Gå til innhold

Får budsjettet til å gå opp!!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

15

• puttelull

11

• mumitrollet

8

• Mandolaika

6

Gjest Frustrert frue

Okay da:o) Kanskje ikke hver uke, men alltids tre-fire ting som har gått tomt...

Jeg tviler ikke på at dere klarer det, men jeg misunner dere det!!! :o)

Jeg tror aldri jeg klarer å få det til...

Nå skal jeg handle i morgen, så skal jeg skrive nøyaktig hva det kostet, så skal dere få se selv:o) Og jeg skal ikke sløse;o)

jeg har fortsatt ikke kjøpt fiskemiddagen jeg har planlagt, ikke sjampoo og balsam (som er helt tomt) og ikke søndagsmiddagen og godteri til lørdag!

Alt dette har jeg da 320,- til, tror ikke jeg får til det heller jeg... tror dere???

MEN JEG SYNS JEG VAR FLINK NÅ JEG:O)

Hvis mannen din kan bestemme noe sånt, får han gjennomføre det også. Han får skrive detaljert budsjett, handle inn etter det og føre regnskap over resultatet et par uker/måneders tid, så ser dere godt om det funker eller ikke.

Vi er 2 voksne, 1 ungdom (15 år) og 2 barn (3 og 5 år) i huset - og vi har et husholdningsbudsjett på 6.500,- pr. mnd. Og det er mange mnd. siden sist at pengene ikke strakk til

Husholdningspengene er på egen konto, med egne kort på - For oss fungerer det bra. Fristelsen til å bruke for mye blir mindre når det ikke er mer å ta av på gjeldende konto - Om vi skal bruke mer må vi overføre penger, og det sitter litt lengre inne.

Vi skriver handleliste - og handler stort sett inn 1 x ukentlig. Handlelisten skrives på bakgrunn av middagsmenyen vi setter opp.

Nå er det en stund siden vi fulgte med på hva vi brukte (gjorde det en stund for å bevisstgjøre oss selv), men magefølelsen min sier at det er heller sjelden at vi handler for over 1500,-.

Nå er vi kanskje i en heldig situasjon ut fra følgende:

* vi baker alt brød selv

* vi har båt, og dermed fisker vi en del - og lager fiskemat (sjeldent vi må kjøpe f.eks. fiskekaker eller fiskeboller) - og en del fisk som torsk, sei og uer holder vi oss selv med

* foreldrene mine har sauer - og der slakter vi 1-2 ganger i året. Vanligvis betaler vi 25,- pr. kg for slaktet (den prisen de ville ha fått om de sendte dyrene til slakteriet), men noen ganger får vi kjøttet gratis også.

* vi kjøper 100 kg potet hver høst - har jordkjeller som vi lagrer i. Koster litt når vi gjør det, men til gjengjeld så har vi poteter hele vinteren.

Ellers er det en del penger å spare på at man ikke lager så mye mat at man må kaste noe - akternativt at man er flink til å bruke opp rester.

Når det gjelder husholdningsartiker så er det toalettpapir og tørkerull det går mest av føler jeg. Andre ting som Zalo, SUN oppvaskmiddel og vaskepulver kjøper vi inn kanskje 1 x mnd.

Skal bli spennende å høre hva du finner ut etter dagens handlerunde. Selv har vi handlerunde i dag - tror nok jeg blir å se litt på sluttsummen, ja :o)

Hvilken temperatur har dere i jordkjelleren for at potetene holder seg vinteren igjennom?

360 000.- vanvittig mye??????

Tuller du??

Jeg har da omtrent det som sykepleier (nesten)

Og mannen jobber jo han og heldigvis.

Vi bruker ca 1000.- til helga og sikkert 1000,- 1500,- til før uken er omme, vi er to voksne, to barn og to ungdommer.

Som noen sa her bare middagen pr dag er jo ofte 100,- lappen.

Melk er dyrt og det går minimum 12-14 liter i uka til matlaging og drikke. Bare lørdagsgrøten hos oss går det 4-5 liter, da er alle hjemme på formiddagen.

Skulle gjerne visst hva som egentlig er en vanlig inntekt i fam. med to inntekter.

5 liter melk til grøt? Da lurer jeg på hva slags grøtoppskrift dere har. :-) Når jeg lager tre porsjoner grøt, bruker jeg 7 dl-1 l melk. Til seks ville det blitt 2 l.

Som jeg skriver til mumitrollet under her kan man ikke bruke gjennomsnittslønn til så mye. Folk med lengre utdannelse og høy lønn finner hverandre gjerne. Derfor blir det er hel del familier som tjener mer enn gjennomsnittet ganger to, og ganske mange som tjener mindre.

En pedagogisk leder i barnhage tjener så vidt jeg vet rundt 270 000 kr. En stor andel som jobber i butikk, med rengjøring, på kontor mv tjener mindre. Lønna kommer jo også an på hvor i landet man bor.

jeg har fortsatt ikke kjøpt fiskemiddagen jeg har planlagt, ikke sjampoo og balsam (som er helt tomt) og ikke søndagsmiddagen og godteri til lørdag!

Alt dette har jeg da 320,- til, tror ikke jeg får til det heller jeg... tror dere???

Jeg tror fint du kan kjøpe det til 320 kr. :-) Sjekk reklamene for fisk og shampoo på tilbud.

