går dette over mange år, der man stadig bruker litt mere og føler man har full kontroll til man er narkoman uten at man kanskje ikke helt ser det før det er for sent.

Det er jo sånn at jo oftere og mere man bruker noe jo mere må man ha for å få samme virkning. Merker det selv på alkohol. Hvis jeg ikke har drukket på lenge blir jeg nesten småsvimmel bare av en halvliter øl. Mens de som drikker jevnlig ikke merker noe som helst av en halvliter.

Skrevet

Etter min mening er sosial fobi den nest viktigste årsaken til at unge begynner med rusmidler.

Sosiale fobier og andre nevrotiske forestillinger er selvsagt en grunn for mange. Og ikke minst dårlig selvtillit. Med dop i blodet føler mange seg som konger mens de uten føler seg som en liten grå usynlig mus...selvfølgelig er dette en årsak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...