Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med guttungen?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli så utrolig, vanvittig frustrert, oppgitt og irritert på den der niåringen min, som ALLTID lyver til meg! Han lyver forresten ikke bare til meg, men også på skolen, sfo og til besteforeldrene sine...

Nå ringte jeg han for en halv time siden, fordi vi skal til byen en tur, og han skal være med. Han skulle være hos en kamerat frem til jeg ringte, og han lovte meg å gå rett nedover. Foreldrene mine bor like i nærheten av der han er, og jeg sa at han måtte gå HJEM, ikke til dem.

"Jada, jeg skal gå" sa han da jeg ringte. Vi har det litt travelt, fordi vi skal hente storesøstra på svømmestevne først...

Fant ut at jeg skulle ringe han igjen tjue minutter senere, for å høre om han hadde gått. "Jada, jeg er på vei" sa han, men jeg hørte at det ikke var sant. Han var ikke ute noe sted, det var altfor stille til det. Dette tok jeg han på, og spurte hvor han var. "Jeg er ved bussholdeplassen!" svarte han, men jeg hørte det ikke var tilfelle.

"HVOR ER DU HEN?!" sa jeg lettere irritert inn i røret, og fikk et nølende svar om at han var hos mormor og morfar.

Jeg ba han gå hjem med det samme, for vi har ikke tid til å vente...

Og så ringte jeg pappa (min pappa) for å høre om guttungen faktisk var der. Nei, han hadde han ikke sett noe til, han var hjemme alene han...

Dermed var det nok en telefon til guttungen, og da innrømte han etter hvert at han fremdeles er hos kompisen sin.

JEG BLIR SÅ IRRRRRRRRRITERT at jeg tror jeg klikker snart! Sånn har han vært i mange måneder nå, og det ser ikke ut til å bli noe bedre... han lyver og lyver, og det ender nok med at jeg ikke tror på han lenger når han omsider forteller sannheten.

Noen gode råd til meg der ute? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lenger altså...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253739-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-med-guttungen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Flystripa

Husarrest. Ikke få gå NOEN STEDER, unntatt på skolen.

Ikke se tv. ikke pc, spill etc

Inndratt mobil (kan funke under husarrest, da trenger han den ikke allikevel.)

Ingen penger/ukelønn.

Dette kan du ikke gi deg på. Du må inndra "goder" han liker. Det må få konsekvenser som går over flere uker.

Jeg ville tatt en alvorlig samtale med han om konsekvenser ved å lyve. Han risikere jo å ikke bli tatt på alvor den dagen han virkelig ønsker det. De rundt han mister tillit til han, og det er ikke kjekt.

Så lenge du ikke stoler på han bør du kontrollere han hele tiden, så mye at han irriterer seg grønn. Da får han jo en konsekvens! Han kommer ikke til å like at du dobbeltsjekker det han sier hele tiden. Kanskje han da skjønner mer av konsekvenser ved å lyve. Fortell han at du blir mindre skuffet over en kjedelig sannhet enn en løgn.

Jeg var gjennom noe av det samme med min sønn her for et års tid siden, Min sønn ble enormt skuffet over meg når jeg mistrodde han, og da forsto han hva resultatet av usannheter kan bli.

Nå blir han så stolt når jeg sier han er en ærlig gutt :)

Husarrest. Ikke få gå NOEN STEDER, unntatt på skolen.

Ikke se tv. ikke pc, spill etc

Inndratt mobil (kan funke under husarrest, da trenger han den ikke allikevel.)

Ingen penger/ukelønn.

Dette kan du ikke gi deg på. Du må inndra "goder" han liker. Det må få konsekvenser som går over flere uker.

Problemet med han her, serru, er at han aldri bruker mobilen sin annet enn når jeg prater med han og må ha tak i han.

Når det gjelder belønning for noe, så er ikke det noe som gir han lyst til å fortsette å gjøre ting bra, for å få mer belønning...

