Gå til innhold

Blir gaaaal av leggingen!!

Anbefalte innlegg

Hjeeelp!!

Er så lei av at alle kveldene våre går med til leggingen av småtrollene! Har en 5 og en 6 åring som er håpløse å få til å sove. I utgangspunktet skal de være i seng til klokken 20, og står opp ca 07.15.

Problemet er at skal vi ha dem til å sove, må vi sitte utenfor rommene deres i 2.etg helt til de har sovnet. Det kan ta 10 min, men som regel tar det myyye lengre tid. Opptil 2,5 timer!

Går vi ned i stua, smetter de inn til hverandre og tuller på rommene. Sitter vi utenfor maser de på dørene noe skrekkelig. Det er det samme om vi synger/leser eller om vi ikke gjør det. Nå holder vi på å bli gal!

Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254003-blir-gaaaal-av-leggingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til

Stakkars dere... Vet ikke om det er noe godt råd, men kanskje en konkurranse? Du forteller hver av de en hemmelighet dere skal gjøre/premie hvis h*n klarer å være snill ved legging og at det er hemmelig mellom dere to. Så sier du det samme til ditt andre barn. Hviske hviske. Premie velger du selv. Husk at reglene må være klare og enkle!

Gjest ikke her i huset nei

Jeg hadde driti i å sitti utenfor rommet demmes iallefall. Det hjelper jo tydligvis ikke .... siden du fortsatt sitter der mener jeg.

Her hadde jeg tatt noen skikkelig kjeftekvelder, NÅ MÅ DET VÆRE SLUTT osv osv. helt til de skjønner at dere mener det.

Gjest Been there - done that...

Jeg hadde driti i å sitti utenfor rommet demmes iallefall. Det hjelper jo tydligvis ikke .... siden du fortsatt sitter der mener jeg.

Her hadde jeg tatt noen skikkelig kjeftekvelder, NÅ MÅ DET VÆRE SLUTT osv osv. helt til de skjønner at dere mener det.

Å kjefte på barna hjelper ikkje... Been there - done that

Klistremerkepremie funker ofte godt i den alderen.

Lag et skjema med masse ruter (et skjema til hvert barn). Avtal med ungene hvordan skjemaet funker. Når de legger seg uten problemer, får de velge seg et pent klistremerke neste morgen. Klistre det i første ruta på skjemaet.

Når de har fått f.eks. 3 klistremerker (begynn smått for så å øke antallet), så får de en overraskelse (kino, svømming, sjokolade etc..). Sånn fortsetter dere til de nye rutinene er innarbeidet.

Gjest ikke her i huset nei

Å kjefte på barna hjelper ikkje... Been there - done that

.... hvorfor ikke ?

Her i huset hjelper det iallefall, de hører på oss når vi snakker til dem, gir vi dem en beskjed så hører de.

Å ikke kjefte på barn er noe moderne greier mener jeg .... og en ser jo hvor mye uoppdragne barn og unge det finnes der ute idag,

Annonse

Gjest frikkadellia

Legg dem med en times mellomrom - den ene er jo ett år eldre enn den andre. Da blir det ikke noen å løpe inn til og tulle med. Det er veldig kjekt å ha ulik leggetid etterhvert - så kan den eldste få litt ekstra alenetid med de voksne.

Hvis dere så serien "i de beste familier" var det mange leggesituasjoner der, og oppskriften er: konsekvens og tydelighet. Ikke gi dere - barnet skal i seng og holde seg der, uten dill og dall.

Skal love deg; vi HAR kjeftet. Det hjelper IKKE!

Stakkars dere... Vet ikke om det er noe godt råd, men kanskje en konkurranse? Du forteller hver av de en hemmelighet dere skal gjøre/premie hvis h*n klarer å være snill ved legging og at det er hemmelig mellom dere to. Så sier du det samme til ditt andre barn. Hviske hviske. Premie velger du selv. Husk at reglene må være klare og enkle!

Vær bestemt, d er nok tingen!

Prøv å ta for dere ungene litt tidligere på kvelden, når alle er rolige. Sett dere ned på deres nivå;altså høyde, og forklar dem rolig at fra i kveld av så skal d være stille etter at de har lagt seg, og at dere sitter nede og passer på dem. Forklar dem at hvis de greier dette så skal de få en belønning, eks en aketur sammen m mamma og pappa eller annet. D behøver IKKe koste penger.

Vi gikk på et foreldre kurs som heter De Utrolige Årene, og dette kkurset anbefales på d sterkeste. dere har sett nanny programmene på tv så er prinsippene mye av d samme. D kostet ingenting, og d var helsesøster som meldte oss på dette da vi ba om råd i forbindelse m vår trassige datter. D foregikk på kveldstid en dag i uka i 12 uker, og der var noen som passet på barna hvor de fikk leke og ha d morsomt mens foreldrene altså fikk lære masse nyttig!!

Vær bestemt, d er nok tingen!

