Gå til innhold

Hvem har ansvaret for hva en katt gjør?

Anbefalte innlegg

Gjest Dyrespørsmål
Skrevet

Hvis en katt gjør skade inne i et hus til noen andre enn eier, hvem har ansvaret? Den som eier katten eller den som slapp katten inn i huset?

Er det sånn at katteeier er ansvarlig for alt katten gjør selv om det er utenfor eiers evne til å få gjort noe med det ( som i eks om noen andre slipper katten inn i et hus )?

Gjelder samme regler for katt og hund synes dere? Eller har eier til katt litt mindre ansvar da katter går løse?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angelica :o)

7

• mil1365380270

3

• Sofline

3

• Gyda

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Etter min mening så må den som slipper et dyr inn i huset/leiligheten sin selv ta kostnadene ved eventuell skade. Dyreeieren kan da ikke lastes for at dyret har gjort noe når h*n selv ikke har kunnet påvirke om dyret skulle være der eller ei. Syns nå jeg da, men jeg vet ikke om det fins regler på dette.

Gjest mandolina
Skrevet

Etter min mening så må den som slipper et dyr inn i huset/leiligheten sin selv ta kostnadene ved eventuell skade. Dyreeieren kan da ikke lastes for at dyret har gjort noe når h*n selv ikke har kunnet påvirke om dyret skulle være der eller ei. Syns nå jeg da, men jeg vet ikke om det fins regler på dette.

Her går kattene fritt overalt. Vi kan ikke ha verandadøren oppe, uten at de kommer inn.

Så dette blir vrient med å fordele ansvar.

Om sommeren står døren jo oppe hele dagen, og vi jager katter ut hele tiden.

Skrevet

Jeg vil ikke at katta mi skal inn andre plasser enn hos meg! Derfor er det heller ikke mitt problem om noen -slipper- henne inn andre plasser. Da får de som slipper henne inn ta støyten.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg vil ikke at katta mi skal inn andre plasser enn hos meg! Derfor er det heller ikke mitt problem om noen -slipper- henne inn andre plasser. Da får de som slipper henne inn ta støyten.

Katter er jo så frekke, de bare lusker seg inn. Det er ikke snakk om å slippe de inn, men om at de går inn ubedt og blir jaget ut igjen?

mil1365380270
Skrevet

Hvis noen er så dumme at de lokker noen sin katt inn i huset har de ansvaret selv. Men de må få ha dører og vinduer oppe, det er katteeier som må ordne opp om pus tusler inn på annen manns eiendom og volder skade.

Skrevet

Det spørs hvem som har utvist uaktsomhet. Katten har null ansvar. Et evt barn som passer dyret har null. Eieren har 100%.

Så da spørs det hvor mye eieren kan dytte over på en ansvarlig annen voksen.

Skrevet

Her går kattene fritt overalt. Vi kan ikke ha verandadøren oppe, uten at de kommer inn.

Så dette blir vrient med å fordele ansvar.

Om sommeren står døren jo oppe hele dagen, og vi jager katter ut hele tiden.

Dagens katter... Der jeg vokste opp gikk det også alltid mange katter rundt, men de kom aldri inn.

Skrevet

Dagens katter... Der jeg vokste opp gikk det også alltid mange katter rundt, men de kom aldri inn.

I sommer på hytta opplevde vi en katt som hoppet inn gjennom vinduet på soverommet midt på natta og derved rev ned myggnettingen vi hadde festet med borrelåsteip på innsida!! ;-)

Skal si jeg skvatt litt da, gitt!

Skrevet

Kanskje de hadde blitt tuppa et visst sted litt for mange ganger av folk som ikke ville ha andres katter i hus, slik at de hadde blitt klok av skade?

Skrevet

Kanskje de hadde blitt tuppa et visst sted litt for mange ganger av folk som ikke ville ha andres katter i hus, slik at de hadde blitt klok av skade?

Kanskje... Eller kanskje var det fordi vi hadde katt selv.

Skrevet

I sommer på hytta opplevde vi en katt som hoppet inn gjennom vinduet på soverommet midt på natta og derved rev ned myggnettingen vi hadde festet med borrelåsteip på innsida!! ;-)

Skal si jeg skvatt litt da, gitt!

