Gå til innhold

En slump med penger. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Heldiggrisen!:)
Skrevet

Var så heldig å få solgt leiligheten min på mandag. På ett år har jeg tjent 800 000 kr! Så er saken.. Hva gjør jeg med pengene? Skal jeg betale ned studielånet mitt på cirka 250 000? Hadde vært deilig å bli kvitt det, men hører at dette er et lurt lån å ha.

Samboeren min og jeg eier en annen leilighet sammen, som vi bor i. Der har vi 1,7 mill i gjeld. Skal vi betale ned på denne eller finne noe å investere i? Håper på gode råd..

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• Atene

7

• morsan

7

• Sofline

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Studielånet er det siste lånet du skal betale ned.

Når det gjelder boliggjelden idag, forstår jeg det som at du og samboeren har den sammen, men at gevinsten på salget er etter en leilighet du har alene?

Å betale ned på din andel av boliglånet lyder fornuftig, men ikke hvis halvparten i praksis går til å betale ned samboerens andel. Da må dere dele opp lånet slik at dere står ansvarlige for hver deres andel, og du bare betaler ned på din.

Skrevet

Betal ned på boliglånet og sett av litt til nød og fornøyelser, f.eks. 100-200 000 kr. Men husk hva Atene sier om deling av boliglån.

Skrevet

Studielånet er det siste lånet du skal betale ned.

Når det gjelder boliggjelden idag, forstår jeg det som at du og samboeren har den sammen, men at gevinsten på salget er etter en leilighet du har alene?

Å betale ned på din andel av boliglånet lyder fornuftig, men ikke hvis halvparten i praksis går til å betale ned samboerens andel. Da må dere dele opp lånet slik at dere står ansvarlige for hver deres andel, og du bare betaler ned på din.

Ja, leiligheten var et prosjekt som jeg hadde kjøpt meg inn i, før jeg ble sammen med kjæresten min. Leiligheten sto ferdig sommeren 2005, men da hadde jeg allerede flyttet sammen med kjæresten min et annet sted i landet. Har beholdt leiligheten i ett år og leid den ut med fortjeneste. Jeg forstår hva du sier, men synes det virker litt smålig å dele huslånet og betale ned på min del. Når den ene parten har vært så heldig å få et så stort overskudd, bør ikke det komme partneren litt til gode? Vi er jo tross alt sammen. :)

Skrevet

Ja, leiligheten var et prosjekt som jeg hadde kjøpt meg inn i, før jeg ble sammen med kjæresten min. Leiligheten sto ferdig sommeren 2005, men da hadde jeg allerede flyttet sammen med kjæresten min et annet sted i landet. Har beholdt leiligheten i ett år og leid den ut med fortjeneste. Jeg forstår hva du sier, men synes det virker litt smålig å dele huslånet og betale ned på min del. Når den ene parten har vært så heldig å få et så stort overskudd, bør ikke det komme partneren litt til gode? Vi er jo tross alt sammen. :)

Så lenge dere fortsatt er sammen, har det jo ingenting å si om det er din, hans eller begges del du betaler ned på.

Men den dagen forholdet ryker (ja, jeg vet det virker som en latterlig tanke nå) da kommer du til å irritere deg grønn over at du ga ham 400 000 som da kunne kommet godt med, rett i lommen.

Skrevet

Hvis dere ikke deler lånet, og du betaler ned med hele gevinsten, gir du ham 400 000.

Det er selvfølgelig ditt valg. Bare vær klar over hva du gjør.

For min egen del kan jeg bare si at jeg aldri ville ha gjort det. Se på skilsmissestatistikken. Samboerforhold har enda dårligere sjanser.

Gjest mandolina
Skrevet

Husk å sette penger av til skatten, fortjenesten er skattepliktig.

Hilsen

Skrevet

Jeg hadde investert det i en ny leilighet (liten studentleilighet?) og leid den ut.

Gjest Olga fra Oslo
Skrevet

Jeg ville ha gjort som MP foreslår. Har tenkt tanken selv.

Skrevet

Du kommer til å angre på at du gav ham 400 000 kr hvis dere går fra hverandre....

Skrevet

Så lenge dere fortsatt er sammen, har det jo ingenting å si om det er din, hans eller begges del du betaler ned på.

