Gå til innhold

Når narkomane/fylliker tar på barna..

Anbefalte innlegg

Blir ukomfortable? Det er jo ikke det som er saken. Hvis barnet gir tydelig uttrykk for at dette liker jeg ikke, så må man jo som foreldre gripe inn og stoppe det som pågår. Men at fremmede har lyst til å snakke til barna, og stryke dem på kinnet... det syns jeg er harmløst, selv om de er aldri så skitne, illeluktende og i dine øyne ekle.

Det koster så lite å la et slitent menneske få 2 minutters oppmerksomhet. Men jeg tror det betyr mye for den som er vant med å bli oversett, vant med at folk snur seg vekk i forakt og ikke vil møte blikket deres.

De kan gjerne få 2 minutters oppmerksomhet, og det koster meg ingenting å smile å være hyggelig selv om personen foran meg er både skitten og rusa.

Men det betyr ikke at det er ok å ta på barnet mitt, det er å gå over streken.

Hvorfor er deres behov viktigere enn mine? Han/hun vil ta på barnet, jeg vil det IKKE. Det er mitt barn, dermed bestemmer JEG. Det er regelen på alle andre områder, enhver bestemmer over seg og sitt.

Syns overhodet ikke dette er en vanskelig etisk diskusjon.

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• Spirello

14

• Glimtipper

11

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

Jeg har vært i samme situasjon og reagerte ikke noe særlig på det.

Slik jeg forstår, så var problemet at han var narkoman/alkoholiker og hadde skitne fingre? Sjansene for at det er farlig for barnet ditt er jo forsvinnende små. Om problemet i hovedsak var at han var nærgående mot et barn som ikke ønsket det, så er det ingen grunn til å dra inn at han var narkoman/alkoholiker.

Men, i begge disse tilfellene, så hadde jeg nok heller holdt kjeft. Han kunne fort ha blitt såret og barnet mitt overlever såpass :)

Jeg tenker som deg. Har vært i sånne situasjoner flere ganger, sikkert fordi jeg er ei skravlebøtte som prater med alle.

Heh, ja, jeg mener det.

Jeg blir helt sjokkert over at mennesker ikke bare mener at dette visst nok er farlig for barnet, men attpåtil knapt tror de som mener det rasjonelle og logiske i forhold til dette.

Jeg sier ikke at det er farlig, jeg sier at det er ubehagelig.

Det er jeg som avgjør hvor grensen for intimitet går. Det er mitt barn det gjelder, og det er også min avgjørelse hvem som får dikke og dulle med henne på gata. Det inkluderer dessverre ikke fremmede, og jeg ville trukket henne unna gamle tanter med skinnende rende fingre også.

Se svaret mitt til sitarg lenger opp.

Det handler ikke om å ikke kunne være hyggelig og slå av en prat, men å respektere andres intimsfære.

Jeg sier ikke at det er farlig, jeg sier at det er ubehagelig.

Det er jeg som avgjør hvor grensen for intimitet går. Det er mitt barn det gjelder, og det er også min avgjørelse hvem som får dikke og dulle med henne på gata. Det inkluderer dessverre ikke fremmede, og jeg ville trukket henne unna gamle tanter med skinnende rende fingre også.

Se svaret mitt til sitarg lenger opp.

Det handler ikke om å ikke kunne være hyggelig og slå av en prat, men å respektere andres intimsfære.

Ja, ja. Det får jo være opp til deg, det er jeg enig i. Men jeg ser ikke hvor denne grensen din kommer fra. Hva er det du frykter, ved at andre tar på ditt barn?

Ja, ja. Det får jo være opp til deg, det er jeg enig i. Men jeg ser ikke hvor denne grensen din kommer fra. Hva er det du frykter, ved at andre tar på ditt barn?

Det handler ikke om frykt, jeg syns bare det er ubehagelig.

Syns det er like ubehagelig selv om folk jeg ikke føler jeg kjenner absolutt skal gi meg en klem e.l., så jeg overfører nok disse grensene til barnet mitt også, så lenge hun er for liten til å klart kunne utrykke hva hun mener selv.

Konklusjon; folk er forskjellige ;o)

Syns det er like ubehagelig selv om folk jeg ikke føler jeg kjenner absolutt skal gi meg en klem e.l., så jeg overfører nok disse grensene til barnet mitt også, så lenge hun er for liten til å klart kunne utrykke hva hun mener selv.

