Gå til innhold

Når narkomane/fylliker tar på barna..

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en liten by, hvor vi stort sett har oversikt over "byens løse fugler". De fleste av dem er helt harmløse, og ville aldri gjort en flue fortred. Og SLETT IKKE et barn. Joda, de tyr kanskje til innbrudd og nasking for å finansiere sitt rusmisbruk, men de skader ingen.

Kanskje er det derfor jeg har et så avslappet forhold til dem? De fleste av dem VET jeg er harmløse. Jeg er MYE mer redd for ungdomsgjenger som plutselig dukker opp når jeg står alene i en mørk gate og venter på bussen, enn den litt tafatte, slitne, skitne alkoholikeren som bare vil ha noen å prate med.

Bare en historie til om det å kjenne til personene på forhånd:

Jeg kommer fra en liten by der det var en daginstitusjon for voksne psykisk utviklingshemmede, og de var ofte på tur rundt i byen for å gjøre diverse ærender etc. Jeg var derfor veldig vant til dem og det gjorde meg derfor null og niks at flere av dem kunne stirre åpenlyst, stille "rare" spørsmål osv.

Så flytter jeg til Oslo, og en sen kveldstime står jeg alene på en trikkeholdeplass. Så kommer en ung mann og stiller seg opp ved siden av meg og stirrer og gaper. Jeg var jo vant med slikt "hjemmefra", og tenkte at han gjerne må få ta en ttt og at dette er helt harmløst.

Så kommer trikken, og han og jeg setter oss inn i bakerste vogn (vogna hadde ikke dør over til vogna som føreren satt i), og vi var de eneste der.

Så setter denne fyren seg (stor og muskuløs!!) rett foran meg, og i tillegg til stirringen og gapingen sitter han og runker og vrikker og vrir seg! *gulp* Jeg skal love deg at noe av småbyens uskyld forsvant der og da gitt.

Da jeg prøvde å gå av på en holdeplass fulgte han etter, og jeg skyndte meg å smette tilbake inn på trikken før dørene lukket seg og fyren ble stående igjen på holdeplassen!

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• Spirello

14

• Glimtipper

11

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

Og jeg ville en gang være hyggelig mot en narkoman jente som snakket til meg, så jeg tenkte jeg i det minste skulle være høflig og hyggelig og svarte.

Det hele endte med at jeg ble forsøkt ranet (det ble bl.a. viftet med en kniv), og dette midt på blanke dagen, med masse folk rundt, som ikke turte involvere seg.

Det er ikke bare at man er selvgode og redd for å få skitt på fingrene som kan gjøre en reservert, nei.

mvh

Jeg synes du har mange utmerkede poenger i innlegget ditt, særlig det med å "holde ut" i enkelte situasjoner. ;o)

Men jeg må få lov til å svare på dette med den narkomane kontra den elskelige, gamle damen.

En narkoman/fyllik som er synlig uflidd, er også mer "synlig ekkel". Men hvordan vet vi at den gamle dama ikke har klødd seg grundig i rompa før hun klappet på barnet? Satt på spissen, altså...

Hun har i hvert fall sikkert holdt i en handlevogn med milliarder av ekle basiller, akkurat som vi gjør hver eneste dag.

Når det gjelder "ekkelhet" vet vi jo til syvende og sist ingenting om folks personlige hygiene eller helsetilstand utover det vi kan se. Og skulle man gått rundt og grublet på sånt, ville man jo blitt for nevrotisk til å forlate huset til slutt.

Her er forutsetningen at ungen faktisk ikke er synlig ukonfortabel eller direkte redd for den som nærmer seg, altså.

Det er vel ikke det at en narkoman kan være skitten og uflidd som gjør meg mer skeptisk enn jeg er til en elskelig gammel dame.

Det er det at jeg vet av erfaring at sammen med denne ufliddheten følger ofte en uforutsigbar, noen ganger ubehagelig, noen ganger truende og iblant direkte farlig adferd.

Sjansen for at en narkoman skal gå av skaftet er faktisk langt større enn for en gammel dame.

mvh

Jeg mener det, helt oppriktig. Det er ingen forskjell. Det er vilt fremmede, som ønsker et øyeblikks kontakt.

Jeg tenker mange ganger på at både eldre og narkomane (og mange andre uten at vi ser det) er svært ensomme. Et smil, en hjelpende hånd, eller at noen tar seg tid til å slå av en prat kan bety mye for mange mennesker. Og DET er viktigere for meg enn om den gamle damen har vasket seg siden forrige toalettbesøk, eller hvor de skitne fingrene til en narkoman har vært.