Husarrest har han hatt gang på gang. "Det driter jeg i" sier han, og det at han har hatt det en gang, virker ikke avskrekkende på han...

Inndragelse av pc-spill har vi også hatt flere ganger, Gameboy og Nintendo også, men han bryr seg ikke.

Det er så vanskelig når han skal være sånn... jeg ser at han ikke har det så bra, og jeg blir så sliten, frustrert og lei meg selv også. Det er jo sånn så og si hver eneste dag, og noen dager er verre enn andre...

Problemet med han her, serru, er at han aldri bruker mobilen sin annet enn når jeg prater med han og må ha tak i han.

Når det gjelder belønning for noe, så er ikke det noe som gir han lyst til å fortsette å gjøre ting bra, for å få mer belønning...

Husarrest har han hatt gang på gang. "Det driter jeg i" sier han, og det at han har hatt det en gang, virker ikke avskrekkende på han...

Inndragelse av pc-spill har vi også hatt flere ganger, Gameboy og Nintendo også, men han bryr seg ikke.

Det er så vanskelig når han skal være sånn... jeg ser at han ikke har det så bra, og jeg blir så sliten, frustrert og lei meg selv også. Det er jo sånn så og si hver eneste dag, og noen dager er verre enn andre...

Ta en telefon til bup og snakk med dem.

Steinharde sanksjoner av typen som flystripa skisserer samt nitidig kontroll.

Dra skole og andre han har å gjøre med inn i tett samarbeid omkring dette.

Dessuten brude han bli slept med til besteforeldrene for å be om unnskyldning for at han benyttet dem i sine løgner. Det samme i forhold til andre han har løyet for/om.

Etter en viss tid med sanksjoner bør han få en ny sjanse. Med klar beskjed om at det blir full baluba ved første antydning til løgn igjen.

Samtidig må det være lønnsomt og ikke for farlig å fortelle sannheten. - Og mindre farlig enn å lyve.

Dessuten er det alltid smart å kaste et skråblikk på hvilket eksempel man selv er.

Tror du noe slikt kan hjelpe og at det kan være realistisk og gjennomføre.

Håper dere får orden på dette snart. Slikt bruker jo heldigvis å gi seg.

mvh

Annonse

Gjest Flystripa

Steinharde sanksjoner av typen som flystripa skisserer samt nitidig kontroll.

Dra skole og andre han har å gjøre med inn i tett samarbeid omkring dette.

Dessuten brude han bli slept med til besteforeldrene for å be om unnskyldning for at han benyttet dem i sine løgner. Det samme i forhold til andre han har løyet for/om.

Etter en viss tid med sanksjoner bør han få en ny sjanse. Med klar beskjed om at det blir full baluba ved første antydning til løgn igjen.

Samtidig må det være lønnsomt og ikke for farlig å fortelle sannheten. - Og mindre farlig enn å lyve.

Dessuten er det alltid smart å kaste et skråblikk på hvilket eksempel man selv er.

Tror du noe slikt kan hjelpe og at det kan være realistisk og gjennomføre.

Håper dere får orden på dette snart. Slikt bruker jo heldigvis å gi seg.

mvh

Enig. Kontroll, kontroll, kontroll - helt til han innser hvordan man skal oppføre seg.

Henger meg på Dorthes forslag også.

Ta kontakt med bup sjøl, ppt er flere års venteliste.

Jeg fikk dattera mi inn på bup på tre dager med en telefon uten henvisning.

Jeg har tett samarbeid med ppt, har vært til opptil flere utredninger der nå. Har ventet oss ferdig vi :)

Får ta kontakt med Bup etter hvert, om jeg føler at det bare blir enda verre... jeg føler jeg ikke har mer å stille opp med snart... vil jo ikke ødelegge guttungen med å være sint hver eneste dag heller, for han er ganske sårbar under den "harde" overflata som han viser meg til tider...

