Gjest også en mamma Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Har en som skal starte på skolen til høsten, og en god kollega som stadig "reklamerer" for Steinerskolen. Er det noen som kanskje har prøvd både Steiner og offentlig skole som kan si litt om forskjellene i praksis? Jeg er kjent med det grunnleggende verdisynet, men jeg lurer altså på hvordan dette er i praksis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg har gått på både Steinerskolen og offentlig skole. For meg var den offentlige skolen det riktige, men for noen kan Steinerskolen være det riktige. Men jeg er ganske overbevist om, utfra egne erfaringer, at for det store flertallet er den offentlige skolen det beste alternativet sammenlignet med Steinerskolen. Steinerskolen er for spesielle elever, men man skal være spesiell på den riktige måten. De bruker mye tid på kreative fag i forhold til den offentlige skolen. Lærernes nivå her er gjerne høyt i disse fagene, men det er den til gjengjeld sjelden i de teoretiske fagene. Jeg vil gjette på at minst halvparten av lærerne mangler pedagogisk utdannelse, eller utdannelse i det de underviser i. Det blir grundig undervist i enkelte emner, som elevene ofte er med på å velge ut, mens andre emner/fag blir nesten totalt forbigått. Jeg lærte veldig mye om det gamle Persia og Egypt på Steinerskolen, men matte- og språkundervisningen var ekstremt dårlig. Hvis barna dine skulle komme til å trenger spesialundervisning eller ha særlige behov, skal du heller ikke regne med å få noe særlig kompetent hjelp. De er rett og slett ikke villige til å hjelpe fordi de går litt for mye opp i at alle skal være like. Skolen skal være for alle barn og alle personligheter, men er man ikke spesiell på den rette måten, passer man ikke inn. Det er selvsagt også en del positivt med Steinerskolen, som lite pugging og alternative undervisningsmetoder, f.eks. utenfor, og mye prosjektarbeide. Skal man lære om Afrika, kan de f.eks. finne på at man skal smake på afrikansk mat og høre afrikansk musikk, og det er engasjerende, men generelt er det faglige nivået for lavt. Jeg lå langt etter de andre elevene da jeg gikk over i den offentlige skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2001977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg har gått på både Steinerskolen og offentlig skole. For meg var den offentlige skolen det riktige, men for noen kan Steinerskolen være det riktige. Men jeg er ganske overbevist om, utfra egne erfaringer, at for det store flertallet er den offentlige skolen det beste alternativet sammenlignet med Steinerskolen. Steinerskolen er for spesielle elever, men man skal være spesiell på den riktige måten. De bruker mye tid på kreative fag i forhold til den offentlige skolen. Lærernes nivå her er gjerne høyt i disse fagene, men det er den til gjengjeld sjelden i de teoretiske fagene. Jeg vil gjette på at minst halvparten av lærerne mangler pedagogisk utdannelse, eller utdannelse i det de underviser i. Det blir grundig undervist i enkelte emner, som elevene ofte er med på å velge ut, mens andre emner/fag blir nesten totalt forbigått. Jeg lærte veldig mye om det gamle Persia og Egypt på Steinerskolen, men matte- og språkundervisningen var ekstremt dårlig. Hvis barna dine skulle komme til å trenger spesialundervisning eller ha særlige behov, skal du heller ikke regne med å få noe særlig kompetent hjelp. De er rett og slett ikke villige til å hjelpe fordi de går litt for mye opp i at alle skal være like. Skolen skal være for alle barn og alle personligheter, men er man ikke spesiell på den rette måten, passer man ikke inn. Det er selvsagt også en del positivt med Steinerskolen, som lite pugging og alternative undervisningsmetoder, f.eks. utenfor, og mye prosjektarbeide. Skal man lære om Afrika, kan de f.eks. finne på at man skal smake på afrikansk mat og høre afrikansk musikk, og det er engasjerende, men generelt er det faglige nivået for lavt. Jeg lå langt etter de andre elevene da jeg gikk over i den offentlige skolen. Takk for svaret! Det er liksom litt det inntrykket jeg har også, at det blir