Forresten lurer jeg på en ting. De av dere som er så nøye på at "fremmede" og spesielt narkomane ikke skal få ta på ungene deres, er dere like restriktive på å holde ungene UNNA fremmede, når barna blir store nok til å løpe rundt og med troskyldig blikk sier "hei" til alle og enhver?

Mitt problem med vilt fremmede som plutselig vil ha kontakt er at jeg så ofte har erfart at dette betyr trøbbel av en eller annen form. Uavhengig av personlig hygiene.

I visse settinger vil jeg derfor avvise et hvert forsøk på kontakt av hensyn til egen og barnets sikkerhet (om jeg har med et barn).

Synes det er trist at jeg finner det nødvendig å være så forsiktig.

mvh

Ekle og ekle, fru Blom, hva er nå det....?

De har selvsagt like mye menneskeverd som alle andre, men jeg skal helt ærlig innrømme at jeg føler større ubehag ved å befinne meg i nærheten av narkomane enn det man kanskje kan kalle "vanlige folk".

Jeg har flere ganger stått alene i en luguber gate på kveldstid og ventet på bussen, og da synes jeg alltid det er guffent når narkomane kommer nærme og snakker til meg. Jeg er usikker på hva de vil og hva de eventuelt kan gjøre.

Men kommer det en annen busspassasjer og stiller seg ved siden av meg og spør om buss nr X har gått, gjør det meg ikke et døyt.

Men denne følelsen av ubehag gjelder ikke bare "yrkes-rusede". Jeg har også mang en gang tatt en sen buss eller tog hjem, og synes ikke noe om at en overstadig beruset person setter seg ved siden av meg og begynner å prate høyt ubehøvlet og gjentar alle svarene mine høyt, kommenterer og ler etc. Det gjelder OGSÅ dem med julebordsdress.

De ekleste er de som ikke bare har julebordress og alt for mange uviselige innabords, men også tror de er Guds gave til seksualitet og at jeg også tror det...

;-)

mvh

Annonse

De ekleste er de som ikke bare har julebordress og alt for mange uviselige innabords, men også tror de er Guds gave til seksualitet og at jeg også tror det...

;-)

mvh

LOL, ja huff!!! Ikke særlig festlig å bli "utsatt" for slike, nei!

Har du vært i utlandet med ditt barn noen gang?

Jeg har opplevd at mitt barn er løftet opp og klemt på og tilogmed kysset på kinnet av folk i andre land.

Skulle jeg virkelig blitt irritert av den grunn? Så lenge barnet ikke har åpne sår så er det ikke så farlig med bakterier. Og vi vasket barnet både i ansikt og hender når vi kom tilbake på hotellene.

Om barnet ikke satte pris på denne kontakten ville jeg ikke likt det.

Selv er jeg lite fan av denne overveldende tvangsnærheten og skjønner ikke poenget. Mye av det er innholdsløst eller endog maktdemonstrasjoner.

Men jeg vet at i noen kulturer er dette mer vanlig. Takker meg til "kalde" Norge der det ennå er kultur for å få sette grenser for egen kropp.

mvh

Det er vel ikke det at en narkoman kan være skitten og uflidd som gjør meg mer skeptisk enn jeg er til en elskelig gammel dame.

Det er det at jeg vet av erfaring at sammen med denne ufliddheten følger ofte en uforutsigbar, noen ganger ubehagelig, noen ganger truende og iblant direkte farlig adferd.

Sjansen for at en narkoman skal gå av skaftet er faktisk langt større enn for en gammel dame.

mvh

Problemet er vel at det er tre forskjellige ting som diskuteres i denne tråden. Noen snakker om hygiene, noen mener det dreier seg om utilregnelighet, og noen argumenterer i forhold til personlige grenser rent generelt.

Problemet er vel at det er tre forskjellige ting som diskuteres i denne tråden. Noen snakker om hygiene, noen mener det dreier seg om utilregnelighet, og noen argumenterer i forhold til personlige grenser rent generelt.

Vet ikke om det er et problem eller en berikelse.

Godt oppsummert er det i alle fall!

;-)

Det er vel nok en illustrasjon på hvor forskjellig man ser på ting og hvor ulikt man priorieterer.

mvh

Om barnet ikke satte pris på denne kontakten ville jeg ikke likt det.

