Gå til innhold

GODE RÅD...svigermor :-(

Anbefalte innlegg

Gjest Huff huff huff

Hvordan skal vi få forklart svigermor at vi gjerne vil kjøpe penklær til barna våre sjøl. For tusende gang på rad kommer hun nå med penklær "hun har tenkt" barna våre skal ha på jultrefest, juleselskap. Og tro meg, det er ikke hverken noe vi eller barna liker. Hun gjør det for å være snill, sier kanskje dere, men hun gjør det fordi da vet hun hva de har på, min stil er for "moderne". Jeg har helt orginale klær på ungene, ikk enoe hokus pokus. Jeg har hatt på noe annet enn gang, men da ble det furting til de grader. Hva gjør vi???Hun er på det meste vi er på av juletilstelninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254270-gode-r%C3%A5dsvigermor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• DarkPink

9

• Velouria

6

• Dorthe

4

• Sofline

4

Gjest mandolina

Bruk klærne hun kommer med på een tilstelning og varier med egenkjøpte klær til ungene til de andre tilstelningene.

Vi voksne bytter da også klær og kommer ikke i det samme antrekk til alle tilstelningene.

Da kan du selv bestemme hva barna dine skal ha på seg, og du kan gjøre svigermor fornøyd, og hvis ikke det er nok å se barnebarna i klærne hun har kjøpt een gang, ja da slutter hun vel å bruke penger på ting som ikke brukes.

Hilsen

Jeg tror jeg ville gitt blaffen i om hun ble sur eller skuffet dersom de ikke troppet opp i "hennes" klær, for de som bryr seg om antrekk er det vel noe av det verste som finnes å gå rundt i noe man ikke liker..! Si i fra til henne at dere setter pris på gesten, men at dere helst vil handle selv.

(Så kan dere jo evt. kjøpe et antrekk i deres smak til _henne_ for å demonstrere.. ;) )

Gjest huff huff huff

Jeg tror jeg ville gitt blaffen i om hun ble sur eller skuffet dersom de ikke troppet opp i "hennes" klær, for de som bryr seg om antrekk er det vel noe av det verste som finnes å gå rundt i noe man ikke liker..! Si i fra til henne at dere setter pris på gesten, men at dere helst vil handle selv.

(Så kan dere jo evt. kjøpe et antrekk i deres smak til _henne_ for å demonstrere.. ;) )

Akkurat det DER fleipa vi med under middagen i dag. Kjøpe til henne og si: Ja det her har vi tenkt at du skal ha på juletrefesten!!!KAnskje hun hadde tatt hintet.

Kjent problemstilling, det der, ja....

Svigermor mi syntes absolutt at jenta mi (4,5 år) skulle ha kåpe til jul. Det syntes forsåvidt jeg også, og hun hadde en kåpe i fjor som var kjempefin. JEg hadde funnet ei kåpe som jeg ville kjøpe, men kom meg ikke til butikken, før svigermor står i døra med kåpe tl snuppa...;-( Beige ullkåpe, med rosa oppbrett med svarte prikker på ermene.. Ho var dritstygg! Jenta ville ikke ha ho på seg, men spurte meg når vi skulle kjøpe kåpa til henne (Ho var med på vindus-shoppingen)... Da ble svigermor lang i maska, da...

Noen råd har jeg nok ikke. Ikke annet enn å la ho pøse ut penger på ingenting.. Lar du være å bruke klærne ho kjøper, og kjøper tøyet sjøl, må ho da en gang skjønne hvor landet ligger!?

Annonse

Du takker høflig når hun kommer med klæra, og sier samtidig at du allerede har kjøpt det hun skal ha på seg på julaften eller når det måtte være.

Så bruker du klæra fra svigers en gang eller to når du selv synes det passer. Hvis klæra er stygge og du ikke vil bruke dem, gir du dem bort.