Men den dagen forholdet ryker (ja, jeg vet det virker som en latterlig tanke nå) da kommer du til å irritere deg grønn over at du ga ham 400 000 som da kunne kommet godt med, rett i lommen.

hvordan klarer du å se at innskriver er en dame?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes overhodet ikke det er smålig, og jeg synes ikke du må finne på å la disse pengene bare skli inn i fellesøkonomien.

Om du ønsker å gi ham et bidrag kan du gi ham et rentefritt lån på halvparten.

Skrevet

Du kommer til å angre på at du gav ham 400 000 kr hvis dere går fra hverandre....

Jeg gir jo ikke bort 400 000. Jeg investerer i vår felles fremtid. Dersom det skulle ta slutt, velger jeg å stole på at jeg tok en riktig beslutning på det tidspunktet beslutingen ble tatt. Jeg kan ikke leve livet mitt som om det skulle ta slutt. Tror kanskje at den tankegangen har ødelagt mangt et forhold. Her er det ikke mitt og ditt, men vårt. Vi har en avtale som sier at vi deler 50/50 ved brudd. Dessuten fortjener denne personen 400 000 kroner og mer enn det.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg ville ha gjort som MP foreslår. Har tenkt tanken selv.

Jeg er enig med Babette, det nicket ditt får meg til å skvette hver gang. Det hjelper ikke at jeg vet hvilken koselig dame som gjemmer seg bak.

Kan du ikke prøve å finne noe annet?

Skrevet

Hvis dere ikke deler lånet, og du betaler ned med hele gevinsten, gir du ham 400 000.

Det er selvfølgelig ditt valg. Bare vær klar over hva du gjør.

For min egen del kan jeg bare si at jeg aldri ville ha gjort det. Se på skilsmissestatistikken. Samboerforhold har enda dårligere sjanser.

Ja, vet at vi har statistikken mot oss. Som jeg sa til Sofline, så ser jeg på det som å investere i vår felles fremtid. Hvorfor skal man ikke gi 400 000 til den man elsker? ;-) Neida, men jeg ser poenget ditt. Kommer vel kanskje til å investere i noe videre..

Skrevet

hvordan klarer du å se at innskriver er en dame?

Ja, det kan du si. Alle her går ut fra at jeg er kvinne. hihi:)

Skrevet

Husk å sette penger av til skatten, fortjenesten er skattepliktig.

Hilsen

Ja, den er allerede trukket fra:)

Skrevet

Ja, vet at vi har statistikken mot oss. Som jeg sa til Sofline, så ser jeg på det som å investere i vår felles fremtid. Hvorfor skal man ikke gi 400 000 til den man elsker? ;-) Neida, men jeg ser poenget ditt. Kommer vel kanskje til å investere i noe videre..

Ja, du kan jo se på det som en investering i felles fremtid. Det er isåfall en meget risikabel investering.

Som jeg sa, det viktigste er at du vet hva du gjør. Men jeg mistenker at du er noen år yngre enn meg. Jeg håper også at du forblir endel erfaringer fattigere.

Et godt kompromiss er kanskje å investere i noe som gir en årlig avkastning, og så dele avkastningen så lenge dere er sammen?

Skrevet

Jeg gir jo ikke bort 400 000. Jeg investerer i vår felles fremtid. Dersom det skulle ta slutt, velger jeg å stole på at jeg tok en riktig beslutning på det tidspunktet beslutingen ble tatt. Jeg kan ikke leve livet mitt som om det skulle ta slutt. Tror kanskje at den tankegangen har ødelagt mangt et forhold. Her er det ikke mitt og ditt, men vårt. Vi har en avtale som sier at vi deler 50/50 ved brudd. Dessuten fortjener denne personen 400 000 kroner og mer enn det.

Jeg er enig i filosofien din, men den fungerer ikke i praksis ved et brudd. Få for all del, hvis du ikke har det, papirer på at du eier halvparten av leiligheten og en samboerkontrakt som sier at dere skal dele 50-50 ved evt. brudd.

Jeg kan nevne et skrekkeksempel. Dette skjedde på 90-tallet hvor husprisene var lave. En mann kjøpte en rønne til spottpris. Så fant han seg dame. Hun solgte huset og flyttet inn hos ham. Alle pengene sine -flere hundre tusen- brukte hun på å pusse opp huset hans. Alt ble nytt både ute og inne. Så gikk de fra hverandre. Siden han stod som eier av huset, fikk han det. Hun hadde ingen dokumentasjon på at det var hun som hadde betalt for all oppussing, som hadde mangedoblet husets verdi. Hun måtte starte på bar bakke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...