Gå til innhold

Svart arbeid.

Anbefalte innlegg

Gjest Debra irl
Skrevet

Er det slik å forstå at alt du betaler noen for å gjøre uten å melde det til ....?

Så, når nabojenta sitter her og passer mine søte små, og får kr 50 pr time av meg når jeg kommer hjem, så begår vi et lovbrudd.

Men hvordan unngår vi dette da? Jeg trenger barnevakt, hun trenger penger. Men hun holder seg jo godt innenfor grensen til et frikort. Men hva med meg? Arb.g.avgift? Feriepenger?

Kan vi evt omgå det ved at hun ikke får kontanter, men veldig fine jule- og bursdagsgaver f.eks?

Jeg skal ikke si hva jeg syns om at det vi gjør er et lovbrudd. Men bare lurer på hva jeg kan gjøre med det/ hva som er meningen jeg skal gjøre med det.

Eller mener de barnepass som i dagmamma hvor man snakker om høyere summer og daglig ettersyn av barnet?

Gjest Elextra
Skrevet

Så lenge lønnen er under kr. 1000 årlig tror jeg ikke man har plikt til å innberette beløpet.

Skrevet

Så lenge lønnen er under kr. 1000 årlig tror jeg ikke man har plikt til å innberette beløpet.

Var ikke det i Sverige da?

Hva da med ukelønn?

Skrevet

Min datter fikk 500 kr mnd for å passe søstra si fra skolen var slutt og til en av oss var hjemme. Mulig det ikke var lov heller :)

Gjest Elextra
Skrevet

Hva da med ukelønn?

Hehe, skal barn begynne å skatte av ukelønn fra foreldre!?

Politikerne må passe seg så folk ikke mister enhver respekt for skattereglene.

fei1365380229
Skrevet

Man kan gjøre flere jobber (vet ikke helt hvor mange) for forskjellige arbeidsgivere og så lenge lønnen er under 1000 kroner så er det ikke skattepliktig og regnes ikke som svart arbeid.

fei1365380229
Skrevet

Hehe, skal barn begynne å skatte av ukelønn fra foreldre!?

Politikerne må passe seg så folk ikke mister enhver respekt for skattereglene.

Vil ikke kalde "arbeidet" barne mine gjør særlig til jobb og derfor er det ikke betaling. Kun sponsing av dyre vaner.

Gjest skatteetaten.no
Skrevet

Hva da med ukelønn?

"Det er ikke lønnsoppgaveplikt når samlede lønnsutbetalinger fra vedkommende arbeidsgiver til en person i løpet av inntektsåret ikke overstiger kr 1000, herunder medregnet verdien av skattepliktige naturalytelser og trekkpliktige utgiftgodtgjørelser."

Det finnes forøvrig forenklede rutiner for arbeidsoppdrag i private hjem, samt fritak for å betale arbeidsgiveravgift for lønn inntil kr 50 000 pr år.

Forøvrig betviler jeg sterkt at skattemyndighetene i det hele tatt bryr seg om "ukepenger" til barn, uansett hvilke plikter som måtte følge med dette. Annerledes dersom egne barn jobber i familiebedriften osv.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=36365&mainchapter=36459&chapter=36470&epslanguage=NO

Skrevet

Vil ikke kalde "arbeidet" barne mine gjør særlig til jobb og derfor er det ikke betaling. Kun sponsing av dyre vaner.

Min datter gjorde en jobb - slik slapp minstejenta å gå på SFO.

Skrevet

Man kan gjøre flere jobber (vet ikke helt hvor mange) for forskjellige arbeidsgivere og så lenge lønnen er under 1000 kroner så er det ikke skattepliktig og regnes ikke som svart arbeid.

Men den som betaler....må den betale arbeidsgiveravgift?

Gjest mandolina
Skrevet

Men den som betaler....må den betale arbeidsgiveravgift?

Nei, det er spesielle regler for arbeid i hjemmet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...