Gå til innhold

Har man krav på sykepenger?

Anbefalte innlegg

Gjest tittenteiii
Skrevet

Ei venninne av meg ble ansatt i ny jobb 1.september i år. Hun har vært hjemme med en ungen, de siste månedene har hun vært i ulønnet permisjon.

Så er hun gravid igjen og blir sykemeldt etter knappe 3 uker i firmaet og er ennå ikke tilbake på jobb.

Spørsmålet er; har hun krav på sykepenger siden hun har vært ansatt så kort tid?

Hun får lønn av arbeidsgiver (lite privat firma) men har de krav på å få penger tilbake av trygdekontoret? Når får de evenuelt avslag på dette?

Har hun krav på full lønn i permisjonen dersom hun nå blir sykemeldt helt fram til fødselen? (første mann kom 2 måneder for tidlig). Som sagt har hun vært i ulønnet permisjon 2-3 måneder før hun ble ansatt i nytt firma.

Håper noen kan svare meg på dette da meg og venninnen min ikke blir helt enige om hvem som har rett osv!

Skrevet

Hvis hun var gravid da hun søkte om jobb / ble ansatt, vil det være et brudd på lojalitetsplikten å ikke informere arbeidsgiveren om dette - såfremt sykemeldingen skyldes graviditeten, og hun visste at hun kom til å sykemelde seg såpass kort tid etter ansettelsen.

Det er høyesterettsdom om dette et sted, men jeg husker ikke hvor. Poenget er iallfall at firmaet muligens kan si henne opp og ha sitt på det tørre.

Skrevet

Hvis hun var gravid da hun søkte om jobb / ble ansatt, vil det være et brudd på lojalitetsplikten å ikke informere arbeidsgiveren om dette - såfremt sykemeldingen skyldes graviditeten, og hun visste at hun kom til å sykemelde seg såpass kort tid etter ansettelsen.

Det er høyesterettsdom om dette et sted, men jeg husker ikke hvor. Poenget er iallfall at firmaet muligens kan si henne opp og ha sitt på det tørre.

Det egentlig poenget var vel at det kanskje ikke er noen plikt til å betale sykepenger heller i slike tilfeller?:)

Men det vet ikke jeg :) Så det var kanskje litt utenfor spørsmålet...

Skrevet

Du tar feil. Man har absolutt ikke plikt til å informere på jobbintervju, i søknad eller ved ansettelse at man er gravid. Vedkommende kunne da heller ikke vite at hun kom til å bli sykemeldt. Graviditet er ingen sykdom, og de fleste klarer fint å jobbe mens de er gravide.

Skrevet

Du tar feil. Man har absolutt ikke plikt til å informere på jobbintervju, i søknad eller ved ansettelse at man er gravid. Vedkommende kunne da heller ikke vite at hun kom til å bli sykemeldt. Graviditet er ingen sykdom, og de fleste klarer fint å jobbe mens de er gravide.

Nei, da er det isåfall Høyesterett som har tatt feil. Jeg skal sitere derfra hvis jeg finner igjen dommen, den overrasket meg egentlig også.

Poenget er at når det er svært kort tid til man tar ut permisjon og så videre - kanskje bare et par uker - så er det i strid med lojalitetsplikten overfor arbeidsgiveren. Du kan ikke takke ja til en jobb, og så kreve fødselspermisjon en uke etterpå. Det forutsetter jo at arbeidsgiveren faktisk protesterer det.

Skrevet

Nei, da er det isåfall Høyesterett som har tatt feil. Jeg skal sitere derfra hvis jeg finner igjen dommen, den overrasket meg egentlig også.

Poenget er at når det er svært kort tid til man tar ut permisjon og så videre - kanskje bare et par uker - så er det i strid med lojalitetsplikten overfor arbeidsgiveren. Du kan ikke takke ja til en jobb, og så kreve fødselspermisjon en uke etterpå. Det forutsetter jo at arbeidsgiveren faktisk protesterer det.

Ja, man skal varsle om permisjon en viss tid i forveien, med det er ikke snakk om permisjon her, men sykdom. Fravær pga. sykdom kan sjelden varsles lang tid i forveien, med mindre man har en planlagt operasjon. Dét er jo ikke tilfellet her.

Skrevet

Man har ingen plikt i det hele tatt til å informere om at man er gravid ved et jobbintervju :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...