Prøv å ta for dere ungene litt tidligere på kvelden, når alle er rolige. Sett dere ned på deres nivå;altså høyde, og forklar dem rolig at fra i kveld av så skal d være stille etter at de har lagt seg, og at dere sitter nede og passer på dem. Forklar dem at hvis de greier dette så skal de få en belønning, eks en aketur sammen m mamma og pappa eller annet. D behøver IKKe koste penger.

Vi gikk på et foreldre kurs som heter De Utrolige Årene, og dette kkurset anbefales på d sterkeste. dere har sett nanny programmene på tv så er prinsippene mye av d samme. D kostet ingenting, og d var helsesøster som meldte oss på dette da vi ba om råd i forbindelse m vår trassige datter. D foregikk på kveldstid en dag i uka i 12 uker, og der var noen som passet på barna hvor de fikk leke og ha d morsomt mens foreldrene altså fikk lære masse nyttig!!

Har du link til De utrolige årene? synes det hørtes utrolig interesant ut

ja det var veldig interessant! har desverre ingen link... men spør på helsestasjonen.. du får også kjøpt boka i bok handleren, tror den koster rundt tre hundre. men jeg husker ikke hva forfatteren het. vet at barnevernet bruker dette kurset en del

.... hvorfor ikke ?

Her i huset hjelper det iallefall, de hører på oss når vi snakker til dem, gir vi dem en beskjed så hører de.

Å ikke kjefte på barn er noe moderne greier mener jeg .... og en ser jo hvor mye uoppdragne barn og unge det finnes der ute idag,

Problemet er at frykt og respekt er to forskjellige ting.

Det kan hende de hører på deg nå når du kjefter, men når de blir større og kan "ta igjen" er det større sjanse for at de gjør nettopp dette, dersom de ikke har ordentlig respekt for deg.

Så kjefting over alt mulig kan vise seg å være ris til egen bak til senere.

Annonse

.... hvorfor ikke ?

Ja, blir overraska når eg ser på sos barnevakten, hjelpe meg for nokon vanskelige ungar enkelte har :-((

Ja, blir overraska når eg ser på sos barnevakten, hjelpe meg for nokon vanskelige ungar enkelte har :-((

Blir du ikke samtidig overrasket over foreldrene?

Jeg sitter ofte og lurer på om mange foreldre er riktig vel bevart. Ikke rart ungene blir "umulige".

Sett på en lydbok, akkurat så stille at de må ligge stille for å klare å høre (he-he).

Legg en av ungene i deres seng (bare en periode, til det retter seg).

Dette har vi gjort når det har vært for ille i kortere perioder, men det går seg til etter noen dager...

Det som har funket her er å være konsekvent.

Det skal IKKE lønne seg å stå opp, da skal de hverken oppleve noe morsomt eller en prat med mor og far. Vi følger dem stumt og bestemt tilbake til sengen igjen. Dette kan skje ti ganger på rad med en del surmuling. Men neppe like mange ganger kvelden etter.

Jeg ville gått for belønning etter noen dager med ro etter leggetid.

Selv har jeg litt problemer med store barn som har "svært viktige beskjeder" å gi etter de har lagt seg.. Det er ganske så irriterende.

"Mamma! Det er noe jeg bare MÅÅÅ si deg!" Og når jeg kommer inn så ligger hun lenge og tenker for å komme på noe å si... *Stønn*

De utrolige årene : en veiledning i problemløsning for foreldre med barn i alderen 3-8 år. Av: Webster-Stratton, Carolyn / Solberg, May Helene - Gyldendal Norsk Forlag.

"Engasjerende og lettlest, og inneholder mange beskrivelser som er gjenkjennelige fra vår egen hverdag.»Psykologisk Tidsskrift De utrolige årene er en praktisk veiledning i hvordan du kan takle hverdagslige problemsituasjoner og bekymringer i forhold til barn. Hvordan kommunisere godt med barnet ditt? Hvordan bruke ros og belønning for å fremme ønsket atferd? Hva kjennetegner god lek – og hvordan få til dette? Hvordan kontrollerer du egen irritasjon? Hvordan møte ulike problemer som sengevæting, overdreven TV-titting, leggerutiner, stjeling, ulydighet og lyving? I boka finner du konkrete forslag til hvordan du trinn for trinn kan møte slike og lignende situasjoner og problemer. Ved å lære tilnærminger for å håndtere disse problemene, kan foreldre begrense barnas atferdsvansker før de kommer ut av kontroll. Boka henvendre seg til foreldre, helse- og sosialarbeider, pedagoger og andre som forholder seg til barn og deres problemer."

Boka koster 325 kroner og du får den i bokhandelen (de bestiller den til deg om de ikke har den på lager).

"Mamma! Det er noe jeg bare MÅÅÅ si deg!" Og når jeg kommer inn så ligger hun lenge og tenker for å komme på noe å si... *Stønn*

Ja, akkurat sånn er det.. Ofte kommer de også inn i stua for å meddele meg den "viktige beskjeden". I går kveld kom poden for å fortelle at han ikke får sove. Det syntes jeg i grunnen ikke var så rart, for etter lydene å bedømme var aktivitetsnivået ganske så høyt der inne..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...