Gjest edelgran Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Noen ganger lurer jeg på om jeg blir litt for forurettet på vegne av vår sønn. han er 2.klassing, og har absolutt to sider, men er en grei og likandes gutt alt i alt. han er veldig opptatt av å ikke banne på skolen, ikke være slemmed andre, være ordentlig osv. (hans far en en veldig skikkelig mann, som setter ansvar og lojalitet høyt, noe han blir likt for, mens jeg, hans mor er den mer rufsete av foreldrene, men jeg er også opptatt av rett og galt osv) Gutten vår har to bestevenner i klassen (og det er jo bra), problemet er at de gjerne kan rotte seg sammen mot ham og kaste snøball for å se om han tåler det, spenne bein ol (de er værst når alle tre er sammen, mer ok når vår gutt er med en av dem) I dag hadde de løpt ifra ham inn på en kiosk og bedt ham gå hjem aleine, på vei hjem fra skolen (de får ikke gå på kiosk på skoleveien), for den ene skulle bli med hjem til den andre av disse to. det syns jeg er ok, sier jeg til gutten min, en må ofte ta tur på å være med hjem til hverandre, men mann kan GÅ HJEM sammen, uansett. han fikk da beskjed at han ikke fikk gå med dem i dag, men i morra kan han være med den ene hjem, for ellers blir denne aleine til foreldrene kommer (audiens kaller jeg det). Da kjæledyret til gutten vår døde, var det begravelse. skoledagen etter fikk han høre av den ene av kameratene at han var ei pyse som gråt over et dyr. like etter skule ungene vaksineres, som gikk helt ok for vår gutts skyld, men han som ikke likte gråt, måtte inn til helsesøster 6 ganger fordi han skreik som et dyr av redsel men vår sønn tar ikke igjen! han erter ikke tilbake for den sprøyta, han argumenterer med at det er lov å gråte over både dyr og sprøyter. han vil gjerne bli med kameraten hjem i morra, ellers blir han jo aleine. det er jeg som blir forbanna over uretten, ikke han. i morra henter jeg ham på skolen, for den "vennen" skal jammen få sitte fra 3 til 5 og vente på foreldrene aleine, når han er sånn en drittunge. det er jeg som tenker at han gråtevegreren skreik som en gris over et nålestikk. min 7 åring sier: de er som oftest snille, de er bare slemme innimellom.Jeg blir helt umoden av dette jeg. foreldrene til guttene svarer ofte "guttet er gutter" på temaet. men det er jo problemet. Han tar iike tilbke på samme måte. jeg blir så forferdelig negativ til vennene hans. det er ikke sunt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nummer1 Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 For meg høres d ut som at dere har oppdratt gutten deres bra! Jeg ville sagt til ham at han burde holde seg unna dem og heller få andre venner som ikke gjør narr av ham osv. D er bra at gutten din ikke bryr seg om dem og at han klarer å overse oppførselen deres, kansje er de bare misunnelige? Men kan godt forstå frustrasjonen din som mor også..Jeg syns iallefall ikke at disse guttenes foreldre tar d seriøst nok, slik du legger fram saken. Hadde d vært meg ville jeg reagert m en gang.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiddy Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 For meg høres d ut som at dere har oppdratt gutten deres bra! Jeg ville sagt til ham at han burde holde seg unna dem og heller få andre venner som ikke gjør narr av ham osv. D er bra at gutten din ikke bryr seg om dem og at han klarer å overse oppførselen deres, kansje er de bare misunnelige? Men kan godt forstå frustrasjonen din som mor også..Jeg syns iallefall ikke at disse guttenes foreldre tar d seriøst nok, slik du legger fram saken. Hadde d vært meg ville jeg reagert m en gang.. Lurer litt på det med vaksinen.. mitt barn går i 2.klasse og ingen vaksine enda 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikkefrø Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Du har en veloppdratt gutt som ikke fortjener å bli behandlet slik av sine kamerater. Jeg får helt vondt når jeg leser dette innlegget fordi jeg opplevde dette selv i tidlig skolealder. To venninner som gjorde akkurat det samme, men jeg tilga dem uansett fordi de var snille når de først oppførte seg fint. Jeg er blitt sterkere av det som hendte meg i så mange år. Ingen av de to venninnene mine har kommet så lang i livet som meg, de er også fremdeles 3-4 år yngre i hodet (hun ene svirrer forresten på 8-års-stadiet fremdeles og vil sikkert aldri komme seg derfra) Jeg vet med dette, at hadde det vært MIN sønn som fikk gjennomgå på denne måten, så