Gå til innhold

FAU - hva kan de bidra med?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurelitt pådet

Leste nettopp om barn og mobbing på skolen. Vi har litt av det her også, og som FAU representant tok jeg det opp. - Slike saker hører ikke hjemme i FAU, fikk jeg vite.

Her snakker vi om trafikkproblemer ved anskomst, om organisering av dugnad, etc.

Hva slags temaer diskuteres ved andre skoler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253296-fau-hva-kan-de-bidra-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FAU repr.

Vel, det synes jeg vitner om litt merkelig da..

Alle saker som tas opp i FAU er jo saker som opptar foreldrene (på vegne av barna sine)

Synes absolutt FAU er rette forum for å diskutere dette, og evt. komme med forslag til tiltak mot mobbing.

Mye vi foreldre kan gjøre!

De skal ikke være så fastlåste å bare jobbe med de "faste" tingene som 17. mai komité (arr. 17 mai på skolen), skole/hjem samarbeid, skolevei osv.

Det er da mange ting man kan gjøre og også foreslå videre i SU (samarbeidsutvalget der både rektor, lærere og elevrådetsrepr sitter).

Hos oss tar vi opp det som opptar oss.

Bråk (av tildels tilreisende ungdom) rundt skolen etter skoletid har gjort at vi nå organiserer en del foreldre til å gå "vakter" for å "passe litt på" og være tilstede for barn/ungdom. Noen de kan prate med på kveldstid. Dempe opp evt. negative hendelser. Forebygge bråk.

Synes du ikke skal gi deg. Prøv å alliere deg med andre foreldre evt. FAU repr. og ta saken opp på nytt. Man står gjerne sterkere om man er flere sammen..

Gjest Annen FAU repr.

Hei

Faktisk så er det sånn at FAU er PLIKTIGE til å ta opp slike saker!

Følgende står i opplæringsloven:

FAU er hjemlet i opplæringsloven § 11-4.

Ved hver grunnskole skal det være et foreldreråd der alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer. I loven står det følgende om foreldrerådets oppgaver:

"Foreldrerådet skal fremje fellesinteressene til foreldra og medverke til at elevar og foreldre tek aktivt del i arbeidet for å skape godt skolemiljø. Foreldrerådet skal arbeide for å skape godt samhald mellom heimen og skolen, leggje til rette for trivsel og positiv utvikling hjå elevane og skape kontakt mellom skolen og lokalsamfunnet.

Se masse mer på www.fug.no

Stå på, vårt FAU bruker alltid tid på slike ting når det er behov!!!

Lykke til

Hilsen

I all verden... Selvfølgelig er det en sak for FAU.

Se for øvrig på denne nettsida:

http://www.bbu.bronnoy.no/fau/HvaerFAU.shtml

Legg spesielt merke til det som står under "Eksempler på oppgaver og saker kan være"...

Dette hadde jeg vist fram til den som påsto at mobbing ikke var en sak for FAU.

Annonse

Gjest Lurelitt pådet

I all verden... Selvfølgelig er det en sak for FAU.

Se for øvrig på denne nettsida:

http://www.bbu.bronnoy.no/fau/HvaerFAU.shtml

Legg spesielt merke til det som står under "Eksempler på oppgaver og saker kan være"...

Dette hadde jeg vist fram til den som påsto at mobbing ikke var en sak for FAU.

Det var godt å få svar på dette.

Fin link også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...