Gå til innhold

Intoleranse - må de danne egne samfunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storsamfunnet nekter å ta hensyn til en gruppe funksjonshemma.

For å kunne leve et verdig liv - MÅ de virkelig danne et eget samfunn parallellt med det eksisterende?

Spesialtilpasset miljø hvor de kan leve sammen, og ivareta sine interesser?

Skrevet

Hvilken gruppe funksjonshemmede snakker du om her?

Har du noen forslag?

Problemet er intolereranse, og en løsning må finnes. Hvilken funksjonshemming er kanskje ikke så viktig?

Det mest synlige er jo de som er avhengige av rullestol.

De får ikke jobb, og grunnen er intoleranse og en fordom.

Skrevet

Har du noen forslag?

Problemet er intolereranse, og en løsning må finnes. Hvilken funksjonshemming er kanskje ikke så viktig?

Vel, jeg vil tro de må gjøre seg mere synlige og stå på krav. Ingenting faller i hendene. En forening finnes vel allerede, kan ikke de nå frem med noe?

Skrevet

Vel, jeg vil tro de må gjøre seg mere synlige og stå på krav. Ingenting faller i hendene. En forening finnes vel allerede, kan ikke de nå frem med noe?

Da skal jeg fortelle deg at det finnes foreninger og aksjoner men de blir bare ikke nevnt i media :o)

Folk merker jo selvfølgelig et det er trikkestopp men de vet jo ikke hvorfor.

Skrevet

Da skal jeg fortelle deg at det finnes foreninger og aksjoner men de blir bare ikke nevnt i media :o)

Folk merker jo selvfølgelig et det er trikkestopp men de vet jo ikke hvorfor.

Men hvorfor? Er det tabu å snakke om? Hvordan skal vi andre kunne hjelpe uten å vite hvem dette gjelder? Vil ikke aviser og nyhetssendinger ta det med? Åh, nå ble jeg nyskjerrig!

Skrevet

Har du noen forslag?

Er det hørsel, syn, hjerneskadde,siamesiske tvillinger... nei jøss, du snakker i gåter......og jeg skal liksom sove....grubler ivei :)

Skrevet

Men hvorfor? Er det tabu å snakke om? Hvordan skal vi andre kunne hjelpe uten å vite hvem dette gjelder? Vil ikke aviser og nyhetssendinger ta det med? Åh, nå ble jeg nyskjerrig!

Jeg vet ikke. Det er liksom som om vi blir oversett og ikke teller.

For noen år siden sto Dagfinn Høybråten på Karl Johan og lovte at de skulle stenge alle puber og restauranter som ikke var tilgjengelige og ikke hadde hctoalett. 9 av 10 var utilgjengelige, det var flaut for turistene for de reagerte. Han stengte ikke en eneste en.

I år puttet de samferdselsministeren i en rullestol for at han skulle prøve å komme seg på de "tilgjengelige" trikkene og bussene. Han klarte det ikke ;o) Så du noe om det i avisen?

I fjor lenket lederen for NHFU seg fast i trikkeholdeplassen, da sto det beskrevet i avisen som han var en rebell, ikke at det var en demonstrasjon for at trikkene og bussene er utilgjengelige for rullestolbrukere. Og den notisen var ikke stor.

Skrevet

For noen år siden sto Dagfinn Høybråten på Karl Johan og lovte at de skulle stenge alle puber og restauranter som ikke var tilgjengelige og ikke hadde hctoalett. 9 av 10 var utilgjengelige, det var flaut for turistene for de reagerte. Han stengte ikke en eneste en.

I år puttet de samferdselsministeren i en rullestol for at han skulle prøve å komme seg på de "tilgjengelige" trikkene og bussene. Han klarte det ikke ;o) Så du noe om det i avisen?

I fjor lenket lederen for NHFU seg fast i trikkeholdeplassen, da sto det beskrevet i avisen som han var en rebell, ikke at det var en demonstrasjon for at trikkene og bussene er utilgjengelige for rullestolbrukere. Og den notisen var ikke stor.

Dette problemet er jeg klar over... det er skammelig at ikke det gjøres mere for å lette fremkomsten for rullestolbrukere! Jeg så et hefte for litt siden, det handlet om ei jente i rullestol som ikke kunne få jobb selv, altså med stol. Jeg griner nesten av sånt! Hodet er jo på plass. Tror jeg har snakket med deg om dette før..

Jeg skulle gjerne stilt opp. Har du forslag for hva jeg kan gjøre???

Men de kodene til keinstein er vanskelige. Noe som er lite synlig... Mente han rullestol ha også? Men de er synlige for meg.

Mye er galt, men dette er ille.