Annonse

Klart du får alt det til 380 kroner.

5 liter melk til grøt? Da lurer jeg på hva slags grøtoppskrift dere har. :-) Når jeg lager tre porsjoner grøt, bruker jeg 7 dl-1 l melk. Til seks ville det blitt 2 l.

Som jeg skriver til mumitrollet under her kan man ikke bruke gjennomsnittslønn til så mye. Folk med lengre utdannelse og høy lønn finner hverandre gjerne. Derfor blir det er hel del familier som tjener mer enn gjennomsnittet ganger to, og ganske mange som tjener mindre.

En pedagogisk leder i barnhage tjener så vidt jeg vet rundt 270 000 kr. En stor andel som jobber i butikk, med rengjøring, på kontor mv tjener mindre. Lønna kommer jo også an på hvor i landet man bor.

Skjønner ikke helt hva det der med at folk med høy utdannelse /høy lønn evt finner hverandre har med saken å gjøre, jeg. Gjennomsnittslønna per pers. er vel den samme uansett?

Finner ikke Dgabladartikkelen på nett, men her er en oversikt over gjennomsnittinntekt i forskjellige yrker: http://www.studenttorget.no/index.php?back=2&artikkelid=2300

Heisann :-)))

4-5 liter grøt er ikke mye til to sultne ungdommer og to voksne og to gutter på 11 og 12, pluss at vi ofte har besøk av deres venner.

Vi har grøt tid på lørdag samme tid bestandig og det vet venner og bekjente. Koslig tradisjon som flere bør gjøre.

Legger til at mnd juni og juli har vi felles lunch samme tid på terrassen. Sommeren er ikke like egnet til grøt men like kos å samles.

Hva mener du med bakevarer? Er det da kjøpt hos bakeren? For jeg baker sjøl, jeg lager all maten fra grunnen av, jeg planlegger innkjøpene etter hvilken middagsplan vi har for uka, og selvfølgelig det viktigste; Gubben er jeger, og dermed har vi jo masse kjøtt i fryseren.

Men hovedgrunnen til at vi klarer det, er at vi skriver middagsplan for hele uka, og handler 1 gang i uka. Dvs. mjølk og brødvarer handler vi hvis vi går lens.

Mye godterier er det ikke snakk om, rett og slett fordi ungene ikke er glad i det. Men vi kjøper masse frukt!

Vi klarer oss godt under 900,- i uka, ja...

Med bakevarer mener jeg ingredienser man tenger for å bake. En del av de samme ingrediensene trenger man for å lage middag også.

Hvis dere har "gratis" kjøtt, forklarer det en del. For en familie på 5 er det ikke gjennomførbart å klare seg på 3600,- kr/mnd i husholdningspenger. Ikke dersom de må kjøpe alt på butikken og de skal ha et noenlunde sunt kosthold. (Hvis man lever utelukkende på grøt og bønner så går det kanskje an)

Det handler ikke om hverken planlegging eller å lage mat fra bunnen av, men rett og slett om at prisnivået vårt gjenspeiler høye lønninger.

Annonse

Skjønner ikke helt hva det der med at folk med høy utdannelse /høy lønn evt finner hverandre har med saken å gjøre, jeg. Gjennomsnittslønna per pers. er vel den samme uansett?

Finner ikke Dgabladartikkelen på nett, men her er en oversikt over gjennomsnittinntekt i forskjellige yrker: http://www.studenttorget.no/index.php?back=2&artikkelid=2300

Ja, gjennomsnittslønna per pers, men ikke gjennomsnittslønna per familie, hvis man antar begge foreldre jobber fullt.

PS! Jeg sier ikke at jeg ikke tror på at gjennomsnittslønna er 360 000 kr.

Heisann :-)))

4-5 liter grøt er ikke mye til to sultne ungdommer og to voksne og to gutter på 11 og 12, pluss at vi ofte har besøk av deres venner.

Vi har grøt tid på lørdag samme tid bestandig og det vet venner og bekjente. Koslig tradisjon som flere bør gjøre.

Legger til at mnd juni og juli har vi felles lunch samme tid på terrassen. Sommeren er ikke like egnet til grøt men like kos å samles.

Jeg er også glad i grøt, men enig i at det ikke passer så godt i sommervarmen. :-)

Med bakevarer mener jeg ingredienser man tenger for å bake. En del av de samme ingrediensene trenger man for å lage middag også.

Hvis dere har "gratis" kjøtt, forklarer det en del. For en familie på 5 er det ikke gjennomførbart å klare seg på 3600,- kr/mnd i husholdningspenger. Ikke dersom de må kjøpe alt på butikken og de skal ha et noenlunde sunt kosthold. (Hvis man lever utelukkende på grøt og bønner så går det kanskje an)

Det handler ikke om hverken planlegging eller å lage mat fra bunnen av, men rett og slett om at prisnivået vårt gjenspeiler høye lønninger.

uansett hvordan du snur og vender på det, så har det med planlegging å gjøre, jo!

Noen kjøper mat fra dag til dag, og da har de med andre ord ikke planlagt middagene for uka. Hvis de hadde planlagt, kunne de brukt noen av de samme ingrediensene i flere retter, og dermed spart store utgifter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...