Gå til innhold

Hvordan få en sta 15-åring til å ta med seg matpakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hender jeg smører til henne - da vil hun ha det......lager litt mer spennende enn hun gidder selv; ost på italiensk salat og et par druer f.eks...

Men jeg synes ikke det er riktig at jeg skal begynne å lage matpakke til en 15-åring.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zarine

5

• flisa

4

• Dorthe

3

• Katt-ja

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

For en tullete lærer, tenk å lire av seg slikt tull både til deg og jenta. Man planter ikke den ideen i et sårbart tenårings sinn at hun kan bli tykk, knurr. Det hadde vært mye klokere å vinkle det over på energi, tannhelse etc. Forøvrig er dette en helt vanlig problemstilling at matpakke er "ut". Du får lage en god og sunn salat til henne/hun kan lage selv hver morgen. Send med henne yoghurt, frukt etc. Var akkurat som datteren din da jeg var 13-15 år. Men det gikk over. Hos oss var det slik i hele klassen blant jentene. Kun 1 jente spiste matpakken sin. Ville nok ha undersøkt om det er slik i hele klassen, og om det kan gjøres noe ovenfor klassen som helhet evt.

hare1365380455
Skrevet

Hva med en yoghurt eller ha en boks salat klar?

Skrevet

Det er mange gode tips her, bortsett fra det med heimebakt skolebrød;o)

*Så* lite glad i brødmat, altså? Et ho ikkje pizza heller?

Skrevet

Dersom ho ikkje liker brød, så er det vel ingen vits i å prøve å tvinge ho til det. Sats på å ha masse variert salat&grøntfor heime så ho kan ta med seg ein deilig salat i ein dertil egna matboks.

Ville ho hatt med eit rundstykke av noko slag om det kom saman m salaten, evt heimebakt "skolebrød" (som eit skinke, krydder osv inni deigen)?

Oppsann, der ramla det ut eit par ord. No ser eg kor merkeleg det ser ut.

Det skal altså vere "som eit rundstykke, med skinke, ost, krydder osv inni" (slik at det blir både litt saftig, litt smak, og litt meire "mat", for den som syns brødskive med pålegg er kjedeleg).

Eg har hatt eit par fine oppskrifter på dette, men eg trur dei gikk tapt i den gamle PCen :-(

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Er det melkeordning på skolen? I så fall kan hun få med seg frokostblanding, skål og skje.

Eller du kan sende med henne polarbrød eller lefser, hvis hun liker det.

Det er denne typen mat min datter spiser til lunsj på skolen. Hun er heller ingen brødspiser. I blandt får hun med seg rester fra middagen - hvis det er noe hun syns smaker godt selv om det ikke er oppvarmet.

Jeg har heldigvis aldri fått noen kommentarer fra skolen på min datters matvaner.

Skrevet

*Så* lite glad i brødmat, altså? Et ho ikkje pizza heller?

Det kan også tenkes at Wita synes det er uaktuelt å bake skolebrød...

Skrevet

Ja, jeg tenkte mest på mine håpløse husmoregenskaper:)

Gjest dermed basta
Skrevet

Jeg ble bare rasende og enda staere av sånn innblanding i mitt "privatliv" da jeg var 14. Jeg ville selv bestemme hva jeg skulle spise.

Skrevet

Men jeg synes ikke det er riktig at jeg skal begynne å lage matpakke til en 15-åring.

Det er sant *rødme*

Skrevet

Eg syns det er ei veldig fin og grei matpakke, men det får no så vere, kvar sin smak.

Skrevet

Ja, jeg tenkte mest på mine håpløse husmoregenskaper:)

Næmen, Wita, så håplaus trur eg ikkje du kan vere. Må ha litt tru på seg sjølv her i verda veit du ;-)

Eg har hatt ein periode der alt av gjærbakst har blitt heilt forferdeleg, men etter å ha brukt ferdige brød-og bolleblandingar ei stund, har eg fått tilbake sjølvtilliten og har begynt å lage sjølv etter oppskrift, og det har gått veldig bra. Om eg kan, så kan vel du også :)

Skrevet

Det eneste mine spiste i den alderen var fersk baguette med ost og skinke kjøpt på bakeren før skoletid.

