Gå til innhold

Skolen passer ikke på

Anbefalte innlegg

I dag tidleg hadde dattera mi på seks år falt og slått og fått en kul i panna. Dette skjedde i dag tidleg etter hun var kommet til skolen. Hun tar skolebussen til skolen og elvene har ikke noe tilsyn fra bussen kommer og til klokka ringer. De er ute på skoleplassen i minst ti minutter før det ringer inn. Ikke en eneste lærer er ute og ser til barna. Det var en annen mor som hadde sett dattera mi.

Dette er en stor skole, flere barn som slår og erter.

Er det virkelig vanlig og bare la så små barn være overlatt til seg selv før skolen starter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253948-skolen-passer-ikke-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

9

• puttelull

9

• Lisabeth

5

• Dorthe

3

Det var i alle fall slik når jeg gikk på skolen. Frem til det ringte inn var vi elever overlatt til oss selv. Det gikk helt greit det. Selvsagt var det av og til både slåsskamper og stygge fall - men det hører litt med til det å være barn.

Vil tro at om noe virkelig farlig hadde skjedd så hadde de andre elvene klart å få tak i en voksen.

Det var i alle fall slik når jeg gikk på skolen. Frem til det ringte inn var vi elever overlatt til oss selv. Det gikk helt greit det. Selvsagt var det av og til både slåsskamper og stygge fall - men det hører litt med til det å være barn.

Vil tro at om noe virkelig farlig hadde skjedd så hadde de andre elvene klart å få tak i en voksen.

Mener du at barna kan overlates til seg selv i friminuttene også da? Om ikke, hva skulle være forskjellen?

Jeg synes skolen opptrer totalt uansvarlig. Skjer det noe virkelig ille så må jo skolen ta det fulle og hele ansvaret.

Erting og mobbing hører ikke til i skolegården.

Det skal være trygt å gå fra bussen og bort til skoledøra. Dersom store barn plager de små er det helt opplagt at det må settes inn tiltak.

Annonse

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men antar du var syv da du begynte på skolen. Det er ganske stor forskjell på en seks- og en syvåring.

Sånn var det da jeg gikk på skolen også.

Ja, det er vanlig. Etter hvert er det også vanlig at skolegården ikke er inngjerdet, så barna kan gå nesten så langt de vil.

Når barna begynner på skolen må de i stor grad ta ansvar for seg selv, og det er foreldrenes ansvar å lære barna det.

Mener du at barna kan overlates til seg selv i friminuttene også da? Om ikke, hva skulle være forskjellen?

Jeg synes skolen opptrer totalt uansvarlig. Skjer det noe virkelig ille så må jo skolen ta det fulle og hele ansvaret.

Nei, i friminuttene er barna skolens ansvar - og da skal det være lærere på inspeksjon.

Men før skolestart har jeg aldri opplevd at skolen har hatt noe ansvar for barna.

Noe annet blir det hvis barna går på SFO, og SFO åpner før skolen starter. Da har de SFO-ansatte ansvar for barna - og bør følgelig også følge med på de som er ute.

Annonse

Erting og mobbing hører ikke til i skolegården.

Det skal være trygt å gå fra bussen og bort til skoledøra. Dersom store barn plager de små er det helt opplagt at det må settes inn tiltak.

Jeg er helt enig med deg. Og noen bør nok ta ansvar for barna fra skolebuss og til skolestart.

Men jeg mener skolen ikke skal stå til ansvar for de barna som kommer seg selv til skolen før skoletid, med mindre dette blir bestemt av FAU/SU.

Ering og mobbing er en FAU-sak og en SU-sak. Alle må jobbe for at skolemiljøet blir bra.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men antar du var syv da du begynte på skolen. Det er ganske stor forskjell på en seks- og en syvåring.

Det har du rett i. JEg var 7 når jeg begynte på skolen - og det er stor forskjell på å være 5,5 og å være 7,5 som mange var når de begynte på skolen før.

Likevel mener jeg at hvis man sender barna på skolen i ganske god tid før skolestart - og ikke har SFO, så kan man ikke automatisk regne med at skolen tar ansvar for elevene.

Man kan selvfølgelig ta det opp med FAU/SU og se om det er mulig å ha inspeksjon en stund før skolestart. Går barnet på SFO, og SFO har et tilbud før skolestart - så har de SFO-ansatte ett ansvar for de elevene, men ikke for de som ikke har SFO. (Sånn strengt tatt da.)

Nei, i friminuttene er barna skolens ansvar - og da skal det være lærere på inspeksjon.