litt vel sært, og litt mye eurytmi, og litt lite matematikk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Takk for svaret! Det er liksom litt det inntrykket jeg har også, at det blir litt vel sært, og litt mye eurytmi, og litt lite matematikk. Jeg har familie som jobber i offentlig skole - og som stadig overtar barn fra Steinerskolen, og det er inntrykket de presenterer også. Når det er sagt; om du er litt alternativ, eller har spesielle egenskaper/interesser innfor deres fagfelt, så er det sikkert veldig bra! Jeg er ikke tilhenger av den retningen, men nabojenta går der - og foreldrene hennes er superfornøyde. Men hun er fortsatt ung da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg har gått på både Steinerskolen og offentlig skole. For meg var den offentlige skolen det riktige, men for noen kan Steinerskolen være det riktige. Men jeg er ganske overbevist om, utfra egne erfaringer, at for det store flertallet er den offentlige skolen det beste alternativet sammenlignet med Steinerskolen. Steinerskolen er for spesielle elever, men man skal være spesiell på den riktige måten. De bruker mye tid på kreative fag i forhold til den offentlige skolen. Lærernes nivå her er gjerne høyt i disse fagene, men det er den til gjengjeld sjelden i de teoretiske fagene. Jeg vil gjette på at minst halvparten av lærerne mangler pedagogisk utdannelse, eller utdannelse i det de underviser i. Det blir grundig undervist i enkelte emner, som elevene ofte er med på å velge ut, mens andre emner/fag blir nesten totalt forbigått. Jeg lærte veldig mye om det gamle Persia og Egypt på Steinerskolen, men matte- og språkundervisningen var ekstremt dårlig. Hvis barna dine skulle komme til å trenger spesialundervisning eller ha særlige behov, skal du heller ikke regne med å få noe særlig kompetent hjelp. De er rett og slett ikke villige til å hjelpe fordi de går litt for mye opp i at alle skal være like. Skolen skal være for alle barn og alle personligheter, men er man ikke spesiell på den rette måten, passer man ikke inn. Det er selvsagt også en del positivt med Steinerskolen, som lite pugging og alternative undervisningsmetoder, f.eks. utenfor, og mye prosjektarbeide. Skal man lære om Afrika, kan de f.eks. finne på at man skal smake på afrikansk mat og høre afrikansk musikk, og det er engasjerende, men generelt er det faglige nivået for lavt. Jeg lå langt etter de andre elevene da jeg gikk over i den offentlige skolen. Interessant. Må si jeg stusser over "Hvis barna dine skulle komme til å trenger spesialundervisning eller ha særlige behov, skal du heller ikke regne med å få noe særlig kompetent hjelp". Jeg trodde en del av skolens filosofi og antroposofien gikk ut på nettopp å sette enkeltmenneskets behov og evner i sentrum. Men det kan jo være at ressursene ikke strekker til å møte målene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Interessant. Må si jeg stusser over "Hvis barna dine skulle komme til å trenger spesialundervisning eller ha særlige behov, skal du heller ikke regne med å få noe særlig kompetent hjelp". Jeg trodde en del av skolens filosofi og antroposofien gikk ut på nettopp å sette enkeltmenneskets behov og evner i sentrum. Men det kan jo være at ressursene ikke strekker til å møte målene. Jo, det er filosofien, men det fungerer ikke i praksis. Steinerskolen er bra for "spesielle" barn, men man skal være spesiell på den "riktige" måten. Det er min erfaring. Jeg har sett flere tilfeller av elever som burde ha fått ekstralærer, eller enetimer i enkelte fag som ikke fikk det fordi klassen skulle være for alle uansett forskjelligheter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg har gått på både Steinerskolen og offentlig skole. For meg var den offentlige skolen det riktige, men for noen kan Steinerskolen være det riktige. Men jeg er ganske overbevist om, utfra egne erfaringer, at for det store flertallet er den offentlige skolen det beste alternativet sammenlignet med Steinerskolen. Steinerskolen er for spesielle elever, men man skal være spesiell på den riktige måten. De bruker mye tid på kreative fag i forhold til