Så du er ikke den eneste mora i verden som har gitt opp matpakkekjøret.

Liker du matpakke sjøl for det gjør ikke jeg nemlig ;o)

Skrevet

Du kan like gjerne gi opp med en gang.

Godt at noen sier det for jeg gav opp mine to eldste. Og strever med 10-åringen hva han vil spise på skolen.

Hjemme har de spist alt, ikke eldstemann for han var og er kresen.

Gjest pingvinpastill
Skrevet

Da jeg var på hennes alder, nektet å smøre matpakke, for jeg skulle uansett ikke spise den. Moren min smurte to skiver med salami hele ungdomskolen. Det gikk i søppla. Noen ganger bakte moren min brød, og da hadde jeg ikke hjerte til å kaste det. Så kanskje det er en ide? ;-)

Hva med å fokusere på økonomi? Ved å spise matpakke sparer hun masse penger! Det kom jeg fram til etterhvert, så på videregående handlet jeg bare i kantina en gang i uka.

Husk at dette bare er en periode, alt hun har lært om kosthold er gull verdt, og noe hun kommer til å ta med seg videre i livet!

Skrevet

Næmen, Wita, så håplaus trur eg ikkje du kan vere. Må ha litt tru på seg sjølv her i verda veit du ;-)

Eg har hatt ein periode der alt av gjærbakst har blitt heilt forferdeleg, men etter å ha brukt ferdige brød-og bolleblandingar ei stund, har eg fått tilbake sjølvtilliten og har begynt å lage sjølv etter oppskrift, og det har gått veldig bra. Om eg kan, så kan vel du også :)

For å være ærlig har det nok mest med latskap og prioriteringer å gjøre:)

Er så mye godt å få kjøpt vet du:)

Skrevet

Det eneste mine spiste i den alderen var fersk baguette med ost og skinke kjøpt på bakeren før skoletid.

Så du er ikke den eneste mora i verden som har gitt opp matpakkekjøret.

Liker du matpakke sjøl for det gjør ikke jeg nemlig ;o)

"Liker du matpakke sjøl for det gjør ikke jeg nemlig ;o)"

Neida, ikke i det hele tatt. Ikke spiser jeg frokost og ikke har jeg lunsjpause heller. Jeg jobber jo bare 4 timer daglig.

Men hvis jeg blir veldig sulten rundt 12-12.30 tiden hender at jeg løper ned i kantina og kjøper noe varmmat og tar med opp på kontoret og spiser mens jeg jobber.

Neida, mora er ikke det spor bedre:)

Men jeg husker at da jeg gikk på ungdomsskolen var veldig flink til å smøre med meg matpakke og jeg lagde alltid te på termos. Jeg var A-menneske den gangen.

Skrevet

Det er sant *rødme*

Men jeg ser for meg deg som en veldig snill og kul mor:)

Skrevet

"Liker du matpakke sjøl for det gjør ikke jeg nemlig ;o)"

Neida, ikke i det hele tatt. Ikke spiser jeg frokost og ikke har jeg lunsjpause heller. Jeg jobber jo bare 4 timer daglig.

Men hvis jeg blir veldig sulten rundt 12-12.30 tiden hender at jeg løper ned i kantina og kjøper noe varmmat og tar med opp på kontoret og spiser mens jeg jobber.

Neida, mora er ikke det spor bedre:)

Men jeg husker at da jeg gikk på ungdomsskolen var veldig flink til å smøre med meg matpakke og jeg lagde alltid te på termos. Jeg var A-menneske den gangen.

Hehe, jeg har aldri vært A-menneske og jeg har aldri laget matpakke til meg sjøl. Jeg var så bortskjemt at den laget faren min hver dag ut hele ungdomsskolen.

Den spiste jeg, selv om de fleste andre gikk på lompebakeriet over gata og kjøpte nylagde lomper. Men jeg kan ikke huske at jeg hadde med meg penger på skolen heller.

De gangene jeg har jobbet, har jeg spist på kantina ja. Litt belønning må man ha for å jobbe og da ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...