Men før skolestart har jeg aldri opplevd at skolen har hatt noe ansvar for barna.

Noe annet blir det hvis barna går på SFO, og SFO åpner før skolen starter. Da har de SFO-ansatte ansvar for barna - og bør følgelig også følge med på de som er ute.

HElt sprøtt spørr du meg. Skolen er ikke noe man går på frivillig og da må det også være de offentliges ansvar å ha et opplegg som er forsvarlig. Dattera mi er nødt til å ta bussen i vår situasjon.

JEg skjønner at du er både skremt, oppbrakt og "litt" irritert nå. Og det har du for såvidt grunn til. Erting og mobbing har ingenting i skolegården å gjøre, og det er både en FAU/Su-sak, og en sak skolen og lærerene må jobbe med,for å unngå.

Men- som lærer ser jeg at mange elever på min skole kommer på skolen før 7.30. Skolen starter 8.30. Det er absolutt ikke alltid at vi er flere lærere på skolen på denne tida. Vår arbeidstidsavtale tilsier at vi er på jobb fra 8- 15.30 hver dag, unntatt en dag. Da starter vi samtidig med ungene (noe vi selvfølgelig aldri gjør, vi må jo være der seinest 8.15 uansett, for å være klare til ungene kommer inn på klasserommene).

Poenget mitt er: Noen elever kommer på skolen leeeeenge før de behøver å være der... Hvem sitt ansvar er det? Disse elevene har antagelig i de fleste tilfeller foreldre som "gir blaffen": Hadde foreldrene her sagt at "Det er alt for tidlig å gå på skolen nå", og holdt ungene igjen en halvtime eller så, så hadde ikke disse elevene blitt leie og keie allerede før skoleklokka ringer til første time. Hos oss er det disse elevene som er mobbere, det er de som står for det vi kaller "uakseptabel atferd", og det er disse elevene de andre elevene på skolen er "redde".

Jeg sier _ikke_ at ditt barn er i denne gruppen elever (de som mobber), men at h'n er blitt utsatt for en slik elev er jeg ganske sikker på... Poenget er altså at før skoleslutt har ikke skolen ansvar. Det står faktisk så i skrivet vi på skolen gjennomgikk ved skolestart i høst! Det har med forsikringer og erstatninger å gjøre.

Før skolestart er det foresatte/foreldre sitt ansvar, så lenge barnet ikke er meldt inn på SFO. Er barnet med på SFO-ordninga, gjelder skolens/kommunens forsikringsavtale fra det minuttet SFO åpner.

Fra skolen sin side er det ønskelig at flere elever holder seg hjemme til noen minutter før skolestart. Selvfølgelig er ikke dette alltid mulig, men da må foreldrene stå til ansvar for de handlinger som barna gjør _før_ dette tidspunktet: De (foreldrene) må oppdra barna sine på en slik måte at de takler å være ute blant folk, rett og slett! Barna tross alt foreldrene/foresattes ansvar!

I skoletida (fra det ringer inn til 1.time og til det ringer ut fra siste time) er ungene overlatt til skolen og dens reglement (ordensregler m.m.), og da må de være opplært til å kunne følge disse, både fra hjemmet og selvfølgelig også fra skolen sin side.

Slik jeg leser ditt innlegg, kom ditt barn med skolebussen, og var ikke på skoleplassen mange minuttene. Dette er således ikke et spark til deg!

Men vil bare gjøre oppmerksom på at alt som skjer i skolegården er ikke _bare_ skolens ansvar! Altså uansett tidspunkt.

Det _er_ foreldrene sitt ansvar å oppdra barna sine, og det er vårt ansvar å rettlede både barna og foreldrene...

Men hovedansvaret før skoletid skulle det bare mangle at foreldrene har!

Gjest nei  til nick

Jeg er også skremt over hensynsløse lærere og rektorer!

På skolen til gutten min finnes det ikke inspeksjon i det hele tatt, noe vi nå har fått ordnet-så lenge det varer.

Mannen i huset tok turen hvert eneste friminutt i flere dager og gikk rett inn til rektor hver eneste gang og infomerte h*n om at det ikke var en eneste voksenperson ute!

Dette er en skole med flere hundre elever fra 5-13år.

På en annen skole er det full inspeksjon fra morgenen en halvtime og hvert eneste friminutt + at første klassinger har sine lærere ute i leketiden sin.

Klag og atter klag!!

Henvend deg videre hvis du ikke nåe fram og hvis mulig, ta en inspeksjons runde selv og sjekk at det er folk ute og helst med refleksvest så de synes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...