Oisann!

Gjest ChiengMai
Skrevet

En katteeier kan ikke kreve at alle naboer skal ha ytterdøra igjen. Katter tar seg til rette og går inn der det passer dem, på en varm dag f. eks der det er naturlig at ytterdørene står åpne for luftingas skyld, så blir da dette katteeiers ansvar å holde katten unna fristelsene.

Skrevet

Man er objektivt ansvarlig for skade som beitedyr og hund volder. Det er mest sannsynlig det samme med katter.

Skrevet

Hvis noen er så dumme at de lokker noen sin katt inn i huset har de ansvaret selv. Men de må få ha dører og vinduer oppe, det er katteeier som må ordne opp om pus tusler inn på annen manns eiendom og volder skade.

Den ene katten vår gikk ved flere anledninger inn i huset til en nabo av oss i sommer. (Han hadde døren oppe pga. varmen). Nå ble det ikke noen nabokrangel av dette, da naboen vår skysset katten ut igjen selv.

Mener du at det da egentlig var vårt ansvar å påse at katten ikke gikk inn der og kan du i tilfelle fortelle meg hvordan det skulle gått til?

mil1365380270
Skrevet

Den ene katten vår gikk ved flere anledninger inn i huset til en nabo av oss i sommer. (Han hadde døren oppe pga. varmen). Nå ble det ikke noen nabokrangel av dette, da naboen vår skysset katten ut igjen selv.

Mener du at det da egentlig var vårt ansvar å påse at katten ikke gikk inn der og kan du i tilfelle fortelle meg hvordan det skulle gått til?

"Mener du at det da egentlig var vårt ansvar å påse at katten ikke gikk inn der og kan du i tilfelle fortelle meg hvordan det skulle gått til?"

Den holdningen som gjør at folk hater hunder og katter - skikkelig dårlig holdning åm ha til husdyrhold!

Du har valgt å få katt og å ha den ute, da er det så klart ditt ansvar hvis den plager andre! Hvem sitt ansvar er det ellers? Hvem skal vaske når katten din har pisset i kjelleren til naboen mener du? Eller de må rense teppet for den saks skyld. Naboen?

Skrevet

"Mener du at det da egentlig var vårt ansvar å påse at katten ikke gikk inn der og kan du i tilfelle fortelle meg hvordan det skulle gått til?"

Den holdningen som gjør at folk hater hunder og katter - skikkelig dårlig holdning åm ha til husdyrhold!

Du har valgt å få katt og å ha den ute, da er det så klart ditt ansvar hvis den plager andre! Hvem sitt ansvar er det ellers? Hvem skal vaske når katten din har pisset i kjelleren til naboen mener du? Eller de må rense teppet for den saks skyld. Naboen?

Jeg fraskriver meg ikke ansvaret. Jeg lurer på hvordan man skal få passet på at utekatter ikke skal gå inn til folk som har døra oppe?

mil1365380270
Skrevet

Jeg fraskriver meg ikke ansvaret. Jeg lurer på hvordan man skal få passet på at utekatter ikke skal gå inn til folk som har døra oppe?

Det går så klart ikke. Noe som er synd for naboene (som kanskje har allergi, eller av andre grunner ikke vil ha katten inn), og ikke minst for katten, som risikerer å bli stengt inne når folk drar bort o.l.

Bra du er enig i at det er ditt ansvar, og ditt alene, om noe skjer med pus eller naboen. Har ikke noe imot katter, jeg, har hatt selv også.

Skrevet

Du trenger ikke være å bebreide. Det er tilstrekkelig at det er din katt. Omtrent som hvis et barn bader i svømmebassenget ditt og drukner mens du er bortreis. Man er faktisk objektivt ansvarlig i slike tilfeller. Veldig forenklet. :-)

Det blir naturligvis en annen sak dersom noen med vilje har plassert katten din i et glasshus fult av fabergé-egg...

Skrevet

"Hvem har ansvaret for hva en katt gjør?"

Webmaster kanskje? :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...