Gå til innhold

universitet vs høyskole

Anbefalte innlegg

Gjest opprinnelig
Skrevet

Opprinnelig var den store forskjellen at man tok høyere yrkesfaglig eller praktisk utdannelse på høyskolen, mens man tok en mer teoretisk høyere utdannelse på universitetet.

Fortsatt finnes disse forskjellene, men noe er visket ut.

Gjest fortsatt ikke det samme
Skrevet

Tror at det fortsatt er en viss forskjell mht bredde i fagene og mht forskermiljøet/forskerstillinger, men er ikke sikker.

Men antar at det ikke i dag regnes for å være nivåforskjeller på selve utdannelsen.

Skrevet

Forskjellene for deg i praksis er at høgskolen er mer praktisk rettet enn uni. på uni beviser du formler fx om du tar en realfaglig utdannelse, mens på høgskolen bruker du de i praksis.

Du får en klasse å forholde deg til på høgsk mens på uni er det forelesninger sammen med de som måtte "føle for det". Flere folk på forelesninger og undervisning på uni gjør at man får bedre og mer personlig hjelp på høgskolen. Og derav også tettere kontakt med forelesere.

På høgskolen er utdanningen på fohånd lagt opp, profesjonsutdanning, mens på uni er det fag du MÅ ta, mens det er mange fler valgfag sånn at du i større grad kan skreddersy hva du vil lære og din utdanning.

Jeg trivdes bedre på høgskolen enn på uni, for ofte føler jeg på uni at jeg stanger hodet i en vegg om jeg trenger hjelp med noe, mens på høgskolen stod dørene alltid åpen omså bare for å hilse på! Men valgmulighetene er helt klart større på uni.

Skrevet

Det foregår mye forskning på universitetet så fagene som er der er stort sett veldig "forskbare" i forhold til fagene på høyskolen. På universitetet er det dessuten mye mer frivillig opplegg med forelesninger kanskje bare et par ganger i uka (2-4 timer per gang). Disse er som oftest frivillige, i hvert fall på bachelornivå.

Jeg tror den største forskjellen er dette med undervisningen. Det kreves mye mer selvstendig lesing på universitetet, mens det på høyskolen er mer undervisning som er obligatorisk.

Det er nok også mer praksis på høyskolen enn på universitetet. De fleste fag begynner ikke med praksis før på masternivå, mens de på høyskolen gjerne har praksis allerede første år. Så det er nok litt mer teoretisk på universitetet, selv om det er endel praksis etter hvert der også.

ylvali1365381015
Skrevet

Opprinnelig var den store forskjellen at man tok høyere yrkesfaglig eller praktisk utdannelse på høyskolen, mens man tok en mer teoretisk høyere utdannelse på universitetet.

Fortsatt finnes disse forskjellene, men noe er visket ut.

jepp, min erfaring også. jeg har tre år på uni, snart et halvår på høyskole. mye mer "tvungent" arb på høyskolen, mer produksjon. på uni er det høyere faglig nivå, rent teoretisk, og man går mer i dybden. finnes seminarer og fadderordninger der også, slik at man kan komme i kontakt med folk på en mer naturlig måte. syntes ikke det var noe stort problem iallefall,men en klasse er jo tryggere sånn sett.

savner univ,jeg. men evig eies kun det tapte! ;-)

amerikafareren
Skrevet

jepp, min erfaring også. jeg har tre år på uni, snart et halvår på høyskole. mye mer "tvungent" arb på høyskolen, mer produksjon. på uni er det høyere faglig nivå, rent teoretisk, og man går mer i dybden. finnes seminarer og fadderordninger der også, slik at man kan komme i kontakt med folk på en mer naturlig måte. syntes ikke det var noe stort problem iallefall,men en klasse er jo tryggere sånn sett.

savner univ,jeg. men evig eies kun det tapte! ;-)

Denne forskjellen mellom universitet og høyskole holder vel på å forsvinne. Det foregår etterhvert en del forskning på høyskolene også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...