Gå til innhold

Hvordan få en sta 15-åring til å ta med seg matpakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

15-åringen min har alltid vært viljesterk og sta som bare det.

Hun er ikke noe brødmenneske og de siste par årene har hun nektet å ta med seg matpakke på skolen. Hvis hun har penger (ukepenger) går hun heller ut i lunsjen og kjøper seg et skolebrød. Eller hvis vi har salat hjemme, tar hun med seg noen krydrede salatblader i matboksen.

Har hun ikke penger, spiser hun ikke før hun kommer hjem.

Jeg kan ikke bruke argumentet om at hun kan bli slapp og ukonsentrert, for hun er flink og full av energi.

Så hva gjør jeg? Hun er så kresen på mat.

I går var jeg på konferansetime og læreren sa til meg at hun har snakket med min datter om at hun på ta med matpakke og at hun kan bli tjukk som voksen om hun ikke spiser skolemat.

Da hadde min datter svart:- Nei, det tror jeg ikke.

Dermed måler læreren hennes meg opp og ned og sier: Og nå ser jeg jo at hun ikke kommer til å bli tjukk.

Guri, jeg var så flau at jeg hadde mest lyst til å synke ned i gulvet.

Jeg følte meg som den elendige mora som ikke følger med.

Jeg har snakket med min datter om at hun må ha med seg mat. Ihvertfall en frukt eller noe, men min datter går det ikke an å overtale til noe som helst. Hun har alltid villet bestemme selv.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zarine

5

• flisa

4

• Dorthe

3

• Katt-ja

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis hun liker salat, kan du ikke da oppfordre henne til å ta med en litt fristende salat, bestående av litt mer enn et par salatblader?

Varierte grønnsaker, og så litt noe av dette: kylling/skinke/gulost-terninger/feta/pasta/ris etc., sånn at det blir et skikkelig måltid ut av det, og noe som frister.

Skrevet

Hvis hun er 15, går hun vel i 10'ende? Neste år, på videregående har de sikkert kantine. Det pleier jo å være litt mer spennende og OK enn matpakke.

Skrevet

Hvis hun liker salat, kan du ikke da oppfordre henne til å ta med en litt fristende salat, bestående av litt mer enn et par salatblader?

Varierte grønnsaker, og så litt noe av dette: kylling/skinke/gulost-terninger/feta/pasta/ris etc., sånn at det blir et skikkelig måltid ut av det, og noe som frister.

Ja, jeg skal prøve nok en gang.

I går sa hun at hun ikke hadde tid til å lage matpakke.

- Jo det har du sa jeg.

-Når broren din har tid som står opp senere, har du også tid.

- Nei, jeg skal jo sminke meg. Det skal ikke han.

Gosh!

Skrevet

Hvis hun er 15, går hun vel i 10'ende? Neste år, på videregående har de sikkert kantine. Det pleier jo å være litt mer spennende og OK enn matpakke.

"Neste år, på videregående har de sikkert kantine"

Å, det høres supert ut:)

Skrevet

- Jo det har du sa jeg.

Gosh!

En salat kan gjøres klar om kvelden og settes i kjøleskapet.

Når jeg gjør dette selv, så er det noen ingredienser jeg pakker for seg i litt aluminiumsfolie, fordi jeg synes salaten taper seg om alt ligger sammen, men det er vel både en smakssak og noe man finner ut av etter hvert.

Og så er det en fordel med en HELT tett boks å ha salaten i, eller gjerne en pose utenpå, så ikke sekken/veska blir full av søl hvis lokket ikke er 100% tett.

Skrevet

En salat kan gjøres klar om kvelden og settes i kjøleskapet.

Når jeg gjør dette selv, så er det noen ingredienser jeg pakker for seg i litt aluminiumsfolie, fordi jeg synes salaten taper seg om alt ligger sammen, men det er vel både en smakssak og noe man finner ut av etter hvert.

Og så er det en fordel med en HELT tett boks å ha salaten i, eller gjerne en pose utenpå, så ikke sekken/veska blir full av søl hvis lokket ikke er 100% tett.

Tusen takk for tips. Jeg får passe på heretter å ha salat i kjøleskapet til enhver tid.

Agurk og tomater også, for det liker hun:)

Skrevet

- Jo det har du sa jeg.

Gosh!

Tilby i hvert fall å kjøpe inn det som trengs (salatboks, råstoffer / porsjonspakninger o.l.), slik at hun har muligheten.

Neste år synes jeg dere kan gi henne faste kantinepenger (evt. øke ukepengene) dersom kantinen har noe hun kan tenke seg.

