Gå til innhold

Pass- gyldig 3 mnd etter avreise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen nevnte i dag at de trodde et pass må være gyldig i tre måneder etter avreise, selv om man bare skal være borte i en uke. Vet noen om dette stemmer?

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Ikke som en generell regel liksom.

Men veldig, veldig, veldig mange land har en regel om at pass må være gyldig i tre til seks måneder etter innreise for at man skal få slippe inn i landet. Men altså individuelt ut fra hvilket land du skal til.

Gjest ulikt fra land til land
Skrevet

Ulike land har ulike regler. USA er veldig strenge, og vil at passet skal ha lang varighet også etter at reisen er planlagt avsluttet.

Dette for å unngå at de får problemer / ekstraarbeid hvis din hjemreise blir utsatt, og du plutselig står uten gyldig pass.

Skrevet

Men veldig, veldig, veldig mange land har en regel om at pass må være gyldig i tre til seks måneder etter innreise for at man skal få slippe inn i landet. Men altså individuelt ut fra hvilket land du skal til.

Det er land som Tyrkia, Asia,

Men 3-6 mnd etter hjemkomst gjelder ikke Storbritania. 100% sikker.

Skrevet

Ulike land har ulike regler. USA er veldig strenge, og vil at passet skal ha lang varighet også etter at reisen er planlagt avsluttet.

Dette for å unngå at de får problemer / ekstraarbeid hvis din hjemreise blir utsatt, og du plutselig står uten gyldig pass.

Ok- må sjekke da. Skal til Italia. Reiser 1.april og passet går ut i løpet av juni

Skrevet

Skal sjekke hva som gjelder for Italia. Kan ikke tenke meg at det gjelder for et Schengenland.

Skrevet

Ok- må sjekke da. Skal til Italia. Reiser 1.april og passet går ut i løpet av juni

Lover deg 100% at det ikke er noe problem

Du kan ringe 64819766 hvis du ikke stoler på meg. Det er nr til politiposten på Gardermoen. Der får du et Veldig sikkert svar.

Gjest Calóni
Skrevet

Skal sjekke hva som gjelder for Italia. Kan ikke tenke meg at det gjelder for et Schengenland.

I schengenland skal du vel ikke trenge pass engang? Som legitimasjon, ja, men ikke som reisedokument for å komme over grensen?

Skrevet

I schengenland skal du vel ikke trenge pass engang? Som legitimasjon, ja, men ikke som reisedokument for å komme over grensen?

I og med at pass er eneste gyldige legitimasjon så er det jo det man tar med. Jeg reiser jo fra Schengens yttergrense.

Skrevet

Lover deg 100% at det ikke er noe problem

Du kan ringe 64819766 hvis du ikke stoler på meg. Det er nr til politiposten på Gardermoen. Der får du et Veldig sikkert svar.

Takk. Best å sjekke før man står på flyplassen og eventuelt ikke har gyldig pass.

Gjest Calóni
Skrevet

I og med at pass er eneste gyldige legitimasjon så er det jo det man tar med. Jeg reiser jo fra Schengens yttergrense.

Joda, men poenget er at du ikke trenger å tenke på om passet er gyldig så og så lenge etter at du skal reise hjem, sånn som reglene til noen land er. Om du bare skal bruke det som legitimasjon, så er du jo bare avhengig av at det er gyldig på det tidspunktet du viser det fram :)

Skrevet

Joda, men poenget er at du ikke trenger å tenke på om passet er gyldig så og så lenge etter at du skal reise hjem, sånn som reglene til noen land er. Om du bare skal bruke det som legitimasjon, så er du jo bare avhengig av at det er gyldig på det tidspunktet du viser det fram :)

Måtte bare forvisse meg om det. Takk skal du ha.

Skrevet

Innen europa kan jeg ikke tenke meg at det er noe problem.

Skrevet

Det vanligste er at passet må være gyldig i minst 6 måneder etter den datoen du forlater landet du besøker.

Jeg sitter akkurat å planlegger tur til Sør Afrika, og de har denne regelen. Jeg har faktisk aldri hørt om 3 måneder, men det forekommer sikkert.

Skrevet

Italia er Schengen og da trenger du pass kun som identifikasjon ved hotellopphold, etc. Du viser ikke pass ved utreise fra Norge, eller ved innreise til Italia.

Skrevet

Italia er Schengen og da trenger du pass kun som identifikasjon ved hotellopphold, etc. Du viser ikke pass ved utreise fra Norge, eller ved innreise til Italia.

Min erfaring er at man bestandig må vise pass ved innsjekking og ombordstigning i fly til utlandet?

Skrevet

Min erfaring er at man bestandig må vise pass ved innsjekking og ombordstigning i fly til utlandet?

Du må identifisere deg, det er helt riktig, men noen passplikt har du ikke innfor Schengen.

Problemet er at vi ikke har norske idkort, og da er det bare pass som funker i utlandet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...