Gå til innhold

Svigermor....

Gjest Svigerdatter nr 6

Anbefalte innlegg

Gjest Svigerdatter nr 6
Skrevet

Jeg og samboeren har vært sammen i 4 år, vi har 2 barn sammen, og med han fikk jeg i tillegg en stooor svigerfamilie :-)

Dette er aldeles strålende, hele søskenflokken hans er veldig sammensveiset, mellom 25 - 45 år, etablerte med partnere og barn og bor ganske så i nærheten av hverandre.

Jeg har kommet veldig godt "inn i" familien, og siden vi bor noen mil unna så er vi hos svigermor når vi er på hjemstedet hans. Der er vi temmelig ofte :-) Dette er kjempekoselig, svigermor er en sprek og trivelig dame som følger med på alt som barn og barnebarn holder på med. Hun stiller opp på det mest utrolige; barnepass, kakebaking til bursdager, henting og bringing fra skole og barnehage etc etc. Jeg er stum av beundring for den dama!

Vi har fått kjempegod kontakt hun og jeg, og hun betror seg gjerne om små og store bekymringer som hun måtte ha.

Noen av svigerdøtrene hennes har "rotta seg sammen" (ja, jeg kaller det det!!) mot henne, og nesten alt hun gjør er galt! (Bortsett fra å bake kaker til bursdagene dems, passe ungene og slike ting da...)

De klager på ALT; gaver hun kjøper er helt håpløse, hun legger seg oppi alt mulig, hun maser ang barnebarna osv. De snakker mye negativt om henne.

Svigermor er selvfølgelig av en annen generasjon, og dermed har hun et annet syn på f.eks barneoppdragelse enn oss yngre. Jeg hører på henne, spør henne ofte om hvordan det var vanlig å gjøre ting da hun hadde små barn (selv om jeg ikke alltid følger rådene hennes). Det provoserer meg ikke når hun sier at "sånn og sånn" gjorde hun det, jeg syns det er spennende å høre hvordan det var i gamle dager :-)

Jeg har forsøkt å snakke med mine svigerinner, forsøkt å få dem til å se ting slik svigermor ser det. Vi gjør ting helt annerledes enn det som var reglene da hun var ung mor.

Hun gjør alt utfra et godt hjerte, og er verdens snilleste menneske faktisk. Det irriterer meg noe grenseløst at mine svigerinner ikke er villig til å se dette. Det provoserer meg at de snakker stygt om svigermor så barna hører på, at de ler rått av ting hun kjøper og kritiserer åpent hva slags gardiner hun har f.eks. Hun kritiserer aldri hverken klær eller gardiner.

Hvordan skal jeg få dem til å se på svigermor med andre øyne?

Skrevet

Flott at du har et så flott forhold til svigermor:-) Men det er jo selvsagt vondt å se at andre ikke kan like henne med alle hennes feil og mangler.

Tror du må gjøre det min 2.klassing lært på skolen her om dagen. OVERSE dem når de oppfører seg slik.

I tillegg bør du si din mening innimellom slik at det kommer klart fram at du ikke deler deres syn på dama. Også når ungene er der. De snapper opp utrolig mye.

Skrevet

De aner ikke hvor heldig de er! :)

jeg ser bare på mine egne døtre - de kan også le av ting jeg kjøper til meg selv eller huset - men jeg er så voksen at det spiller ingen rolle for meg -jeg er forbi det stadiet liksom. Håper din svigermor også er det. Jeg tror ikke du trenger å si noen til hverken den ene eller den andre, jeg - vær den du er og nyt henne slk du gjør -og drit i de andre.

Gjest Svigerdatter nr 6
Skrevet

De aner ikke hvor heldig de er! :)

jeg ser bare på mine egne døtre - de kan også le av ting jeg kjøper til meg selv eller huset - men jeg er så voksen at det spiller ingen rolle for meg -jeg er forbi det stadiet liksom. Håper din svigermor også er det. Jeg tror ikke du trenger å si noen til hverken den ene eller den andre, jeg - vær den du er og nyt henne slk du gjør -og drit i de andre.

Nei, de har ingen anelse om hvor heldige de er. Jeg har selv elendig kontakt med min mor, men det er av reelle grunner fra barndommen av, derfor setter jeg umåtelig stor pris på svigermor. Hun er sånn mor som jeg drømte om gjennom oppveksten :)

Selv om svigermor er over det stadige der det gjør noe om hva andre mener om ting hun kjøper, så ser jeg at det sårer henne når det hele tiden blir påpekt at "himmel for noen grufullt stygge gardiner du har kjøpt" etc. Det er etter min mening totalt unødvendig å si slikt, og jeg kan ikke tenke meg at de sier slikt til andre de er på besøk hos. Derfor tror jeg de sier det kun for å være onde!!

De tropper opp hos svigermor med hele familien og forlanger full servering med middag og det hele, men løfter ikke en finger for å verken dekke på eller rydde etterpå. Ungene springer og herjer uten at de løfter på ræva og overlater ALT til svigermor.

Samboeren min og et par av brødrene hans er også irriterte på dette, men det nytter rett og slett ikke å snakke med mine svigerinner. De ler og sier at hun har jo ikke annet å gjøre så det er ikke så farlig. MEN - svigermor er fullt opptatt med å passe unger, bake, vaske hus og klær til alle ungene sine som selv ikke "er i form"...

Det er ingen som inviterer henne på middag eller hjelper til med noe som helst. Det er faktisk kun vi samt en annen bror som inviterer svigermor til oss, eller hjelper til når vi er der.

