Gå til innhold

hva betyr diskursanalytisk? u/t

Anbefalte innlegg

Gjest poltergeist
Skrevet

Å slå opp ordet "diskurs" i en ordbok hjelper ikke mye i denne sammenhengen.

Diskursanalyse er en tilnærmelsesmåte, gjerne tekstlig, inspirert av tenkere som Foucault og Derrida. En "diskurs" preger en debatt, en sjanger, et fag, etc.

I "Mening, materialitet og makt: en innføring i diskursanalyse" (2001:18) skriver Iver Neumann at "en diskurs er et system for frembringelse av et sett utsagn og praksiser som, ved å innskrive seg i institusjoner og fremstå som mer eller mindre normale, er virkelighetskonstituerende for sine bærere og har en viss grad av regularitet i et sett sosiale relasjoner".

Knyttes gjerne opp til poststrukturalisme og postmodernisme. Aktuell litteratur, utenom siterte bok, er Derrida, Foucault, Fairclough, Lyotard.

Gjest takk for hjelp1
Skrevet

Å slå opp ordet "diskurs" i en ordbok hjelper ikke mye i denne sammenhengen.

Diskursanalyse er en tilnærmelsesmåte, gjerne tekstlig, inspirert av tenkere som Foucault og Derrida. En "diskurs" preger en debatt, en sjanger, et fag, etc.

I "Mening, materialitet og makt: en innføring i diskursanalyse" (2001:18) skriver Iver Neumann at "en diskurs er et system for frembringelse av et sett utsagn og praksiser som, ved å innskrive seg i institusjoner og fremstå som mer eller mindre normale, er virkelighetskonstituerende for sine bærere og har en viss grad av regularitet i et sett sosiale relasjoner".

Knyttes gjerne opp til poststrukturalisme og postmodernisme. Aktuell litteratur, utenom siterte bok, er Derrida, Foucault, Fairclough, Lyotard.

Jeg skal skrive om en reklame og bruke diskursanalytisk perspektiv og semiotisk perspektiv. Det semiotiske har jeg skrevet litt om, men det første forstår jeg ikke helt! Skal jeg se på målet med reklamen?

Gjest poltergeist
Skrevet

Jeg skal skrive om en reklame og bruke diskursanalytisk perspektiv og semiotisk perspektiv. Det semiotiske har jeg skrevet litt om, men det første forstår jeg ikke helt! Skal jeg se på målet med reklamen?

Du må jo ha lest noe om diskursanalyse først da, mann.. Eller kvinne. Ellers blir det håpløst. Kan ikke forklare deg dette her på fem linjer.

Men nei, det handler neppe, i alle fall ikke primært eller utelukkende, om "målet" med reklamen. Hva preger den kommunikativt? Har den symbolsk, ikke nødvendigvis fysisk symbolikk, noe til felles med andre reklamer på samme felt? Hvilke strategier brukes, og kan de i så fall kategoriseres. Hva kjennetegner diskursen reklamen kan relateres til, må du få med.

Når det er sagt, har jeg aldri analysert en reklame, og kommer heller aldri til å gjøre det. All den tid jeg skyr slikt som pesten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...