Her er det bare en ting å gjøre. Si det som det er. Dere planlegger, kikker på utstillinger og prøver tøy før dere handler, fordi dere vil være sikker på at tøyet passer og blir likt av barnet. Om svigermor blir veldig skuffet så kan du kanskje be ho med så ho kan få spandere hvis det er det hun ønsker. Eller du kan tipse om ting hun gjerne får kjøpe og som barna liker?

Dette er en grei måte vil jeg si. Mange barn vil bestemme tøy selv. Bare si at sånn var du også da du var lita, eller noe i den duren.

Gjest opplevd det ja

Har vært ute for lignende. Har ei jente som fyller år dagen før jul og HVER gang får hun en "finkjole" av tanta som ikke har barn selv, når hun fyller år som liksom skal være til jul. Tydelig julekjole.

Hallo - juleklær har jeg jo kjøpt lenge før da? (Kjenner jeg blir rett og slett litt fornærmet og syns det er frekt!).

Har alltid brukt de klærne som jeg har kjøpt selv, som regel så ville jeg aldri valgt de kjolene som hun kommer med heller. En gang hadde hun strikket en sånn nissekjole - det var jo kjempekoselig det - bortsett fra at den passet aldeles ikke i størrelsen så vi kunne aldri bruke den uansett.

Her kom svigermor med dyremønstret dress til snuppa når hun var 2 år.

Hun sa at det kunne byttes, gjett hvem som var i butikken og byttet dagen etter?!!?

Hun har prøvd et par ganger til, men nå har de forstått at jeg liker å bestemme hva mine barn skal gå i!

Min mann har forøvrig overhørt at de ikke kjøper klær til våre barn fordi jeg er så "vanskelig" hi hi!!!

Så jeg kjenner til det, ja, går fint ann å bytte, for da ser de det jo aldri på barna og da tar de nok hintet!!!

Lykke til!

Jeg ville sagt at du allerede hadde en penkjole datteren din skal på på julaften e.l., men at du gjerne vil at hun skal ha på den nye kjolen når dere skal på besøk til ........ i mellomjula!

Svigermorkonflikter kan neppe være noe særlig, så kan man unngå dem, bør man prøve det :-)

Slik har jeg gjort. Takket pent og tatt på det jeg vil at de skal gå med.

Men jeg har passet på å ta på svigermor- antrekket og mormor-antrekket, når vi besøker dem.

Det behøver ikke å være noe verre enn det.

Helt enig!

Om ca 20 år sitter vi her på DOL og klager over svigerdøtrene våre ;-)

Annonse

Jeg ville sagt at du allerede hadde en penkjole datteren din skal på på julaften e.l., men at du gjerne vil at hun skal ha på den nye kjolen når dere skal på besøk til ........ i mellomjula!

Svigermorkonflikter kan neppe være noe særlig, så kan man unngå dem, bør man prøve det :-)

Romjula. :-)

Helt enig!

Om ca 20 år sitter vi her på DOL og klager over svigerdøtrene våre ;-)

Du tok ordene ut av munnen på meg.

Jeg kan starte jeg. Eldstemann med kjæreste og dattera mi skal på teater og vil ha med minstemann. Kjæresten betaler.

Fy faen, hun nestensvigerdattera er kjip for hun har ikke spurt om jeg vil være med på teateret, Sånne svigerdøttre vil vi ikke ha.

Vi har litt av det samme problemet. ikke med juletøy, men med annet. Og det er fordi svigermor kjøper ganske "hjelpeløse" klær, gjerne klær som jeg VET at ungene ikke vil like (de er kanskje litt nøye på hva de bruker, mht komforten, det skal ikke stikke og klø), merkelige størrelser, jentefarger til gutter osv.

Til min sønns 5 årsdag fikk han en flott skidress (veldig dyr, god kvalitet), størrelse 8 år (!), i jentefarger (?). Ganske merkelig. Men den slo veldig godt an hos storesøstra på 7, så vi spurte pent om ikke hun kunne få den i stedet. Mulig det var frekt, men hun liker den godt og bruker den mye, så jeg tror faktisk ikke svigermor syntes det gjorde noe....Ikke lillebror heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...