"Syns det er like ubehagelig selv om folk jeg ikke føler jeg kjenner absolutt skal gi meg en klem e.l."

Skal selvsagt ikke stå "selv" i den setningen :o) Gikk litt fort i svingene her.

Annonse

Jeg kan ikke krangle på at folk er forskjellige ;)

Men jeg vil gjerne utfordre deg litt. Kan det være at om en narkoman/alkoholiker/gammel dame ber om en klem fra deg, så vil gleden de får av den klemmen være mye større enn ditt forbigående ubehag?

Grenser handler ikke først og fremst om frykt, men respekt og velbefinnende.

Hva er det som er så vanskelig med å la være å ta i noen som ikke ønsker å bli tatt på? Hvorfor må man på død og liv tvangsintimiseres?

mvh

Nemlig. Egentlig er jo ikke dette noe annerledes enn alle de gamle damene som blir sentimentale og vil stryke og klappe på barna. De er fremmede, men de ser barnet, barnet rører ved noe i dem... Hva er egentlig galt i det?

(Og når jeg tenker meg om hender det ofte at jeg stryker fremmede barn på kinnet også... Snakker med moren f.eks. spør hvor gammelt barnet er, hva h*n heter, henvender meg til barnet, og hvis barnet gir kontakt tilbake så kan det hende jeg sier "du var nå jammen blid" eller noe sånt - og stryker på kinnet. Er jeg en ekling da???)

Hvis barnet ikke liker denne kontakten er du en ekling, ja. Skitten eller ren, edru eller full.

Det er også lite respektfullt å ikke respektere de grenser en mor setter for sitt barn. De er som regel velbegrunnede selv om du ikke forstår dem.

mvh

Jeg kan ikke krangle på at folk er forskjellige ;)

Men jeg vil gjerne utfordre deg litt. Kan det være at om en narkoman/alkoholiker/gammel dame ber om en klem fra deg, så vil gleden de får av den klemmen være mye større enn ditt forbigående ubehag?

"Kan det være at om en narkoman/alkoholiker/gammel dame ber om en klem fra deg, så vil gleden de får av den klemmen være mye større enn ditt forbigående ubehag? "

Det er slike tanker jeg "trøster" meg med de gangene jeg har opplevd slik "uønsket klemming" fra ukjente, og/eller at jeg egentlig mot min vilje blir sittendes å ha lange samtaler med ukjente (inklusive fylliker og "festens super-nerd").

I en blanding av god oppdragelse og frykten for å støte noen "holder jeg ut"! ;-)

Men det at jeg "holder ut" er jo ikke det samme som å si at jeg ikke synes slikt kan være ubehagelig!

Jeg synes ikke folk skal gå rundt og være tverre og avvisende og "sette folk på plass" og slikt, men jeg synes det er litt rart at du og enkelte andre her inne gir uttrykk for at dere ikke synes at er noen forskjell på den skitne narkomanes tilnærming og den elskelige gamle dama! Ikke engang "innerst inne"!

Hvis barnet ikke liker denne kontakten er du en ekling, ja. Skitten eller ren, edru eller full.

Det er også lite respektfullt å ikke respektere de grenser en mor setter for sitt barn. De er som regel velbegrunnede selv om du ikke forstår dem.

mvh

Ja men jeg er jo edru, da, så jeg ser jo om barnet ikke ønsker kontakt. Men når barnet gir god blikkontakt, gir et smil, og med hele seg viser at kontakten er interessant, da kan jeg strekke fram en hånd og stryke en liten hånd eller et kinn.

Hvis mødre skal drive og sette grenser "ikke ta på barnet mitt", da er det mødrene som er hysteriske etter min oppfatning.

(Men jeg rører aldri sovende barn, da. Og altså heller ikke hvis barnet virker avvisende. Men jeg er god på å "lese" barna, da, og du ser jo raskt om barnet er "med" eller ikke.)

"Kan det være at om en narkoman/alkoholiker/gammel dame ber om en klem fra deg, så vil gleden de får av den klemmen være mye større enn ditt forbigående ubehag? "

Det er slike tanker jeg "trøster" meg med de gangene jeg har opplevd slik "uønsket klemming" fra ukjente, og/eller at jeg egentlig mot min vilje blir sittendes å ha lange samtaler med ukjente (inklusive fylliker og "festens super-nerd").

