Gå til innhold

Depresjon - to spørsmål

Orio

Anbefalte innlegg

1. Er det greit at en pasient som tidligere har hatt flere depresjoner stiller sin egen "diagnose"? Dvs., på grunnlag av symptomer forteller behandler at det er en ny depresjon på gang. Eller er det riktige å beskrive symptomene og la behandleren trekke konklusjonen?

2. Hvordan er prognosen for å bli helt frisk når en har hatt flere depresjoner i løpet av en tiårsperiode?

Forresten, en ting til jeg lurer på. Er behandlingen forskjellig avhengig av om det er snakk om forebygging av ny depresjon (og behandling av angst) eller om en pågående depresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare meg...?

Hei,

jeg føler meg ikke kompetent til å svare på ditt andre spørsmål, men på spørsmål nr 1 om man kan sette diagnosen selv, så er det vel strengt tatt kun leger/psykiatere etc som kan "godkjenne" diagnosen, men det er jo bare en selv som vet hvordan en har det, og i tilfeller med tilbakevendende episoder av samme sykdom, så burde det være greit å si at "nå er jeg deprimert" eller hva det nå skulle være. Så kan jo heller behandleren ta stilling til det pasienten påstår.

Litt vanskeligere med sykdommer som påvirker pasientens realitetssans, selvsagt...

Behandleren har "vetoretten", men jeg mener at en god behandler i prinsippet bør ta i bruk pasientens kompetanse på seg selv og være lydhør for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg...?

Hei,

jeg føler meg ikke kompetent til å svare på ditt andre spørsmål, men på spørsmål nr 1 om man kan sette diagnosen selv, så er det vel strengt tatt kun leger/psykiatere etc som kan "godkjenne" diagnosen, men det er jo bare en selv som vet hvordan en har det, og i tilfeller med tilbakevendende episoder av samme sykdom, så burde det være greit å si at "nå er jeg deprimert" eller hva det nå skulle være. Så kan jo heller behandleren ta stilling til det pasienten påstår.

Litt vanskeligere med sykdommer som påvirker pasientens realitetssans, selvsagt...

Behandleren har "vetoretten", men jeg mener at en god behandler i prinsippet bør ta i bruk pasientens kompetanse på seg selv og være lydhør for innspill.

For øvrig letter det vel behandlerens arbeid om man i tilfellet depresjon, som du nevner, sier selv at man er deprimert, hvis det er det man føler, i stedet for å beskrive alle symptomer først... Det høres litt krøkkete og tungvint ut, spør du meg...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...