Gå til innhold

Jeg har blitt mamma c",)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

39

• Glimtipper

12

• Sofline

6

• Mandolaika

5

Gratulerer så masse cecily!!! Det er utrolig travelt å få barn. Utrolig slitsomt og utrolig fantastisk også.

Jeg skal ikke gi noen råd vedrørende MME, for det vet jeg for lite om, men etterhvert kommer jeg sikkert med noen kommentarer hvis du har andre spørsmål :)

Kos deg, mat den lille og kom til dol når du har anledning.

Annonse

Gjest Flystripa

Nei, de skal ikke ha iskalde ting, men det trenger heller ikke være oppvarmet :)

Det høres ut som latskap i mine ører... Jeg har faktisk til gode å høre noe sånt som dette; altså å putte MME på flaske rett fra kjøleskapet om natta, i munnen på et barn på noen få måneder....

Om babyen hadde fått velge, så ville h*n hatt føde lik sin kroppstemperatur.

Har aldri hørt om babyer som har nekta brystmelk pga at den var for varm (for å stille saken på hodet).

Gratulerer så mye!!!

Jeg vasket en termos ved å helle kokende vann i den. Følte den ble sånn delvis steril av det.

Det anbefales ikke å lage MME for å så servere etter et par timer. Den bør være så fersk som mulig.

Tips: Ta med kokende varmt vann på termos og kokt, kaldt vann i en tåteflaske/termos og du får lett riktig temperatur med å mikse og trikse varmt og kaldt om hverandre. Avent har fine pulver-doseringsbokser. Bare hell i pulver, rist og server.

Jeg har gitt flaske 100 % hele tiden og det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på ang det.

Lykke til som mamma!!!

Det høres ut som latskap i mine ører... Jeg har faktisk til gode å høre noe sånt som dette; altså å putte MME på flaske rett fra kjøleskapet om natta, i munnen på et barn på noen få måneder....

Har aldri hørt om babyer som har nekta brystmelk pga at den var for varm (for å stille saken på hodet).

Jeg sa ikke rett fra kjøleskapet, jeg sa "ikke oppvarmet".

Og sønnen vår drakk mye mer melk da enn når den var varm. Men du leser kanskje tankene hans? ;)

I tillegg har det ikke noe med latskap å gjøre, men å kunne gi mat til barnet med en gang, ikke vente fem minutter på at flaska skal bli varm. Ingen er så desperat sultne som små babyer :)

Og sønnen vår drakk mye mer melk da enn når den var varm. Men du leser kanskje tankene hans? ;)

I tillegg har det ikke noe med latskap å gjøre, men å kunne gi mat til barnet med en gang, ikke vente fem minutter på at flaska skal bli varm. Ingen er så desperat sultne som små babyer :)

"Jeg sa ikke rett fra kjøleskapet, jeg sa "ikke oppvarmet"."

Mener du da at du hadde den stående framme, dersom den ikke ble tatt rett fra kjøleskapet?

Annonse

Gjest Flystripa

Jeg løste problemet med oppvarming ved å sette flaska i microen i 40 sek.(Har 3 barn) Å varme ei flaske under rennende vann tar flere minutter.

Jeg reagerte på lettvindt-framstillingen, der du sa "nesten kald", "ferdigblandet i kjøleskap" etc.

Håper du vet grunnen til at babyen skal ha kroppstemperert drikke, da.

Det er livsfarlig å gi kald drikke. Det kan forårsake hjernekrampe.

Jeg løste problemet med oppvarming ved å sette flaska i microen i 40 sek.(Har 3 barn) Å varme ei flaske under rennende vann tar flere minutter.

Jeg reagerte på lettvindt-framstillingen, der du sa "nesten kald", "ferdigblandet i kjøleskap" etc.

Håper du vet grunnen til at babyen skal ha kroppstemperert drikke, da.

Det er livsfarlig å gi kald drikke. Det kan forårsake hjernekrampe.

Vi hadde ikke mikro og vi snakket med jordmødrene og helsesøster angående hva slags temperatur vi skulle ha på melka.

Så du kan stige ned av din høye hest og turn that frown upside down ;)

Mine barn har også foretrukket MME'en kald. Jeg har nesten aldri kokt vannet først heller, og ungene mine er helt friske og fine!

Gjest MiaMariaa

Dette sier Sosial og helsedirektoratet om tilberedning og bruk av morsmelkerstatning

* Når du lager morsmelkerstatning, er det viktig å følge fremgangsmåten på pakken nøye. Bruk korrekt mengde vann og pulver som angitt på pakken. Både for lite og for mye pulver i forhold til vannmengden kan være uheldig for barnet. Bruk alltid måleskjeen som følger med. Fyll måleskjeen løst og stryk av toppen med en kniv.

* Ikke bruk lunkent vann rett fra springen når du tilbereder morsmelkerstatningen! Det varme vannet kan være forurenset med kjemiske stoffer eller bakterier fra varmtvannsberederen og vannledningene.

* Bruk friskt, kaldt vann som har rent en stund, kok det opp og avkjøl til passende temperatur, ca. 40 °C, før pulveret has i.

* For å unngå bakterievekst skal det bare blandes opp morsmelkerstatning for et måltid om gangen.

* Barnet ditt bestemmer selv antall måltider ved å gi signaler om sult.

* Det er viktig å gi barnet god kroppskontakt når det spiser, for at det skal bli en positiv opplevelse både for barnet og den voksne.

* Mengden morsmelkerstatning kan variere fra måltid til måltid.

* Måltidet er slutt når barnet gir tegn på at det er mett. Ikke prøv å få barnet til å drikke mer, det kan føre til gulping og ubehag for barnet.

* Kast alltid det som blir igjen av morsmelkerstatningen. Bakterier formerer seg lett i melkerestene

Har forresten noen linker til deg :o)

Praktiske løsninger og tips:

http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=56

Flaskevarmer:

http://www.servicesystemer.no/productview/19373031/

Ett tips til slutt:

Kok opp vann og ha på en tåteflaske. Ha tilmålt mengde mme i en liten plastkopp (f.eks urinprøvekopp fra apoteket). Når poden skal ha mat, har vannet mest sannsynlig fått riktig drikketemperatur så da heller du bare oppi pulveret og rister flaska. Voila! ;o)

Nei, vi lot varmtvann renne til den var litt temperert.

Ok, men da "varmer" dere jo også forsåvidt melka? Vi brukte et litermål og satte flaska oppi der i kokende varmt vann. Da var melka bra temperert på noen få minutter.

Det kan diskuteres hvor bra det er å varme den i micro også, som flystripa skriver om. Det er mange som mener at det kan være farlig med strålingen fra micro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...