Jeg har tett samarbeid med ppt, har vært til opptil flere utredninger der nå. Har ventet oss ferdig vi :)

Får ta kontakt med Bup etter hvert, om jeg føler at det bare blir enda verre... jeg føler jeg ikke har mer å stille opp med snart... vil jo ikke ødelegge guttungen med å være sint hver eneste dag heller, for han er ganske sårbar under den "harde" overflata som han viser meg til tider...

Jeg har på fire år snakket med ppt to ganger og siste gangen sa mannen at minstemann var en liten original ??? Da hadde han snakket med ham i en halv time og det var det liksom og det hadde han stått på venteliste i et år og jeg hadde purret og purret.

Skolen fortviler over ppt, ikke pga minstemann men andre elever som trenger utredning.

Jeg har på fire år snakket med ppt to ganger og siste gangen sa mannen at minstemann var en liten original ??? Da hadde han snakket med ham i en halv time og det var det liksom og det hadde han stått på venteliste i et år og jeg hadde purret og purret.

Skolen fortviler over ppt, ikke pga minstemann men andre elever som trenger utredning.

Det er heldigvis ikke noe problem i kommunen jeg bor i. Vi sto på venteliste i tre måneder da vi omsider fikk kontakt med rette instans, og nå har vi møte en gang i uka dersom jeg ønsker det. Har hatt fire møter den siste måneden... det forrige møtet var jeg syk på, så jeg skal tilbake og prate med psykologen så snart jeg har tid.

"Jeg vil prate litt med deg om denne lyvingen til sønnen din, jeg tror jeg har noen tips om hvordan du kan takle den"... sa han.

Jeg håper virkelig jeg klarer å bli så selvbehersket at jeg faktisk takler det etter hvert... akkurat nå ender det med at jeg blir rasende og kjefter han huden full, før jeg knekker sammen og griner om det varer lenge nok...

Det er heldigvis ikke noe problem i kommunen jeg bor i. Vi sto på venteliste i tre måneder da vi omsider fikk kontakt med rette instans, og nå har vi møte en gang i uka dersom jeg ønsker det. Har hatt fire møter den siste måneden... det forrige møtet var jeg syk på, så jeg skal tilbake og prate med psykologen så snart jeg har tid.

"Jeg vil prate litt med deg om denne lyvingen til sønnen din, jeg tror jeg har noen tips om hvordan du kan takle den"... sa han.

Jeg håper virkelig jeg klarer å bli så selvbehersket at jeg faktisk takler det etter hvert... akkurat nå ender det med at jeg blir rasende og kjefter han huden full, før jeg knekker sammen og griner om det varer lenge nok...

Jeg tror de har sett minstemann en gang i året og da tatt endel raske konklusjoner. Hva jeg mener er tydeligvis helt uinteressant.

Jeg skjønner at du er fortvilet og at du blir sinna, alle unger har tydeligvis en trykknapp de vet de kan trykke på for å få oss rasende og lei oss. Min mangler endel sosiale antenner så han må fortelles hva han skal si og gjøre men så fort han har fått det forklart går ting greit. Dermed så kommer han opp i vanskelige situasjoner og reagerer, før med å grine, nå med aggresjon. Jeg kan jo ikke forklare alt på forhånd da.

Annonse

For det første vil jeg si at jeg forstår veldig godt at du blir sint. Du føler at du ikke har kontroll over situasjonen, og da blir man frustret og sint.

Her er noen tanker om dette:

Alle mennesker liker å føle seg elsket, og å bli forstått.

Jeg tror det er veldig viktig at du viser guttungen at du er glad i han uansett. For sånn som situasjonen er nå, med mye kjefting så føler han sikkert at hele verden er imot han til tider.

For han er det sikkert lettere å lyve, enn å si sannheten. Ikke sikkert han tenker så nøye over konsekvensene alltid, kanskje det bare har blitt er dårlig vane.

