Gå til innhold

melk og gulp ut nesen


tzara

Anbefalte innlegg

gutten min på 2 uker gulper mye, også ut nesen. Dette er tydelig svært ubehagelig for ham,og han mister pusten og blir helt rød i ansiktet. Av og til når jeg ammer ham liggende renner også noe av melken ut nesen mens han drikker. Er dette normalt, eller kan det være en feil på lukkemekanismen mellom nese og svelg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære tzara. Det er ikke noe galt med barnet ditt, men det kan oppleves meget ubehagelig. Du har antagelig mye melk og sterk utdrivning. Prøv å melk ut litt melk før amming slik at det ikke kommer mer enn det han klarer å svelge unna. Det kan føre til at barnet nekter å ta brystet fordi det oppleves så voldsomt å få all melken uten å kunne klare å svelge unna. Prøv også å ha ham i litt mer sittende stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til spørsmål fra tzara den 20.04.01.

Jeg har tvilling-gutter på 5 år. Da de var noen dager gamle fikk den ene et kraftig anfall med pusteproblemer. Slike store anfall opplevde vi av og til hos den ene, mens mindre anfall opplevde vi daglig med begge. Dette så vi i sammenheng med mye gulping. Vi hadde noen opphold på sykehuset, men "dessverre" kom det aldri noen store anfall i nærheten av noen leger. Hver gang vi forhørte oss om gulping, fikk vi bare høre at dette er ufarlig. Etter å ha videofilmet et slikt anfall, ble vi tatt alvorlig og ungene våre fikk faktisk epilepsidiagnose. Dette viste seg i ettertid å være feil. Riktig diagnose var "Gastroøsofageal reflux". Det tzara forteller minner meg om våre opplevelser, men trenger ikke å være det samme. Jeg vet imidlertid at mange har hatt babyer med reflux uten å få en diagnose. Jeg blir også provosert når man bestandig får høre at gulping er ufarlig. Jeg har i ettertid lest at kraftig form for reflux kan være livstruende for spedbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...