hadde jeg reagert på akkurat samme måte som deg. Og jeg hadde ikke nølt med å hengt opp disse frekke guttene opp etter en knagg på veggen og gitt dem en moralpreken så det jomet bortover gangen! Jeg hadde tatt affære umiddelbart, og jeg hadde også sagt rett ut til foreldrene hva som foregikk og bedt dem ta tak i det! arh! blir sinna her jeg nå gitt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest venter tredjemann Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Høres ut som du har en flott sønn! Jeg ville prøvd å stimulere andre vennskap - la han ha med andre hjem osv. Over tid er en slik situasjon han er i skadelig for selvtillit osv. Kanskje du kan snakke med læreren også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Vet du hva, jeg kan nesten forsikre deg om at jeg blir likedan som deg... Men det er nok viktig å la ungene ordne opp selv, og at gutten din har så flott innstilling viser at dette bør gå helt fint. Bare vær tydelig på at du støtter ham, og ikke vis at du irriterer deg over kameratene. Tenker jeg ihvertfall, sikkert lettere sagt enn gjort! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sitarg Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Veldig ofte, og nå snakker jeg av egne erfaringer, så fremstiller barna seg selv i et bedre lys enn de egentlig burde. I en konflikt er det alltid de andre som har begynt, de andre som har vært slemme. Kanskje litt som oss voksne, vi vet jo alle at en kollisjon ikke er VÅR skyld, det er jo alltid idioten som kommer i mot. Som foreldre bør man noen ganger ta det barna forteller med en klype salt, og unngå å involvere seg for mye i barnas lek og konflikter. Så lenge ditt barn faktisk ikke lider noen nød, han innser at de er mest snille og noen ganger slemme, han tar seg ikke nær av noe... da burde du ha is i magen. For det som skjer her er at DU tar deg nær av det, på guttens vegne. Du syns de andre foreldrene ikke vil ta tak i ting, men du vet ikke hvilke historier deres barn forteller hjemme. Prøv å la gutten din ordne opp selv. Han virker som om han både er fornuftig og ganske moden for alderen. Ikke bland deg inn før han enten ber om hjelp, eller åpenbart trenger det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Veldig ofte, og nå snakker jeg av egne erfaringer, så fremstiller barna seg selv i et bedre lys enn de egentlig burde. I en konflikt er det alltid de andre som har begynt, de andre som har vært slemme. Kanskje litt som oss voksne, vi vet jo alle at en kollisjon ikke er VÅR skyld, det er jo alltid idioten som kommer i mot. Som foreldre bør man noen ganger ta det barna forteller med en klype salt, og unngå å involvere seg for mye i barnas lek og konflikter. Så lenge ditt barn faktisk ikke lider noen nød, han innser at de er mest snille og noen ganger slemme, han tar seg ikke nær av noe... da burde du ha is i magen. For det som skjer her er at DU tar deg nær av det, på guttens vegne. Du syns de andre foreldrene ikke vil ta tak i ting, men du vet ikke hvilke historier deres barn forteller hjemme. Prøv å la gutten din ordne opp selv. Han virker som om han både er fornuftig og ganske moden for alderen. Ikke bland deg inn før han enten ber om hjelp, eller åpenbart trenger det. "..du vet ikke hvilke historier deres barn forteller hjemme." det der var et veldig godt innspill.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest comer Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Lurer litt på det med vaksinen.. mitt barn går i 2.klasse og ingen vaksine enda Men min går også i 2. klasse, og har fått vaksnine for kikhosten nå i høst.;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Veldig ofte, og nå snakker jeg av egne erfaringer, så fremstiller barna seg selv i et bedre lys enn de egentlig burde. I en konflikt er det alltid de andre som har begynt, de andre som har vært slemme. Kanskje litt som oss voksne, vi vet jo alle at en kollisjon ikke er VÅR skyld, det er jo alltid idioten som kommer i mot. Som foreldre bør man noen ganger ta det barna forteller med en klype salt, og unngå å involvere seg for mye i barnas lek og konflikter. Så lenge ditt barn faktisk ikke lider noen nød, han innser at de er mest snille og noen ganger slemme, han tar seg ikke nær av noe... da burde du ha is i magen. For det som skjer her er at DU tar deg nær av det, på guttens vegne. Du syns de andre foreldrene ikke vil ta tak i ting, men du vet ikke hvilke historier deres barn forteller hjemme. Prøv å la gutten din ordne opp selv. Han virker som om han både er fornuftig og ganske moden for alderen. Ikke bland deg inn før han enten ber om hjelp, eller åpenbart trenger det. Jeg tenkte som deg. Alle liker vi jo å fremstille våre barn som englene og andres barn som smådjevlene, men så lenge vi (eller andre) har sett hva som virkelig foregår så... