Gå til innhold

Kanskje Colombia:-)

Gjest I starten på noe stort...

Anbefalte innlegg

Er begynt å tenke på at adopsjon er noe vi kunne tenke oss.Valg av land kan fortone seg som litt vanskelig synest vi.

Men tygger litt på Colombia.Leser på AF sine hjemmesider at Colombia er inndelt i mange distrikt.

Er det noen her som kan fortelle litt om de forskjellige distriktene? Om etnisk bakgrunn,ventetid etter tildelt distrikt og gjerne alder på barna.

Har lest her inne en tid og ser at det er en del colombiaforeldre som ferdes her inne.

Hvorfor jeg spør etter etnisk bakgrunn er fordi jeg gjerne vil ha et lite "ansikt" som jeg kan se for meg i ventetiden.Selv om jeg vet at de finnes nyanser alle steder.Det jeg mener er at noen jeg kjenner som har barn fra Pasto,sier at derfra kommer det mange barn med indiansk bakgrunn. ( Man kan i stor grad se for seg barna som kommer fra kina,india og andre land i østen.Selv om jeg vet at også her er det nyanser i folkeslag)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253617-kanskje-colombia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Colombia er et flott land å adoptere fra. Vi har selv 2 nydelige barn derfra.

Når det gjelder utseende på barna er det store forskjeller. Det er ikke mulig å velge distrikt når søknaden går til ICBF (det offentlige barnevernet i Colombia). Dere må derfor bli trygg på å få barn fra alle distrikt og i alle farger. Det er ikke lov å spesifisere i søknaden at en f.eks kun ønsker seg et lyst/mørkt barn.

Ikke vær redde, dere blir like glade i barnet uansett hvordan det ser ut!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253617-kanskje-colombia/#findComment-2007051
Del på andre sider

Colombia er et flott land å adoptere fra. Vi har selv 2 nydelige barn derfra.

Når det gjelder utseende på barna er det store forskjeller. Det er ikke mulig å velge distrikt når søknaden går til ICBF (det offentlige barnevernet i Colombia). Dere må derfor bli trygg på å få barn fra alle distrikt og i alle farger. Det er ikke lov å spesifisere i søknaden at en f.eks kun ønsker seg et lyst/mørkt barn.

Ikke vær redde, dere blir like glade i barnet uansett hvordan det ser ut!

Lykke til!

Vi vet at vi kommer til å elske ungene våre uansett. Det er ikke det jeg tenker på.Men det å kunne "se" barnet for seg i den lange ventetiden...:-) Slik som f.eks Kina.Det er ulikheter der også,men ikke så store.

Derfor har vi ikke landet helt på Colombia ennå.

Spennende er det uansett.

Men jeg har forstått det slik at det varierer søsken i mellom? Hvorfor blir andre-tredjegangs søkere sendt til at annet distrikt enne det første? Er det ikke en fordel at barna er noenlunde fra samme sted?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253617-kanskje-colombia/#findComment-2007296
Del på andre sider

Annonse

Vi vet at vi kommer til å elske ungene våre uansett. Det er ikke det jeg tenker på.Men det å kunne "se" barnet for seg i den lange ventetiden...:-) Slik som f.eks Kina.Det er ulikheter der også,men ikke så store.

Derfor har vi ikke landet helt på Colombia ennå.

Spennende er det uansett.

Men jeg har forstått det slik at det varierer søsken i mellom? Hvorfor blir andre-tredjegangs søkere sendt til at annet distrikt enne det første? Er det ikke en fordel at barna er noenlunde fra samme sted?

Hvilket distrikt man sendes til kommer bla. an på om det er barn som er klargjort for adopsjon i det distriktet. Det er utrolig mange adopsjoner fra Colombia hvert år (til ulike land) og det er nok vanskelig for barnevernet der å forsøke å sende søkere til samme distrikt som de har hentet i før.

Det er mange ting som ikke er så forutsigbare når man adopterer fra Colombia. Bla.at ventetiden kan variere fra søker til søker. Men, det som jeg er veldig glad for er at det virker som at barnevernet i Colombia fungerer svært godt. De er flinke til å følge opp barnet og dokumentere alt de vet om barnet. Alle papirer får dere før dere skal akseptere tildelingen. Barna har ofte med seg bilder og noen har dagbok fra fosterforeldre. En annen ting som er bra med Colombia er at en kan reise og hente barnet nesten med en gang en har fått tildeling. Må bare søke visum først som tar et par uker.

Oppholdet i Colombia er ofte på noen uker (gj.sn.4 uker?). I denne perioden får man ha barnet hos seg og noen ganger kan en reise på "ferie" en annen plass i Colombia (avhengig av hvilket distrikt dere får). Det er nesten alltid andre norske familier der og det blir god tid til å bli kjent med barnet og snakke med andre som er i samme situasjon.

Husker at jeg selv brukte AF sitt blad til å finne bilder av vakre Colombiabarn. Det er også en mengde på AC-danmark sine sider skal forsøke å finne linken etterpå.

Dette ble nok litt rotete, men bare spør hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253617-kanskje-colombia/#findComment-2007978
Del på andre sider

Hvilket distrikt man sendes til kommer bla. an på om det er barn som er klargjort for adopsjon i det distriktet. Det er utrolig mange adopsjoner fra Colombia hvert år (til ulike land) og det er nok vanskelig for barnevernet der å forsøke å sende søkere til samme distrikt som de har hentet i før.

Det er mange ting som ikke er så forutsigbare når man adopterer fra Colombia. Bla.at ventetiden kan variere fra søker til søker. Men, det som jeg er veldig glad for er at det virker som at barnevernet i Colombia fungerer svært godt. De er flinke til å følge opp barnet og dokumentere alt de vet om barnet. Alle papirer får dere før dere skal akseptere tildelingen. Barna har ofte med seg bilder og noen har dagbok fra fosterforeldre. En annen ting som er bra med Colombia er at en kan reise og hente barnet nesten med en gang en har fått tildeling. Må bare søke visum først som tar et par uker.

Oppholdet i Colombia er ofte på noen uker (gj.sn.4 uker?). I denne perioden får man ha barnet hos seg og noen ganger kan en reise på "ferie" en annen plass i Colombia (avhengig av hvilket distrikt dere får). Det er nesten alltid andre norske familier der og det blir god tid til å bli kjent med barnet og snakke med andre som er i samme situasjon.

Husker at jeg selv brukte AF sitt blad til å finne bilder av vakre Colombiabarn. Det er også en mengde på AC-danmark sine sider skal forsøke å finne linken etterpå.

Dette ble nok litt rotete, men bare spør hvis du lurer på noe.

http://www.a-c.dk/front.asp

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253617-kanskje-colombia/#findComment-2007981
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...