Gå til innhold

Skoletransport uten penger i kasssa

Anbefalte innlegg

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2396276.ece

Nå blir regelverket innskjerpet og det er slutt på å ta med barn i privatbiler i skoletida.

For oss som bor ute i periferien, med dårlig kollektivtilbud, vil det si at det alltid må bestilles buss eller drosje. Når f.eks. ungene i elevrådet skal besøke naboskolen for å planlegge felles arrangement må de ha drosje. Det samme når skolens representant skal delta i barnas kommunestyre.

Jeg er ganske sikker på at det betyr at disse tilbudene sakte men sikkert faller bort. Jeg blir litt sur og oppgitt fordi jeg synes dagens praksis har fungert bra i 99% av tilfellene. De fleste foreldre deler på kjøring av barn utenom skoletiden, og vi er vel ikke så mye dårligere sjåfører på dagtid enn på kveldstid. All den tid foreldrene må samtykke til privatbiltransport i forkant, og det er et alternativ for den som ikke samtykker, ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253325-skoletransport-uten-penger-i-kasssa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Reglene for barnehage er jo at all transport er greit så lenge barna er forskriftsmessig sikret, og den er lovlig.

Det vil si at man må ha barneseter e.l. dersom man skal kjøre private biler.

Skjønner ikke hvorfor det samme ikke kan gjelde for skoler?

Nå bor ikke jeg i det aktuelle området, men jeg skulle gjerne hatt samme regel i vår kommune.

Liker absolutt ikke at hvem som helst skal kjøre rundt på barna. Det finnes mange dårlige sjåfører i norges land.

Opplæringsloven er lik for alle, uansett hvilken kommune du bor i.

Jeg tror en slik regelendring gjør den juridiske ansvaret ved evt. ulykker klarere.

Om det i praksiss fører til økt sikkerhet for barna er jeg mer usikker på.

Det fører vel først og fremst, som du sier, til færre utflukter og aktiviteter.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...