den offentlige skolen. Lærernes nivå her er gjerne høyt i disse fagene, men det er den til gjengjeld sjelden i de teoretiske fagene. Jeg vil gjette på at minst halvparten av lærerne mangler pedagogisk utdannelse, eller utdannelse i det de underviser i. Det blir grundig undervist i enkelte emner, som elevene ofte er med på å velge ut, mens andre emner/fag blir nesten totalt forbigått. Jeg lærte veldig mye om det gamle Persia og Egypt på Steinerskolen, men matte- og språkundervisningen var ekstremt dårlig. Hvis barna dine skulle komme til å trenger spesialundervisning eller ha særlige behov, skal du heller ikke regne med å få noe særlig kompetent hjelp. De er rett og slett ikke villige til å hjelpe fordi de går litt for mye opp i at alle skal være like. Skolen skal være for alle barn og alle personligheter, men er man ikke spesiell på den rette måten, passer man ikke inn. Det er selvsagt også en del positivt med Steinerskolen, som lite pugging og alternative undervisningsmetoder, f.eks. utenfor, og mye prosjektarbeide. Skal man lære om Afrika, kan de f.eks. finne på at man skal smake på afrikansk mat og høre afrikansk musikk, og det er engasjerende, men generelt er det faglige nivået for lavt. Jeg lå langt etter de andre elevene da jeg gikk over i den offentlige skolen. "Steinerskolen er for spesielle elever, men man skal være spesiell på den riktige måten." Det er mitt inntrykk også, fra venner som har hatt ungene sine der - og tatt dem over i offentlig skole etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 "Steinerskolen er for spesielle elever, men man skal være spesiell på den riktige måten." Det er mitt inntrykk også, fra venner som har hatt ungene sine der - og tatt dem over i offentlig skole etter hvert. Jeg begynte i den offentlige skolen fordi jeg ikke var spesiell nok. Sånn følte jeg det i hvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Ei venninne av meg har to døtre. Den ene passet aldri "inn" i offentlig skole, trivdes aldri, uten at verken foreldre eller skole eller hun selv klarte å sette ord på det (men foreldre og jenta følte at de ikke ble "hørt" på den offentlige skolen også, da...) De ville til slutt bytte skole, for å se om det kunne hjelpe. Tilfeldighetene gjorde at denne jenta for 3 år siden begynte på Steinerskolen. Hun har blomstret, og trives som plommen i egget. For henne var det absolutt det riktige. Søsteren hennes som er noen år yngre går fortsatt på den samme offentlige skolen hun gikk på, og stortrives (og har faktisk samme lærer som søsteren hadde). Moralen er vel at man ikke vet før man har prøvd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Interessant. Må si jeg stusser over "Hvis barna dine skulle komme til å trenger spesialundervisning eller ha særlige behov, skal du heller ikke regne med å få noe særlig kompetent hjelp". Jeg trodde en del av skolens filosofi og antroposofien gikk ut på nettopp å sette enkeltmenneskets behov og evner i sentrum. Men det kan jo være at ressursene ikke strekker til å møte målene. Fordelen og ulempen med en skole med en veldig rendyrket filosofi er nettopp dette. En rendyrket filosofi. De blir ofte veldig flinke på det de kan, men til gjengjeld tilsvarende dårlig på det de ikke kan. Man kan se de samme tendensene i en skole, bedrift, virksomhet - offentlig eller privat - som skal prøve ut en ny og fantastisk metode. Det oppstår en ensretting og "hellighet" omkring denne metoden som kveler konstruktiv kritikk og sunne evalueringsprosesser. Middelet blir viktigere enn målet. Justeringer som kunne vært gjort etter 5 mndr. kommer ikke før 5 år og 15 katastrofer senere. I forhold til spesialiserte skoler tror jeg det ville hjulpet veldig om de hadde mer både plikt og rett til å åpent erkjenne at de ikke fungerer for alle. Og i konkrete situasjone kunne anbefale elever å finne en annen skole. Slikt blir jo også kinkig. For hvor går skillet mellom lettvindt ansvarsfraskrivelse og omsorgsfull erkjennelse av at dette barnet trenger noe helt annet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg har ingen personlig erfaring med Steinerskolen. Men jeg har vært borti barn som går der og de er av de mest ufrodragelige ungene jeg noen gang har møtt. De eier ikke respekt for andre voksne som f.eks. bussjåfører, trenere osv. Det er kanskje slike egenskaper som får mange fra Steinerskolen opp og frem. Men jeg liker det ikke... