Gå til innhold

Sørge over "feil" kjønn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

9

• snø

4

• Gemini

3

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Diskusjonen om "feil" kjønn har nettopp gått rimelig høylytt på forum for adopsjon, og jeg må si det samme her som jeg sa der - jeg forstår at man kan ha et ønske inni seg i forkant av at man får barn, men jeg kan aldri forstå at man gir høylytt uttrykk for det, og jeg kan heller ikke forstå at man fortsatt kan være skuffet når man sitter der med barnet i armene. Synes det er utrolig trist og fryktelig dårlig gjort mot de guttene man fikk.

Og så undrer det meg at det alltid er sånn at man er lei seg for den jenta man ikke fikk. Jeg har enda til gode å høre noen deppe over at de fikk jente nr to, tre eller fire. Ingen som sier "så synd at dere fikk enda en jente og ikke en gutt denne gangen".

Ikke at det er noe bedre altså, men jeg kjenner et tilfelle på jobben min der en av de mere macho mennene fikk datter nr.3 i fjor. Han fikk tilstadighet høre "nei kom ikke gutten nå heller", eller "nei nå må dere vel prøve en fjerde gang, dere kan jo ikke ha bare gutter!..."

Så det går visst andre veien og...

Men tror sånne ting mere er sleivkommenaterer... de stikker ikke så dypt som til å si at man ikke er glad i og takknemmlig for de tre døtrene man har! For der er jeg helt enig med deg snø, jeg kan bare ikke støtte sånne tanker om at man kun vil ha ett kjønn... det er barnet som er viktig, barnet med alle dets egenskaper. Ikke et kjønn...

Jeg har vært så heldig å få 3 gutter, OG ei jente. (ene gutten døde). Så jeg synes kanskje ikke det er så lett å skulle sette meg inn i den situasjonen.

Men kanskje jeg får oppleve noe lignende? Samboer er stepappa til mine 3, men har ingen egne barn. Han ønsker seg også egne etterhvert, men har det ikke travelt.

Nå har vi jo da 2 gutter og ei jente, og jeg må innrømme at jeg ønsker meg ei jente til... Ihvertfall!

Men jeg _håper_ og tror at det ikke på noen måte vil føles som et nederlag den gangen det eventuelt skjer at jeg blir gravid og får barn igjen, _om_ jeg skulle få enda en gutt. Enda en gutt å elske!

-Jo, de er kanskje "skuffet" over at det ikke ble ei jente, men jeg er helt sikker på at de elsker alle barna sine allikevel. Og om det så var at de absolutt synes de må ha en jente, så er det bare å prøve igjen da...

Jeg er selv eneste jenta i en søskenflokk på 4.Mine foreldre skulle også bare ha tre... Men...-Jenta kom tilslutt!

Gjest ladylumps

Som flere av oss har skrevet, så er det slett ikke alltid at det stemmer at jenter har nærere bånd til foreldrene sine i voksen alder enn gutter.

Allikevel skjønner jeg jo at man synes det er hyggelig å få barn av begge kjønn. Uten at man går inn i en årelang sorg hvis man kun får barn av det ene kjønnet.

Nemlig:)

Jeg har tre gutter.

Jeg har alltid hatt et ønske om å få barn av begge kjønn, så etter to gutter måtte jeg tenke meg godt om. Var det et tredje barn jeg ønsket meg eller var det en jente. Spørsmålet var viktig, for jeg måtte være sikker på at jeg ikke ville bli skuffet dersom det var en gutt.

Konklusjonen var at jeg ønsket meg et tredje _barn_. Selvfølgelig håpte jeg at det var en jente, men jeg følte ingen skuffelse da yngstemann ble født.

Jeg var og er kjempeglad for at det ble han.

Drømmen om ei jente slapp ikke helt taket, og jeg vurderte en stund å få et fjerde barn. Men her ble konklusjonen at jeg egentlig ikke ønsket fire barn, jeg ønsket ei jente. Og da fikk det bare være. Jeg ville ikke utsette en evt. gutt for en mor som var skuffet over at han ikke var jente.

Så jeg mener bestemt at man skal ønske seg _barn_, og være sikker på at man ikke blir skuffet dersom man ikke får det man ønsker seg mest.