Selv er jeg lite fan av denne overveldende tvangsnærheten og skjønner ikke poenget. Mye av det er innholdsløst eller endog maktdemonstrasjoner.

Men jeg vet at i noen kulturer er dette mer vanlig. Takker meg til "kalde" Norge der det ennå er kultur for å få sette grenser for egen kropp.

mvh

"Takker meg til "kalde" Norge der det ennå er kultur for å få sette grenser for egen kropp."

Sånne utsagn... vet nesten ikke om jeg skal le eller gråte av dem.

"Takker meg til "kalde" Norge der det ennå er kultur for å få sette grenser for egen kropp."

Sånne utsagn... vet nesten ikke om jeg skal le eller gråte av dem.

Hvis du finner noen på gata å holde godt rundt kan du jo gråte.

;-)

Sørgelige greier med disse menneskene som selv vil bestemme når de skal klappes og klemmes på.

mvh

Synes det går an å si fra på en hyggelig måte hvis man ikke vil at noen skal ta på barnet ditt!De(narkomane) har jo ikke svartedauen heller........

jeg synes det er like ekkelt med fremmede andre(ikke narko) som piller ungene i ansiktet- vet jo ikke hvor frognerfruene har vært med syltelabbene heller....

Si ifra på en fin måte hvis det er noe barnet ikke liker eller du vil at andre ikke skal gjøre med barnet!

Annonse

Hvis du finner noen på gata å holde godt rundt kan du jo gråte.

;-)

Sørgelige greier med disse menneskene som selv vil bestemme når de skal klappes og klemmes på.

mvh

Hehe.. jeg valgte å le..:-)

...ja for det er unektelig litt komisk med slike antydninger om Norge som en sivilisasjonens høyborg i motsetning til alle disse utlendingene som bare driver å tafser på hverandre (og deg?)

Du har observert mange forskjellige kulturer rundt om i verda skjønner jeg?

Hehe.. jeg valgte å le..:-)

...ja for det er unektelig litt komisk med slike antydninger om Norge som en sivilisasjonens høyborg i motsetning til alle disse utlendingene som bare driver å tafser på hverandre (og deg?)

Du har observert mange forskjellige kulturer rundt om i verda skjønner jeg?

Jeg har ikke sagt noe om sivilisasjonens høyborg. Det er helt og holdent dine ord.

Fakstisk er mitt inntrykk at den norske "kulden" er ganske så utskjelt og regnes som mindreverdig i forhold til andre og "varmere" kulturer.

Så er det mitt privilegium å foretrekke å få ha kroppen min i fred, sivilisert eller ikke, og ditt privilegium og forakte et slikt ønske om grensesetting.

;-)

mvh

Har du vært i utlandet med ditt barn noen gang?

Jeg har opplevd at mitt barn er løftet opp og klemt på og tilogmed kysset på kinnet av folk i andre land.

Skulle jeg virkelig blitt irritert av den grunn? Så lenge barnet ikke har åpne sår så er det ikke så farlig med bakterier. Og vi vasket barnet både i ansikt og hender når vi kom tilbake på hotellene.

JEG hadde ihvert fall blitt irritert om noen hadde gjort det med ungen min, eller meg.. man kysser da ikke fremmede barn.. Sønnen min er bare 15 mnd. men han vil ikke bli løftet eller kost av hvem som helst

Blir ukomfortable? Det er jo ikke det som er saken. Hvis barnet gir tydelig uttrykk for at dette liker jeg ikke, så må man jo som foreldre gripe inn og stoppe det som pågår. Men at fremmede har lyst til å snakke til barna, og stryke dem på kinnet... det syns jeg er harmløst, selv om de er aldri så skitne, illeluktende og i dine øyne ekle.

Det koster så lite å la et slitent menneske få 2 minutters oppmerksomhet. Men jeg tror det betyr mye for den som er vant med å bli oversett, vant med at folk snur seg vekk i forakt og ikke vil møte blikket deres.

Jeg såret ikke vedkommende, men synes han ble slitosmt og litt for påtrengende. Greit at han tok gutten min i hånda og pratet med han, men ikke tafse i ansiktet hans, eller nesten hoppe i vogna for å kile han og skremmet vettet av ungen. DA mp jeg få si i fra, om han skulle bli aldri så fornærmet så fikk ikke det hjelpe. Ser ikke på narkomane med forakt, og er like hyggelig mot dem som med andre mennesjer. De blir behandlet som alle andre av meg, enten de er høflige eller ikke... Men ikke alltid like lett å prate med en rusa person, ting går liksom ikke inn..

