Gå til innhold

Barnehage og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 4,5 år går 60 % i barnehage. Hver torsdag går de på avdelingen hennes tur. De har en lavo ca. 20-30 minutter gangavstand fra barnehagen. Jeg leverte ved 7.30 tiden på torsdag forrige uke. De går fra barnehagen 9.30. En annen mor leverte sitt barn ved 9.30 tiden. Da drev de og kledde på seg dressene. Jenta mi sitter på en krakk og gråter hvor på den mamma'n sier til ei barnehage tante: "Hva er det med ho som sitter og gråter?" Da sier barnehage tanten: "Ho er bestandig sånn når vi skal på tur. Ho har ikke lyst til å gå på tur. Ho liker generelt ikke å være ute." Mamma'n fortalte meg dette på lørdag. Jeg fikk bakover sveis., Jeg har aldri hatt noe inntrykk på at jenta mi er lei og gå tur og å være ute.

Hva synes dere her på DOL jeg skal gjøre? Har ikke den barnehage tanten taushetsplikt, eller er jeg helt på jordet?

Jeg skal ha konferanse time med ped.leder på onsdag. Synes dere jeg bør ta opp det med ho?

Jeg hadde ihvertfall satt veldig pris å få høre det av personalet og ikke av en annen mor.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253917-barnehage-og-taushetsplikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å si om dette faller inn under taushetsplikten eller ikke, men jeg synes definitivt denne barnehageansatte brøt mot "god takt og tone". Dette er ikke noe den andre moren har noe med. Den ansatte kunne for eksempel sagt: "Trine er litt lei seg fordi hun ikke har lyst til å gå på tur i dag", uten å legge ut i det vide og det brede om hvor "håpløs" hun var på turgåing generelt.

Ta dette opp med ped. leder og be om at slike problemer blir tatt opp med deg, ikke med andre foreldre i barnehagen.

Gjest Persille

Det er ikke et direkte brudd på taushetsplikten, men som Glimtipper sier ikke særlig god takt og tone.

Men; husk at du fikk dette referert av 3. person, og at det ikke er sikkert det ble sagt på akkurat den måten du ble fortalt.

Om den ansatte sa; det er ikke noe farlig, hun har bare ikke lyst til å gå på tur akkurat nå - så synes jeg ikke det er så ille egentlig. Det er noe man sier for raskt å avklare en situasjon for en utenforstående.

Om hun hadde svart "det er ikke noe å bry seg om", så hadde det vært like ille for moren som hørte det, og du ville blitt fortalt at de ansatte ikke brydde seg om barnet ditt som gråt.

Og med 18 barn som skal kles på for å gå på tur, så kan det bli litt hektisk, og svarene blir kanskje ikke like godt veid som ellers.

Men du kan godt nevne for ped.lederen at DERSOM du har blitt referert riktig, så ønsker du ikke at ditt barn skal omtales sånn - det er helt fair. Og du kan godt si at du reagerte på det uansett, fordi du ikke opplever datteren din sånn.

Kan ikke se at det er brudd på taushetsplikten, men videre smart sagt er det jo ikke, om det er riktig sitert.

Så kommer det litt an på hvordan denne moren har henvendt seg til personalet. Har hun brukt en ankalgende-du-gjør-ikke-jobben-din-tone kan det hende hun har satt den ansatte i forsvar. Fort gjort å mene for mye om en situasjon man ikke har sett begynnelsen til. En hektisk garderobesituasjon er kanskje ikke når man er mest åpen for innbalnding og synsing. Men det behøver selvsagt ikke være dette som skjedde.

Men sikkert lurt å ta det forsiktig opp så det ikke får vokse seg til noe surt.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...