I en blanding av god oppdragelse og frykten for å støte noen "holder jeg ut"! ;-)

Men det at jeg "holder ut" er jo ikke det samme som å si at jeg ikke synes slikt kan være ubehagelig!

Jeg synes ikke folk skal gå rundt og være tverre og avvisende og "sette folk på plass" og slikt, men jeg synes det er litt rart at du og enkelte andre her inne gir uttrykk for at dere ikke synes at er noen forskjell på den skitne narkomanes tilnærming og den elskelige gamle dama! Ikke engang "innerst inne"!

Og jeg kan ikke skjønne at det skal være noen forskjell på en narkoman og en gammel dame i så måte?

Annonse

Jeg mener det, helt oppriktig. Det er ingen forskjell. Det er vilt fremmede, som ønsker et øyeblikks kontakt.

Jeg tenker mange ganger på at både eldre og narkomane (og mange andre uten at vi ser det) er svært ensomme. Et smil, en hjelpende hånd, eller at noen tar seg tid til å slå av en prat kan bety mye for mange mennesker. Og DET er viktigere for meg enn om den gamle damen har vasket seg siden forrige toalettbesøk, eller hvor de skitne fingrene til en narkoman har vært.

Forresten lurer jeg på en ting. De av dere som er så nøye på at "fremmede" og spesielt narkomane ikke skal få ta på ungene deres, er dere like restriktive på å holde ungene UNNA fremmede, når barna blir store nok til å løpe rundt og med troskyldig blikk sier "hei" til alle og enhver?

Man trenger ikke møte så veldig mange barn for å oppdage at de har sine helt egne meninger om av hvem, når og hvordan de skal tiltales og for øvrig gis oppmerksomhet.

Voksne plikter å respektere dette hos barna og nærme seg med forsiktighet. Med barnets forelder i nærheten har man rask og enkel ekspertrådene på hva som er OK og ikke.

Jeg ville reagert på og mistet tilliten til hvem som helst som hverken respekterte de grenser barnet mitt uttrykte eller de grenser jeg satte for barnet. Samme hvor rene, pene og edrue de var.

Jeg oppfatter den situasjonen du beskriver som en avvisning av en som ikke respekterer grenser og spilleregler, ikke primært en avvisning av en rusmissbruker. At han velger å tolke det dit hen at det er hans person og ikke hans adferd du reagerer på, er en annen sak.

Enkelte rusmissbrukere har en lite trivelig og betryggende adferd, men blir fly forb... når folk ikke vil ha med denne adferden å gjøre.

mvh

Jeg synes du har mange utmerkede poenger i innlegget ditt, særlig det med å "holde ut" i enkelte situasjoner. ;o)

Men jeg må få lov til å svare på dette med den narkomane kontra den elskelige, gamle damen.

En narkoman/fyllik som er synlig uflidd, er også mer "synlig ekkel". Men hvordan vet vi at den gamle dama ikke har klødd seg grundig i rompa før hun klappet på barnet? Satt på spissen, altså...

Hun har i hvert fall sikkert holdt i en handlevogn med milliarder av ekle basiller, akkurat som vi gjør hver eneste dag.

Når det gjelder "ekkelhet" vet vi jo til syvende og sist ingenting om folks personlige hygiene eller helsetilstand utover det vi kan se. Og skulle man gått rundt og grublet på sånt, ville man jo blitt for nevrotisk til å forlate huset til slutt.

Her er forutsetningen at ungen faktisk ikke er synlig ukonfortabel eller direkte redd for den som nærmer seg, altså.

Grenser handler ikke først og fremst om frykt, men respekt og velbefinnende.

Hva er det som er så vanskelig med å la være å ta i noen som ikke ønsker å bli tatt på? Hvorfor må man på død og liv tvangsintimiseres?

mvh

Jeg er ikke en av de menneskene som liker å kose og klemme på folk. Mine nærmeste venner klemmer jeg nesten aldri, vi liker det best sånn.

Men om noen som ønsker det stryker mitt barn på kinnet eller plukker han opp, så gjør det meg ingenting. Ei heller om jeg blir bedt om å gi en fremmed en klem, fordi de trenger det. For meg handler det om å gi litt til andre mennesker, være litt raus. Hvor ubehagelig kan det være å gi en klem, når det gleder noen andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...