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg har ingen personlig erfaring med Steinerskolen. Men jeg har vært borti barn som går der og de er av de mest ufrodragelige ungene jeg noen gang har møtt. De eier ikke respekt for andre voksne som f.eks. bussjåfører, trenere osv. Det er kanskje slike egenskaper som får mange fra Steinerskolen opp og frem. Men jeg liker det ikke... Hehe, du generaliserer overhodet ikke nå, vel? Har selv flere venner som har gått på Steinerskolen, og de er både høflige og ordentlige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Hehe, du generaliserer overhodet ikke nå, vel? Har selv flere venner som har gått på Steinerskolen, og de er både høflige og ordentlige. Jeg bare refererte til de barna jeg har vært borti. Jeg vet jo at folk er forskjellige 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2002774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg har ingen personlig erfaring med Steinerskolen. Men jeg har vært borti barn som går der og de er av de mest ufrodragelige ungene jeg noen gang har møtt. De eier ikke respekt for andre voksne som f.eks. bussjåfører, trenere osv. Det er kanskje slike egenskaper som får mange fra Steinerskolen opp og frem. Men jeg liker det ikke... He-he, jeg har faktisk motsatt erfaring. Vi kjenner til en familie som har ungene på Steinerskolen. De er så overhøflige, selv 8-åringen kommer og håndhilser. Det blir så mye at jeg føler meg beklemt. Men de er de eneste jeg kjenner som har gått på Steiner-skole. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2003143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg har selv gått på Steinerskolen og trivdes utrolig godt. barneskolen var fantastisk. De er veldig flinke til å se hvert barns behov og evner og appelerer til egen kreastivitet og selvstendighet. Vel nå er det 30 år siden jeg gikk der. Selv om mange lærere er antroposofer lærer ikke elevene noe om dette og foreldrene er heller ikke pålagt å mene noe som helst. jeg er ikke antroposof. Steinerskolen er en metode enkelt og greit. Datteren min går på offentlig skole i nærmiljøet. Vi gikk mange runder,men valgte nærskolen mht venner. Det eneste aberet er at hun begynnte som 5 1/2-åring. På Steinerskolen begynner de som 7-åringer, hvilket jeg tror er mye riktigere mht barnets utvikling. Uansett. Slik jeg oppfatter skolen til datteren min, har den offentlige skolen hentet mye fra Steinerskolen i måter å lære og tilegne seg stoff på, og jeg kjenner igjen mye fra mine dager på Steinerskolen. På Steinerskolen legger man nok mer vekt på elevens selvstendighet og de har langt mer estetiske fag og får kreativ utfoldelse, men på vår skole lærer de mye gjennom opplevelser og det skal sies vi har et fantastisk nærmiljø med skog og bondegård som skolen utnytter til det fulle. Syns skolen virker veldig gjennomtenkt og læringen er morsom og helhetlig. det vi føler hun går "glipp av" prøver vi å bidra med på hjemmefronten. Jeg er veldig fornøyd med jenta mi sin skole og glad vi valgte som vi valgte. Tror nok skolene er kommet nærmere hverandre enn tidligere. OG det fins gode og dårlige skoler uansett skole. Mye avhengiger av lærerne. Jeg følte mye av min kreativitet ble tatt fra meg da jeg gikk over på offentlig skole og har ofte angret på at jeg ikke fullførte, men skolen var liten og jeg ønsket mer liv og flere mennesker. Så jeg hadde tatt en prat med begge skolene jeg. men husk; Steinerskolen kan ha lange ventelister! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2003174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Har du sett dette? http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060530/LESERBREV/105300001 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253313-steineskolene/#findComment-2003225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.