Det er ikke alltid så lett å snu dårlige vaner. F.eks så vet de fleste overvektige at de blir feite av å spise usunn mat, men allikevel så fortsetter de. Hvis man forstår hva som er grunnen til at man har disse dårlige uvanene, så er det lettere å få gjort noe med problemet.

Jeg tror det er lurt hvis dere snakker rolig med gutten om hvorfor han lyver. Dere må være forstelsesfulle, og forstå at det er vanskelig for han å både snakke om det, og ikke minst at det er vanskelig for han å snu denne stygge uvanen.

Kanskje du skal be guttungen komme med forslag til hvordan problemet skal løses.

Ting kommer nok til å ta tid, dere må være tålmodige og legge de sinte følelsene litt til side å prøve å forstå hvorfor guttungen oppfører seg som han gjør.

Lykke til videre!

Gjest ansatt ved en bup

Ta kontakt med bup sjøl, ppt er flere års venteliste.

Jeg fikk dattera mi inn på bup på tre dager med en telefon uten henvisning.

"Jeg fikk dattera mi inn på bup på tre dager uten henvisning".

Du, det er faktisk påkrevd med henvisning fra lege hvis man skal gå til bup, så det der kan ikke stemme. (Men hvis man det tar tid å få time hos fastlegen, kan både ppt eller skolen eller helsesøster skrive en søknad som så feks skolelegen bare signerer)

Ellers vil jeg bare si til hovedinnleder at jeg er enig i at bup er en god instans å søke hjelp hos i dette tilfellet.

"Jeg fikk dattera mi inn på bup på tre dager uten henvisning".

Du, det er faktisk påkrevd med henvisning fra lege hvis man skal gå til bup, så det der kan ikke stemme. (Men hvis man det tar tid å få time hos fastlegen, kan både ppt eller skolen eller helsesøster skrive en søknad som så feks skolelegen bare signerer)

Ellers vil jeg bare si til hovedinnleder at jeg er enig i at bup er en god instans å søke hjelp hos i dette tilfellet.

Hun hadde vært der før, 14 år tidligere så da var det kanskje grunnen. Og grunnen til at jeg ringte hadde sammenheng men hvorfor hun var der første gangen.

Gjest ansatt ved en bup

Hun hadde vært der før, 14 år tidligere så da var det kanskje grunnen. Og grunnen til at jeg ringte hadde sammenheng men hvorfor hun var der første gangen.

Hvis en sak er avsluttet ved BUP (vanligvis etter 3-6 mnd inaktivitet), så må man ha ny legehenvisning. Ellers får ikke BUP refusjon fra Trygdekontoret. Så her har det nok skjedd en merkelig slipp fra flere hold i tilfelle.

Hvis en sak er avsluttet ved BUP (vanligvis etter 3-6 mnd inaktivitet), så må man ha ny legehenvisning. Ellers får ikke BUP refusjon fra Trygdekontoret. Så her har det nok skjedd en merkelig slipp fra flere hold i tilfelle.

Det er ikke noe vanskelig å få kontakt med bupen som ungene mine tilhører. Jeg har ringt flere ganger å fått hjelp uten henvisning dersom det er som du sier at man er ute av systemet etter 6 mnd. Faktisk har jeg aldri tenkt på at jeg måtte ha henvisning.

Gjest ansatt ved en bup

Det er ikke noe vanskelig å få kontakt med bupen som ungene mine tilhører. Jeg har ringt flere ganger å fått hjelp uten henvisning dersom det er som du sier at man er ute av systemet etter 6 mnd. Faktisk har jeg aldri tenkt på at jeg måtte ha henvisning.

Mener du at du har fått hjelp og råd over telefon, eller har dere vært til samtaler der? Det er sistnevnte som krever henvisning, ikke førstnevnte.

Syns det høres merkelig ut hvis dere er der på samtaler uten henvisning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...