Skrevet

Tilby i hvert fall å kjøpe inn det som trengs (salatboks, råstoffer / porsjonspakninger o.l.), slik at hun har muligheten.

Neste år synes jeg dere kan gi henne faste kantinepenger (evt. øke ukepengene) dersom kantinen har noe hun kan tenke seg.

Porsonspakninger ja. At jeg ikke har tenkt på det. Det skal jeg jammen gjøre.

Skrevet

Sønnen min (16) tar ikke med seg matpakke på skolen. De har en time fri midt på dagen, da kjøper han seg rundstykker og noe å drikke!

Jeg synes han er blitt så stor at han må ta ansvaret for kostholdet sitt selv, vi kan veilede og hjelpe, men avgjørelsen må HAN ta!

Det er uansett så mye han MÅ gjøre og mye han ikke får lov å gjøre, at det med matpakke har jeg droppet!

mvh

Skrevet

Sønnen min (16) tar ikke med seg matpakke på skolen. De har en time fri midt på dagen, da kjøper han seg rundstykker og noe å drikke!

Jeg synes han er blitt så stor at han må ta ansvaret for kostholdet sitt selv, vi kan veilede og hjelpe, men avgjørelsen må HAN ta!

Det er uansett så mye han MÅ gjøre og mye han ikke får lov å gjøre, at det med matpakke har jeg droppet!

mvh

Min datter smurte matpakken sin selv i flere år på barneskolen. Hun begynte tidlig med det, da hun selv ville ha kontroll.

Men nå vil hun ikke og jeg synes hun skal få i seg noe mat i løpet av dagen.

Hun har visakort og får overført et månedlig beløp, men det går heller til skolebrød og brownies enn sunne rundstykker.

Når det er tomt på kortet, går hun heller uten mat.

Skrevet

Min datter smurte matpakken sin selv i flere år på barneskolen. Hun begynte tidlig med det, da hun selv ville ha kontroll.

Men nå vil hun ikke og jeg synes hun skal få i seg noe mat i løpet av dagen.

Hun har visakort og får overført et månedlig beløp, men det går heller til skolebrød og brownies enn sunne rundstykker.

Når det er tomt på kortet, går hun heller uten mat.

Sånn gjør vi det og, penger inn på konto hver måned. Når jeg skrev at han kjøper seg rundtsykker og drikke, mente jeg egentlig at han kjøper rundstykker og Pepsi Max.. Jeg liker det ikke, men han er stor gutt nå, og må ta sine egne valg. Jeg prøver å fortelle at han bør drikke noe mer sunt, men til døve ører!

mvh

Skrevet

Dersom ho ikkje liker brød, så er det vel ingen vits i å prøve å tvinge ho til det. Sats på å ha masse variert salat&grøntfor heime så ho kan ta med seg ein deilig salat i ein dertil egna matboks.

Ville ho hatt med eit rundstykke av noko slag om det kom saman m salaten, evt heimebakt "skolebrød" (som eit skinke, krydder osv inni deigen)?

Skrevet

Dersom ho ikkje liker brød, så er det vel ingen vits i å prøve å tvinge ho til det. Sats på å ha masse variert salat&grøntfor heime så ho kan ta med seg ein deilig salat i ein dertil egna matboks.

Ville ho hatt med eit rundstykke av noko slag om det kom saman m salaten, evt heimebakt "skolebrød" (som eit skinke, krydder osv inni deigen)?

Det er mange gode tips her, bortsett fra det med heimebakt skolebrød;o)

Skrevet

Kan hun ikke ha med seg en god og næringsrik salat da? Det er jo både sunt og mettende.

Skrevet

Er inne i samme situasjon selv - det nytter ikke - ingenting vi har er godt. Men husn spiser godt ellers - så jeg er ikke nervøs. Tror ikke alle mennesker er sultne hele tiden - selv spiste jeg aldri lunsj i ungsommen.

Skrevet

Porsonspakninger ja. At jeg ikke har tenkt på det. Det skal jeg jammen gjøre.

Det hender jeg smører til henne - da vil hun ha det......lager litt mer spennende enn hun gidder selv; ost på italiensk salat og et par druer f.eks...

Skrevet

Tusen takk for tips. Jeg får passe på heretter å ha salat i kjøleskapet til enhver tid.

Agurk og tomater også, for det liker hun:)

Små sherrytomater går ned på høykant - og hele kokte egg :)

Skrevet

Små sherrytomater går ned på høykant - og hele kokte egg :)

Jeg leste "går ned på høykant" - men så for meg "svelges hele" :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...