Og hva kan poden bli smittet av, er han full av åpne sår i ansiktet eller??

Nå vet jeg ikke hvor gammel poden din er, men det virket jo ikke som om han bli nevneverdig redd før du begynte å reagere, - iallefall ikke slik jeg synes du beskrev det.

Har selv erfaring fra at "de narkomanne/fyllikene" også har de samme behovene for respekt og likeverdighet som alle andre!

Og hva kan poden bli smittet av, er han full av åpne sår i ansiktet eller??

* Jeg ser helst at han ikke får mokkete hender i fjeset, det gjelder alle, besteforeldre og. :) Men synes det var ekstra ekkelt med hendene hans fordi de var helt svarte nesten.. Og jeg tviler sterkt på at han vaska hender etter han tissqa sist. Vil ikke ha andres shit og møkk i ansiktet mitt eller sønnen min sitt. Nei han har ikke åpne sår i ansiktet, ikke det som er saken her. Liker du at folk som du ikke aner hvor har hatt henda sine tar ungene dine i fjestet? Det gjør ikke jeg..

Nå vet jeg ikke hvor gammel poden din er, men det virket jo ikke som om han bli nevneverdig redd før du begynte å reagere, - iallefall ikke slik jeg synes du beskrev det.

* Jeg ser med en gang når han blir redd, jeg kjenner da min egen sønn! Reagere? tror du jeg fikk hysterisk anfall og skreik til han? Jeg sa rolig med et smil at han blir skremt, og at han er sjenert og liker ikke at fremmede kommer for nære, og det er sant og gjelder alle.

Har selv erfaring fra at "de narkomanne/fyllikene" også har de samme behovene for respekt og likeverdighet som alle andre!

* Fikk han ikke det mener du? Da har du i hvert fall misforstått hele forklaringa.. Var jo han som ikke respekterte det jeg sa. Var ikke uhøflig overhodet. Og har aldri skrevet at jeg misliker narkomane, eller ikke mener de er like mye verdt som alle andre.

Nemlig. Egentlig er jo ikke dette noe annerledes enn alle de gamle damene som blir sentimentale og vil stryke og klappe på barna. De er fremmede, men de ser barnet, barnet rører ved noe i dem... Hva er egentlig galt i det?

(Og når jeg tenker meg om hender det ofte at jeg stryker fremmede barn på kinnet også... Snakker med moren f.eks. spør hvor gammelt barnet er, hva h*n heter, henvender meg til barnet, og hvis barnet gir kontakt tilbake så kan det hende jeg sier "du var nå jammen blid" eller noe sånt - og stryker på kinnet. Er jeg en ekling da???)

Jeg liker ikke at fremmede folk tar han i ansiktet, enten det er gamle tanter, advokater eller fylliker. Et stryk er greit, men ikke tafsing.. Jeg ser på reaksjonen til sønnen min om han mistrives i situasjonen, og selvfølgelig gjør jeg noe da. Han er 15 mnd. og kan ikke snakke for seg. Er ikke snakk om sykdommer, men er snakk om at folk blir for nærgående. Jeg liker heller ikke at fremmede tar på meg.

Har ikke lest de andre svarene. Men dette har jeg også opplevd. Og jeg tenker veldig annerledes enn deg.

For som du sier, de er slitne, møkkete. De er mange ganger også ensomme, og ønsker kontakt. Så når de ser barna, så blir de glade, og vil gjerne stryke barnet på kinnet. De fleste av dem er både hyggelige og høflige, om de er aldri så rusa. Og derfor har jeg latt dem stryke barna på kinnet. Latt dem få vise litt omsorg for noen.

Jeg har forøvrig også en gang latt en vilt fremmed alkoholiker gi MEG en klem, midt på gata midt på dagen. Vi kom i prat, og han fortalte at han var alkoholiker, og etter noen minutter var vi klar til å gå hver vår vei. Da ba han om å få lov til å gi meg en klem, og det fikk han. Etterpå gikk han sin vei, med skjelvende stemme og tårer i øynene.

Tåredryppende og rørende!

Ja, de ER møkkete og slitne (svært sjelden å se en oppegående og opplagt nerkoman), men har aldri sagt at de er mindre verdt eller ikke kan prates til. men han skremte barnet mitt og da jeg høflig ga et hint om å ikke drive å ta på han så ga han seg ikke..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...