Har ingen sans for å fortsette og fortsette til man får det ønskede kjønnet. Hva med nr 4 eller 5 i rekken av "feil" kjønn i familien. Stakkars barn!

Godt sagt!

Annonse

vi har tre barn og det er klart at far i huset vil ha en gutt - skjønner det godt jeg!

men da det siste barnet ble født viste det seg at det også var ei jente.

jeg var kjempeglad umiddelbart, kjønn betyr null og niks for meg.

pappa'n var vel kanskje litt skuffet umiddelbart etter fødselen. men han gledet seg fort over nok en velskapt og nydelig jente.

så vi er kjempeglade for tre friske og flotte jenter. det er ikke aktuelt for oss å få flere barn, så det var også vår siste sjanse til å få en gutt.

Mannen min har vært helt ærlig hele tiden - han ønsket seg en sønn.

Barn nr. 1 ble jente. Han ble overlykkelig.

Barn nr. 2 ble jente. Etter en bitteliten skuffelse ble han kjempeglad.

Når vi bestemte oss for å lage nr. 3 var han helt ærlig på at han kom til å bli skuffet hvis det også ble ei jente. Men han var også helt klar på at han selvsagt kom til å bli glad i den jenta også. (Og ja, han var fullstendig klar over at sjansen var stor for at vi fikk ei jente til.)

Man kan i grunnen si at han var ganske så fornøyd når nr. 3 ble gutt!

Det er overhodet ikke PK å ha slike følelser, men jeg skjønner ham. Jeg hadde følt det på samme måte hvis vi hadde hatt 2 gutter. Og jeg hadde blitt skuffet da om tredjemann også hadde blitt en gutt.

Så jeg skjønner vennene dine.

Ikke at det er noe bedre altså, men jeg kjenner et tilfelle på jobben min der en av de mere macho mennene fikk datter nr.3 i fjor. Han fikk tilstadighet høre "nei kom ikke gutten nå heller", eller "nei nå må dere vel prøve en fjerde gang, dere kan jo ikke ha bare gutter!..."

Så det går visst andre veien og...

Men tror sånne ting mere er sleivkommenaterer... de stikker ikke så dypt som til å si at man ikke er glad i og takknemmlig for de tre døtrene man har! For der er jeg helt enig med deg snø, jeg kan bare ikke støtte sånne tanker om at man kun vil ha ett kjønn... det er barnet som er viktig, barnet med alle dets egenskaper. Ikke et kjønn...

Da noen venner av oss ventet barn for noen år siden ønsket pappa¨n en gutt. Han mente det ikke var noe tak i jenter og at de stort sett var rosa fjoller som bare lekte med gutter. Det ble en jente. En tøff, egenrådig jente som satte pappa'n på plass, som han forguder. Da de skulle ha nummer to var ikke far i tvil - han ønsket seg en jente til. Det ble en gutt - og far er skuffet!!!

Selv har vi to jenter. Jeg har alltid ønsket meg to barn - og helst to jenter. Det er ingen godt skjult hemlighet. Pappa'n har heller aldri ønsket noen sønn som han "kan gå på fisketur med eller spille fotball med". Det kan han da likegodt gjøre med jentene?? Likevel er jeg overbevist om at en gutt ville føltes helt riktig dersom det hadde blitt det.

Da noen venner av oss ventet barn for noen år siden ønsket pappa¨n en gutt. Han mente det ikke var noe tak i jenter og at de stort sett var rosa fjoller som bare lekte med gutter. Det ble en jente. En tøff, egenrådig jente som satte pappa'n på plass, som han forguder. Da de skulle ha nummer to var ikke far i tvil - han ønsket seg en jente til. Det ble en gutt - og far er skuffet!!!

Selv har vi to jenter. Jeg har alltid ønsket meg to barn - og helst to jenter. Det er ingen godt skjult hemlighet. Pappa'n har heller aldri ønsket noen sønn som han "kan gå på fisketur med eller spille fotball med". Det kan han da likegodt gjøre med jentene?? Likevel er jeg overbevist om at en gutt ville føltes helt riktig dersom det hadde blitt det.

Noen blir aldri fornøyde... Når skal folk skjønne at det er personlighet og ikke kjønn som teller? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...