Jeg kan ikke fatte hva som får voksne oppegående mennesker til å oppføre seg sånn som dette!!

Skrevet

Nei, de har ingen anelse om hvor heldige de er. Jeg har selv elendig kontakt med min mor, men det er av reelle grunner fra barndommen av, derfor setter jeg umåtelig stor pris på svigermor. Hun er sånn mor som jeg drømte om gjennom oppveksten :)

Selv om svigermor er over det stadige der det gjør noe om hva andre mener om ting hun kjøper, så ser jeg at det sårer henne når det hele tiden blir påpekt at "himmel for noen grufullt stygge gardiner du har kjøpt" etc. Det er etter min mening totalt unødvendig å si slikt, og jeg kan ikke tenke meg at de sier slikt til andre de er på besøk hos. Derfor tror jeg de sier det kun for å være onde!!

De tropper opp hos svigermor med hele familien og forlanger full servering med middag og det hele, men løfter ikke en finger for å verken dekke på eller rydde etterpå. Ungene springer og herjer uten at de løfter på ræva og overlater ALT til svigermor.

Samboeren min og et par av brødrene hans er også irriterte på dette, men det nytter rett og slett ikke å snakke med mine svigerinner. De ler og sier at hun har jo ikke annet å gjøre så det er ikke så farlig. MEN - svigermor er fullt opptatt med å passe unger, bake, vaske hus og klær til alle ungene sine som selv ikke "er i form"...

Det er ingen som inviterer henne på middag eller hjelper til med noe som helst. Det er faktisk kun vi samt en annen bror som inviterer svigermor til oss, eller hjelper til når vi er der.

Jeg kan ikke fatte hva som får voksne oppegående mennesker til å oppføre seg sånn som dette!!

Sånne gjester hadde jeg ikke ville hatt i mitt hus.

Skrevet

Hvis det er sånn at de sier direkte til svigermor at de nye gardinene er grusomme så burde jo noen fortelle dem at dette ikke er normal folkeskikk. Når man har kjøpte nytt og gleder seg til å henge de opp (eller noe annet i samme gate) så er det jo litt trist at noen må ødelegge den gleden. Man trenger jo ikke ta oppgjøret foran andre, men noen burde jo snakke til disse damene som tror de er så mye bedre. Etter min mening er det normalt å takke for hjelp og ellers prøve å gjøre litt gjengjeld iblant.

Jeg hadde en bestemor som var likedan. Stilte opp og brydde seg om hele familien, liten som stor. Kan ikke huske at noen ikke satte pris på det. Og hadde jeg oppfattet noe sånt så hadde jeg blitt alvorlig skuffet for hun var så tvers igjennom god. Jeg er kanskje ikke den rette til å si det siden hun var min bestemor, men det er nå sannheten da.

Skrevet

Hvis det er sånn at de sier direkte til svigermor at de nye gardinene er grusomme så burde jo noen fortelle dem at dette ikke er normal folkeskikk. Når man har kjøpte nytt og gleder seg til å henge de opp (eller noe annet i samme gate) så er det jo litt trist at noen må ødelegge den gleden. Man trenger jo ikke ta oppgjøret foran andre, men noen burde jo snakke til disse damene som tror de er så mye bedre. Etter min mening er det normalt å takke for hjelp og ellers prøve å gjøre litt gjengjeld iblant.

Jeg hadde en bestemor som var likedan. Stilte opp og brydde seg om hele familien, liten som stor. Kan ikke huske at noen ikke satte pris på det. Og hadde jeg oppfattet noe sånt så hadde jeg blitt alvorlig skuffet for hun var så tvers igjennom god. Jeg er kanskje ikke den rette til å si det siden hun var min bestemor, men det er nå sannheten da.

Jeg trodde de satt og snakket OM svigermor og gardinene hennes - -for da haddej eg ikke giddet å si noe - men å si det TIL henne, da hadde jeg eksplodert der og da. Sånt går ikke an.

Skrevet

Er det voksne, oppegående mennesker som oppfører seg slik? Jeg har nesten vanskelig for å tro det.

Hvis det virkelig er tilfelle, så må noen i allefall snarest få oppdradd dem. Det er rett og slett uhørt å behandle andre mennesker slik disse tilsynelatende gjør. Både innen og utenfor familien.

Skrevet

"Hvordan skal jeg få dem til å se på svigermor med andre øyne?"

Du får kvinne deg opp og be dem hjem til deg. Der får du fortelle dem alt om normal folkeskikk og vanlig menneskelig oppførsel. Voksne mennesker kan ikke få lov til å ture fram og såre andre slik.

Dette er virkelig provoserende lesning.

Gjest this is a signature
Skrevet

Ta dette opp i forum for Samliv..

Gjest nummer1
Skrevet

Høres ut som dine svigerinner er barna i denne familien spør du meg...!! Kansje er de bare misunnelige???

Gjest abrahamsen
Skrevet

Så flott at du har et godt forhold til svigermor!

Jeg har et helt ok forhold til min, men vi har våre feider. Jeg er mange ganger så sint og frustrert pga henne, men en ting har jeg aldri gjort og kommer aldri til å gjøre og det er å snakke stygt om henne i barnas nærhet. DET er vanvittig smålig av disse voksne damene.

Aner ikke hvordan du skal få svigerinnene dine til å innse at de har en snill svigermor. Kanskje du kan si ting som; Å ja, hun er bra nok til å bake kaker og passe barn da??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...