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest edelgran Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg tror begge typer svar jeg får er "riktig". jeg har barn som jeg ser gjør gale ting (en ganske bortløpen eldstemann, som jeg har måttet ta for meg mange ganger) med denne yngste så vil jeg si at ja, historiene fra de andre to må ses ulikt fra deres ståsted. noe annet er rart. men jeg vil uansett si at den ene av guttene vokser opp i en svært macho heim, hvor den sterkestes rett gjelder, han sparker nedover, slik du blir av å bli sparket ovenifra av brødre og tøffe fedre. den andre er en litt mer ledertype som gjerne vil ha alt sin vei hele tiden. det er ikke første gang jeg hører disse gutta ta ut ting på svakere små klassekamerater. og jeg blir eitrende sint da og, selv om det ikke gjelder mine barn da. men hønemor for yngstemann er jeg. jeg har 17 års erfaring og vet at jeg ikke liker urett mot egne og andres unger. jeg tror det er den spark nedover- greia jeg ikke liker. kanskje er det foreldrene deres jeg ikke liker, jeg er nok ganske forutinntatt jepp. og greide å holde munn om dette på skolen da vi traff dem i morges. men min gutt får ikke være selskapsdame for sin ensomme venn i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest edelgran Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Du har en veloppdratt gutt som ikke fortjener å bli behandlet slik av sine kamerater. Jeg får helt vondt når jeg leser dette innlegget fordi jeg opplevde dette selv i tidlig skolealder. To venninner som gjorde akkurat det samme, men jeg tilga dem uansett fordi de var snille når de først oppførte seg fint. Jeg er blitt sterkere av det som hendte meg i så mange år. Ingen av de to venninnene mine har kommet så lang i livet som meg, de er også fremdeles 3-4 år yngre i hodet (hun ene svirrer forresten på 8-års-stadiet fremdeles og vil sikkert aldri komme seg derfra) Jeg vet med dette, at hadde det vært MIN sønn som fikk gjennomgå på denne måten, så hadde jeg reagert på akkurat samme måte som deg. Og jeg hadde ikke nølt med å hengt opp disse frekke guttene opp etter en knagg på veggen og gitt dem en moralpreken så det jomet bortover gangen! Jeg hadde tatt affære umiddelbart, og jeg hadde også sagt rett ut til foreldrene hva som foregikk og bedt dem ta tak i det! arh! blir sinna her jeg nå gitt! ja, nemlig. jeg hadde også en sånn venninde. og min mor fattet ikke hva jeg så i henne. men jeg diltet etter. og bar over med hennes idiotiske påfunn. jeg tror slike unger må ha sånne snille venner. hvem andre ville være venn med sånne. de to eldste ungene mine haddde også slike venner en periode, men har nå kvittet seg med disse selvfølelsesvortene som jeg kaller dem. hvem ndre vlle tråkket på venner, enn dem med så dårlig selvbilde at de må ha blitt tråkket mye på sjøl. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2010887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Heldige vi som, får så mange utfordringer med disse skolebarna våres! Jeg har som prakis at her i hjemmet behandler vi alle msk fint, uavhengig av hva de gjør/har gjort/ikke gjort. Så når du "straffer" kompisen, hadde jeg valgt å heller invitere gutten hjem til oss. Å bry seg, å ikke bli styrt at janteloven syns jeg er en fin egenskap, men en vanskelig balansekunst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2011783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Skjønner ikke mye av hva du skriver.... men 7-åringer er 7-åringer.. Det blir ikke bedre av at du reagerer som et barn heller.. Beklager svaret, men ... Du kan møte de "kameratene" hans på en positiv måte, og prøve å snu tendensen litt.... og du kan prøve å prate litt med de når du har sjansen.. Jeg har iallefall hatt god nytte av å ta opp saker med en "problem-kompis" av min sønn... og det er utrolig hvor mye godt det kan komme ut av det.. Tror de ofte har et oppmerksomhets-behov.. eller markerings-behov... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254008-grei-gutt-7-%C3%A5r-har-bedritne-venner/#findComment-2012568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.