Skrevet

Dette problemet er jeg klar over... det er skammelig at ikke det gjøres mere for å lette fremkomsten for rullestolbrukere! Jeg så et hefte for litt siden, det handlet om ei jente i rullestol som ikke kunne få jobb selv, altså med stol. Jeg griner nesten av sånt! Hodet er jo på plass. Tror jeg har snakket med deg om dette før..

Jeg skulle gjerne stilt opp. Har du forslag for hva jeg kan gjøre???

Men de kodene til keinstein er vanskelige. Noe som er lite synlig... Mente han rullestol ha også? Men de er synlige for meg.

Mye er galt, men dette er ille.

Jeg tror faktisk det er lite du kan gjøre bortsett fra å påpeke manglende tilgjengelighet når du ser det.

Og at de som er arbeidsgivere er villig til å forbedre tilgjengelighet i bedrift og ansette funksjonshemmede.

Jeg skjønner ikke hvordan folk tenker, det virker som de tror at rullestolbrukere er en egen rase, helt forskjellig fra dem selv og helt uten interesse for å gjøre noe som helst. De fleste er jo interessert i å gjøre akkurat det samme som alle andre. Dessuten så er ulike rullestolbrukere like forskjellige som alle andre er.

Skrevet

Det var aksjon i går ang tilgjengelighet på bussene i Oslo for rullestolbrukere og svaksynte.

En liten notis i Aftenposten Aften i dag. Ikke noe i nettutgaven. Og alle kan se at den rampa er helt umulig å klare uten hjelp og buss-sjåføren brukte 5min på å få den ut.

Skrevet

Dette havnet tydelig hos meg i steden for hos deg :o)

Det var aksjon i går ang tilgjengelighet på bussene i Oslo for rullestolbrukere og svaksynte.

En liten notis i Aftenposten Aften i dag. Ikke noe i nettutgaven. Og alle kan se at den rampa er helt umulig å klare uten hjelp og buss-sjåføren brukte 5min på å få den ut.

Skrevet

Jasså, nei det har jeg ikke hørt eller lest noe om. Helt ekstremt. Skulle ønske jeg visste hva som må til for at dette blir diskutert og jobbet med i media...

Buss sjåføren brukte 5minutter? Jøss, den egner seg drittdårlig da!! Var du der?

Skrevet

Jasså, nei det har jeg ikke hørt eller lest noe om. Helt ekstremt. Skulle ønske jeg visste hva som må til for at dette blir diskutert og jobbet med i media...

Buss sjåføren brukte 5minutter? Jøss, den egner seg drittdårlig da!! Var du der?

Nei, jeg visste det ikke. Antagelig er det bare jeg som har oversett det på nhfs sider eller i medlemsnytt. Og jeg liker ikke å stikke meg fram, jeg er dritredd for å komme i avisen.

Jeg synes alle blir framstillt så stakkarslig og det er det siste jeg ønsker.

Jeg mailer rundt, ministere og byråd og slike ting :o) Og så skriver jeg endel på et amerikansk forum og der er det flere nordmenn så vi legger slagplaner :o)

Skrevet

Nei, jeg visste det ikke. Antagelig er det bare jeg som har oversett det på nhfs sider eller i medlemsnytt. Og jeg liker ikke å stikke meg fram, jeg er dritredd for å komme i avisen.

Jeg synes alle blir framstillt så stakkarslig og det er det siste jeg ønsker.

Jeg mailer rundt, ministere og byråd og slike ting :o) Og så skriver jeg endel på et amerikansk forum og der er det flere nordmenn så vi legger slagplaner :o)

Jeg forstår.. Men det er en god ting å maile rundt! Skriv til kongen!

Skrevet

Jeg forstår.. Men det er en god ting å maile rundt! Skriv til kongen!

Hihi, det har jeg faktisk ikke prøvd. Men jeg har klaget til byrådet fordi de vil ha grus utenfor slottet. Jeg synes de kan ha steinfliser:o)

Grus og brostein er helt håpløst.

Skrevet

Hihi, det har jeg faktisk ikke prøvd. Men jeg har klaget til byrådet fordi de vil ha grus utenfor slottet. Jeg synes de kan ha steinfliser:o)

Grus og brostein er helt håpløst.

Ja det er ikke lett å komme frem på, bra gjort av deg. Kongen neste! :)

Skrevet

Ja det er ikke lett å komme frem på, bra gjort av deg. Kongen neste! :)

Jeg må bare finne mailadressen :o)

Skrevet

Jeg må bare finne mailadressen :o)

JA,få med deg det du sa de har vedtatt og ikke gjort noe med osv. Er sikker på at du skriver et knallbrev!!! Hils fra mæ da ;)

Skrevet

JA,få med deg det du sa de har vedtatt og ikke gjort noe med osv. Er sikker på at du skriver et knallbrev!!! Hils fra mæ da ;)

Det skal jeg gjøre Hihi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...